لاریم (جویبار)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لاریم
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستانجویبار
بخشلاریم
دهستانلاریم شمالی
لاریم بر ایران واقع شده‌است
لاریم
۳۶°۴۳′۰۹″شمالی ۵۲°۵۶′۱۶″شرقی / ۳۶٫۷۱۹۳۰۰۲°شمالی ۵۲٫۹۳۷۹۰۸۴°شرقی / 36.7193002; 52.9379084
مردم
جمعیت۵۳۰۰ نفر (سرشماری ۹۵)
اطلاعات روستایی
کد آماری۰۲۰۹۵۳
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۱۱

لاریم، روستایی در دهستان لاریم شمالی بخش لاریم شهرستان جویبار در استان مازندران ایران است. این روستا، مرکز بخش لاریم است.[۱]

پیشینه نام و پیشینه[ویرایش]

پیشینه نام لاریم به تناسب اقلیم و آب‌وهوای مطلوب و معتدل و نشاط‌ آور به «لار» و به لحاظ نزدیکی به دریا «یم» گفته شده که کم‌کم به لاریم مبدل گشت و لاریم به معنی منطقه خوش آب‌وهوا که در کنار دریا واقع شده‌است می‌گویند.

از لحاظ تاریخی از سفالینه‌های بدست آمده و تپه‌های باستانی موجود، لاریم قدمتی طولانی داشته که بقایای سفالینه در امتداد رودخانه سیاهرود در منطقه لاریم دهنه و تپه دین بن گواه این مطلب هست همچنین لاریم در گذشته به خاطر داشتن شکارگاه و مناظر بکر مورد توجه بوده که برای نمونه می‌توان از سفرنامه ناصرالدین شاه به مازندران و تعریف و تمجید از لاریم توسط ناصرالدین شاه اشاره کرد.

جمعیت[ویرایش]

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۵٬۳۰۰ نفر (۱٬۷۹۷ خانوار) بوده‌است.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران (۲۰۲۳-۰۵-۱۲). «تصویب‌نامه درخصوص تقسیمات کشوری شهرستان جویبار در استان مازندران مصوب ۱۴۰۲/۰۲/۱۳». Qavanin.ir.
  2. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۷.