لکستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

لکستان (به لکی: له‌کسان) به مناطق لک نشین استان های کرمانشاه ، لرستان ، ایلام و همدان گفته میشود . لکستان نامی غیر رسمی در  ایران است و در نقشه های جغرافیایی وجود ندارد اما مردم بومی زاگرس مناطق لک نشین را لکستان میگویند.

لکستان از دو بخش لک + ستان تشکیل شده ، ستان در زبان فارسی به معنی سرزمین است . لکستان به معنی سرزمین لک هاست .

جمعیت لک ها در استان های کرمانشاه و لرستان بیشتر از دو استان ایلام و همدان است . با توجه به آمار و ارقام حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد استان های ایلام و همدان و کرمانشاه و نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت لرستان لک هستند .

مردم لک به جمعیتی بالغ بر ۵ میلیون نفر دارند که در سرشماری های سراسری لک های کرمانشاه و ایلام در زمهٔ مردم کرد و لک های همدان و لرستان در زمهٔ مردم لر طبقه بندی و سرشماری خواهند شد به همین دلیل از جمعیت لک ها آمار دقیقی در دست نیست .

زبان لکی به درخواست میراث فرهنگی استان لرستان در مرداد ماه ۱۳۹۶ ثبت ملی شد . با وجود ثبت ملی زبان لکی ، این زبان تاکنون دارای صدا و سیما نبوده است .[۱۸] در زبان لکی کنونی برخی از لغات، اصطلاحات و واژه‌های موجود در زبان اوستایی با کمترین تغییر، رایج و معمول هستند.[۲۱] ادبیات لکی، منظوم و مملو از اشعار، ضرب‌المثل‌ها، تمثیل‌ها، افسانه‌ها و بسیاری از کلمات و جملات آن دارای اوزان عروضی است، با این تفاوت که شعر لکی همه‌جا ۱۰هجایی است، اما گاهی ۸ و ۱۲هجایی نیز دارد.[۲۰] زبان و ادبیات لکی در معرض فراموشی و آسیب جدی است و نسل جدید مردم لک فارسی تکلم کردن را ترجیح میدهند .

این زبان در مدارس آموخته نمی‌شود.رسم‌الخط واحدی در زبان لکی وجود ندارد.

عبدالعلی میرزانیا کارشناس، شاعر و پژوهشگر زبان لکی می‌گوید: واژه‌های زبان لکی در معرض فراموشی قرار دارند که این موضوع هشداری جدی برای مقابله با آسیب رسیدن به این زبان کهن است. زبان گفتاری اکثر کودکان لک زبان، فارسی است.

منابع[ویرایش]

Wikimedia Commons logo