پرش به محتوا

میراش

مختصات: ۳۶°۱۱′۲۵″ شمالی ۵۰°۴۴′۰۷″ شرقی / ۳۶٫۱۹۰۲۸°شمالی ۵۰٫۷۳۵۲۸°شرقی / 36.19028; 50.73528
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Mirash
میراش
village
Mirash در ایران واقع شده
Mirash
Mirash
مختصات: ۳۶°۱۱′۲۵″ شمالی ۵۰°۴۴′۰۷″ شرقی / ۳۶٫۱۹۰۲۸°شمالی ۵۰٫۷۳۵۲۸°شرقی / 36.19028; 50.73528
کشور ایران
استانالبرز
شهرستانطالقان
بخشمرکزی
تقسیمات کشوریدهستان میان‌طالقان
جمعیت
 (۲۰۰۶)
 • کل۵۷۲
منطقه زمانییوتی‌سی +۳:۳۰ (ساعت رسمی ایران)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +۴:۳۰ (ساعت رسمی ایران)
میراش

میراش یکی از روستاهای شهرستان طالقان در استان البرز (پیش از این در استان البرز) می‌باشد. این روستا در شمال غربی استان البرز و به فاصله ۱۴۰ کیلومتری از شهر تهران قرار دارد. از مناطق دیدنی روستای میراش امامزاده زکریا می باشد که بسیار مکان چشم نواز و باغ زیبایی می‌باشد که آرامستان تاریخی این روستا در این امامزاده واقع شده است و دارای زائر سرا برای مهمانان محترم نیز می‌باشد. از دیگر مکان های دیدنی میتوان به دره های زیبای میراش اشاره کرد مثل میراش دره و غراب دره و طلاسه دره که هر کدام بسیار با صفا و دیدنی هستند. پلنگ لان و انگور باغان از جاهای دیدنی دیگر این روستای با صفا هستند. هنوز هم میتوان در این روستا شیر تازه گاو را تهیه کرد و از نوشیدن آن لذت وافر و زاید الوصفی را تجربه کرد. مسجد این روستا بسیار زیبا و مجهز می‌باشد و در ایام محرم به دلیل وجود امامزاده در این روستا از ده های اطراف هیآت عزاداری بسیاری به آنجا می‌روند و طی مراسم خاصی از آنها استقبال و پذیرایی و پس از آن بدرقه و خداحافظی گرمی به عمل می آید. محصول عمده میراش گردو و سنجد می‌باشد و بعد از آن ها آلبالو و زردآلو هست که در گویش محلی به زردآلو شلانک گفته میشود. محصول فرعی این روستا نیز انواع لواشک های خانگی و محلی می‌باشد که بیشتر جهت مصرف شخصی بوده و به فروش نمی رسد. البته گیلاس هم از درختان میوه این روستا می‌باشد . درختان وزم و تبریزی از جمله درختان عمده این منطقه می‌باشند. این منطقه به جرات یکی از یکتا مناطق دیدنی کشور می‌باشد که هرگز تجربه دیدن و سیاحت از آن را شاید هرگز تجربه نفرمایید و جزو بهترین خاطرات زندگی هر شخصی میتواند باشد و عکسها و تصاویر و فیلم‌هایی که از میراش تهیه می‌فرمایید تا سالیان سال روحتان را مجددا به این مکان زیبا و دیدنی پرواز خواهد داد.

زبان[ویرایش]

از نظر زبانشناسی، مردم روستای میراش و دیگر مناطق طالقان به زبان مازنی و طالقانی صحبت می‌کنند.[۱]

دریاچه میراش[ویرایش]

دریاچه غمیش در استان البرز شهرستان طالقان واقع است. خاطره سفر به طالقان و دشتها و مزارع بسیار زیبا و دلکش آن بیشتر ایام سال و در هر کجا که باشید همراه شماست. مراتع سرسبز، جویباران و رودهای جاری در کف دره‌ها زیبایی و شکوه ویژه ای به این ناحیه می‌بخشد. دیدار آبادیهای کوچک و بزرگ آن بر فراز تپه ماهورهای رنگارنگ در بهترین زمان بازدید از منطقه یعنی اوایل فروردین ماه هر سال، شورانگیز و فراموش نشدنی است.[۲]

آب و هوا

آب و هوای روستای میراش مانند اکثر روستاهای طالقان به واسطه جغرافیای کوهستانی در زمستانها سرد و در تابستانها مطبوع و متعادل میباشد.با توجه به نزدیکی به دریاچه سد طالقان رطوبت مناسبی در دره میراش پدید آمده که در بسیاری مواقع به خصوص هنگام صبح بر روی گیاهان شبنم صبحگاهی و مه پدیدار میگردد که بسیار دلپذیر است.

منابع[ویرایش]

  1. رزم آرا، فرهنگ جغرافیایی ایران، استان مرکزی، جلد ١، ص ٢١٧.[پیوند مرده]
  2. وب سایت ایران کویر. «دریاچه میراش». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۱ اوت ۲۰۱۷.