ماجرای شب ژانویه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماجرای شب ژانویه
کارگرداننصرت‌الله وحدت
تهیه‌کنندهنصرت‌الله وحدت
نویسندهاسدالله سلیمانی‌فر
بازیگراننصرت‌الله وحدت
تقی ظهوری
سهیلا
غلامحسین بهمنیار
جهانگیر غفاری
موسیقیانوشیروان روحانی
فیلم‌بردارشکرالله رفیعی
تاریخ‌های انتشار
۱۳۴۷
مدت زمان
۹۰ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی

ماجرای شب ژانویه فیلمی به کارگردانی نصرت‌الله وحدت و نویسندگی اسدالله سلیمانی‌فر محصول سال ۱۳۴۷ است[۱]. این فیلم محصول استودیو نقش جهان به تهیه‌کنندگی نصرت‌الله وحدت است، که به صورت رنگی، تولید و نمایش داده شده است.

خلاصه داستان[ویرایش]

ماجرا در جریان جشن شب ژانویه در خانواده ای مسلمان می‌گذرد. پسر جوان و هوسباز خانواده، دختری را به جشن کشانیده‌است تا او را فریب دهد، اما مستخدم به انحاء مختلف مانع نزدیک شدن پسر اربابش به دختر می‌شود. سماجت مستخدم باعث می‌شود که او برای همیشه از خانواده اخراج شود. مستخدم علیرغم بیکار شدن شاد است که دختری را از رسوایی نجات داده‌است و وقتی او را به خانه اش می‌رساند در می‌یابد که والدین دختر نیز به جشن شب ژانویه رفته‌اند[۱].

بازیگران[۱] [۲][ویرایش]

  1. نصرت‌الله وحدت به نقش حسن
  2. تقی ظهوری به نقش ظریف
  3. سهیلا به نقش زهره
  4. غلامحسین بهمنیار به نقش رشید
  5. جهانگیر غفاری به نقش سیروس
  6. لی‌لی به نقش رُزا
  7. سوزان
  8. شیلا به نقش مینو
  9. افسون
  10. محسن آراسته به نقش راننده تاکسی
  11. مهران صدری به نقش آلبرت
  12. لیلا بهاران به نقش هنگامه
  13. فروزش
  14. ناهید
  15. گیتی فروهر
  16. سیما
  17. مهناز
  18. نجفی
  19. پوروفایی
  20. مهران صدری
  21. مجید شهباز
  22. پرویز شاهین‌خو
  23. حبیب‌الله مراد

گروه موسیقی[ویرایش]

در این فیلم ترانه‌ی «گوله گوله برف اومده» با صدای مهستی بر روی عنوان‌بندی آغازین فیلم، ترانه‌ای با صدای عهدیه و ترانه «شب ژانویه» با صدای رامش اجرا شده است[۳].

نمایش فیلم[ویرایش]

فیلم ماجرای شب ژانویه برای بار نخست در تاریخ چهارشنبه ۱۰ مهر سال ۱۳۴۷ خورشیدی در ۱۱ سینما در تهران و شهرستانها به نمایش درآمد [۴] [۵]. این فیلم جایگزین فیلم «من هم گریه کردم» در گروه سینمایی اونیورسال شد[۶].

سینماهای نمایش‌دهنده فیلم ماجرای شب ژانویه در تهران، در گروه سینمایی اونیورسال شامل ۱۱ سینمای اونیورسال، الوند، حافظ، ایران، لیدو، نپتون، ژاله، پاسارگاد، مونت‌کارلو، شهرام و آستارا (تجریش) بودند [۴] [۵].

سینماهای نمایش‌دهنده فیلم در شهرستانها شامل متروپل و کریستال در مشهد، آریا و ساحل در اهواز، پارامونت و پارس در شیراز و نقش‌جهان و مایاک در اصفهان بودند [۴] [۵].

فیلم ماجرای شب ژانویه، پس از دو هفته نمایش در تهران، در گروه سینمایی اونیورسال در تاریخ چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۴۷ جای خود را به فیلم دزد سیاه‌پوش در این گروه سینمایی داد [۷] [۸].

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «ماجرای شب ژانويه». بانک جامع اطلاعات سینمای ایران.
  2. پوستر فیلم و عنوان‌بندی آغازین فیلم «ماجرای شب ژانویه»
  3. «تصویر روی صفحه ۴۵دور از ترانه‌های شب ژانویه و گوله گوله برف اومده». راوی حکایت باقی.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ «تبلیغ نمایش نخست فیلم «ماجرای شب ژانویه» در سینماهای تهران و شهرستانها». روزنامه اطلاعات. چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۴۷، صفحه ۳. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ «تبلیغ نمایش نخست فیلم «ماجرای شب ژانویه» در سینماهای تهران و شهرستانها». روزنامه اطلاعات. سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۴۷، صفحه ۲۲. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  6. «آخرین نمایش فیلم «من هم گریه کردم» در جدول برنامه‌ی سینماهای تهران». روزنامه اطلاعات. سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۴۷، صفحه ۱۳. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  7. «تبلیغ نمایش نخست فیلم «دزد سیاه‌پوش» در سینماهای تهران». روزنامه اطلاعات. چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۴۷. صفحه ۳. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  8. «آخرین نمایش فیلم "ماجرای شب ژانویه" در در گروه سینمایی اونیورسال در جدول برنامه‌ی سینماهای تهران». روزنامه اطلاعات. سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۴۷. صفحه ۱۳. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.

پیوند به بیرون[ویرایش]

ماجرای شب ژانویه در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها (IMDb)