پرش به محتوا

قله هزارچم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

هزارچم، کوه \ kūh-e hezār-čam \، کوهی واقع در جنوب گردنهٔ شاه‌نشین و قلهٔ هومند شاه‌نشین.

قلهٔ این کوه با ارتفاع ۵۵۰‘ ۳ متر از سطح دریا و موقعیت جغرافیایی °۵۱ و ´۵۸ طول شرقی، و °۳۵ و ´۲۴ و ´´۱۸ عرض شمالی، در بالاترین نقطه از یالی موسوم به همین نام جای دارد که از شمال قلهٔ کماچال، پس از گردنه آغاز می‌شود و تا زیر قلهٔ هومند شاه‌نشین به سوی شمال پیش می‌رود.

قلهٔ هزارچم در قسمت جنوبی خود دو رشته یال جدا و با فاصله از یکدیگر دارد که یکی به سمت جنوب شرقی، و دیگری به سمت جنوب غربی سرازیر می‌شود. کوهنوردان در گذشته برای صعود به قلهٔ توچال از یال جنوب شرقی قلهٔ هزارچم استفاده می‌کردند. در واقع مسیر اصلی صعود به قلهٔ توچال از طریق روستای پس‌قلعه، درهٔ اوسون، یال اسپیدکمر، قلهٔ هزارچم، گردنهٔ شاه‌نشین و سرانجام، قلهٔ توچال بوده است. یکی از علل ساخت جان‌پناه اسپیدکمر قرار گرفتن در این مسیر صعود بوده است. از فراز این کوه درهٔ پهناور فراخلا در شرق، و درهٔ مال‌احمد و اسپی‌او را در غرب به خوبی می‌توان مشاهده‌کرد.

امروزه در قسمت میانی و جنوبی این کوه تأسیسات پیست اسکی ایستگاه پنجم تله‌کابین توچال قرار دارد. وجود جادهٔ خاکی این تله‌کابین سبب شده است که قسمتهایی از یال شرقی، قله و یال شمالی آن تخریب شود. برای رسیدن به این قله می‌توان از مسیرهای گوناگون گذر کرد. قلهٔ هزارچم به سبب قرار گرفتن بر سر راه ارتفاعات بلندتر هیچ‌گاه هدف کوهنوردان به‌شمار نمی‌رود و غالباً افرادی که قصد صعود به توچال یا قله‌های دیگر را دارند، از آن عبور می‌کنند.

منابع[ویرایش]