فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۵

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۵
آلیانتس آرنا در مونیخ میزبان فینال خواهد بود.
رویدادلیگ قهرمانان اروپا ۲۵–۲۰۲۴
تاریخ۳۱ مه ۲۰۲۵ (۲۰۲۵-05-۳۱)
محل برگزاریآلیانتس آرنا، مونیخ

فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۲۵، آخرین بازی لیگ قهرمانان اروپا ۲۵–۲۰۲۴، هفتادمین فصل از مسابقات برتر فوتبال باشگاهی اروپا است که توسط یوفا برگزار می‌شود، و سی و سومین فصل از زمان تغییر نام آن از جام باشگاه‌های قهرمان اروپا به جام باشگاه‌های اروپا خواهد بود. لیگ قهرمانان اروپا. این بازی در آلیانتس آرنا در مونیخ، آلمان، در 31 مه ۲۰۲۵ برگزار خواهد شد.[۱] این نخستین فینال لیگ قهرمانان اروپا خواهد بود که با فرمت جدید سیستم سوئیسی برگزار می‌شود.[۲]

برندگان حق بازی در برابر برندگان لیگ اروپای اروپا ۲۵–۲۰۲۴ در سوپرجام یوفا ۲۰۲۵ را به دست خواهند آورد.

محل[ویرایش]

این دومین فینال لیگ قهرمانان اروپا خواهد بود که در آلیانز آرنا برگزار می‌شود. نخستین بار در سال ۲۰۱۲ برگزار شد. به‌طور کلی، این پنجمین فینال جام ملت‌های اروپا خواهد بود که در مونیخ برگزار می‌شود و فینال‌های ۱۹۷۹، ۱۹۹۳ و ۱۹۹۷ در المپیاستادیون برگزار می‌شود. فینال همچنین نهمین فینال است که در آلمان برگزار می‌شود، همچنین در اشتوتگارت در سال‌های ۱۹۵۹ و ۱۹۸۸، گلزنکرخن در سال ۲۰۰۴ و برلین در سال ۲۰۱۵ برگزار شد و با رکورد ۹ فینال جام اروپا که در ایتالیا و اسپانیا برگزار شد برابری کرد.[۳] آلیانز آرنا پیشتر میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ بود و به عنوان محل میزبانی یوفا یورو ۲۰۲۰ و یوفا یورو ۲۰۲۴ انتخاب شد.

انتخاب میزبان[ویرایش]

در ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۱، کمیته اجرایی یوفا اعلام کرد که به جای مونیخ ، ورزشگاه المپیک آتاتورک در استانبول میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۲۳ خواهد بود.[۴] این به این دلیل بود که استانبول دو بار فینال لیگ قهرمانان را که برای شهرشان در نظر گرفته شده بود به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ تغییر مکان داد. در ابتدا به عنوان میزبان فینال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده بود، این مسابقه به لیسبون منتقل شد و میزبان نهایی یک سال به عقب برگشت و در عوض استانبول فینال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داد.[۵] با این حال، هفته‌ها پیش از فینال، بازی ۲۰۲۱ به دلیل محدودیت‌های سفر به پورتو منتقل شد.[۶]

مونیخ، که در ابتدا توسط کمیته اجرایی یوفا در جریان نشست آنها در لیوبلیانا، اسلوونی در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۹به عنوان میزبان فینال ۲۰۲۲ انتخاب شد،[۷] بعداً پس از جابجایی میزبان نهایی، قرار شد میزبان فینال ۲۰۲۳ باشد. با این حال، این شهر پس از شکست در سال ۲۰۲۳ توسط استانبول، فینال ۲۰۲۵ را دریافت کرد.[۸]

بازی[ویرایش]

جزئیات[ویرایش]

تیم «خانه» (برای اهداف اداری) با قرعه کشی اضافی که پس از قرعه کشی یک چهارم نهایی و نیمه نهایی برگزار می‌شود مشخص می‌شود.


TBD v TBD

قوانین بازی

  • ۹۰ دقیقه
  • در صورت لزوم ۳۰ دقیقه وقت اضافه
  • در صورت برابر بودن گل‌ها، ضربات پنالتی
  • دوازده جایگزین
  • حداکثر پنج تعویض، با ششمین تعویض در وقت اضافه مجاز است[note ۱]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. به هر تیم فقط سه فرصت برای تعویض داده می‌شود، با یک فرصت چهارم در وقت اضافه، به استثنای تعویض‌های انجام شده در نیمه، قبل از شروع وقت اضافه و در نیمه وقت در وقت اضافه.

منابع[ویرایش]

  1. "UEFA club competitions cycle 2024–27 ("Post 2024")". UEFA Circular Letter. No. 36/2023. Union of European Football Associations. 7 July 2023. Retrieved 10 July 2023.
  2. "UEFA approves final format and access list for its club competitions as of the 2024/25 season | Inside UEFA". 10 May 2022.
  3. "UEFA Champions League Statistics Handbook 2013/14: Finals" (PDF). UEFA.com. Union of European Football Associations. 2014. Retrieved 24 September 2019.
  4. "Venues appointed for club competition finals". UEFA.com. Union of European Football Associations. 16 July 2021. Retrieved 16 July 2021.
  5. "UEFA competitions to resume in August". UEFA.com. Union of European Football Associations. 17 June 2020. Retrieved 17 June 2020.
  6. "UEFA Champions League final to move to Portugal to allow 6,000 fans of each team to attend". UEFA.com. Union of European Football Associations. 13 May 2021. Archived from the original on 13 May 2021. Retrieved 13 May 2021.
  7. "Champions League final hosts announced for 2021, 2022 and 2023". UEFA.com. Union of European Football Associations. 24 September 2019. Retrieved 24 September 2019.
  8. "Venues appointed for club competition finals". UEFA.com. Union of European Football Associations. 16 July 2021. Retrieved 16 July 2021.

پیوند به بیرون[ویرایش]