فریدریش اسمنت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فریدریش اسمنت
زادهٔ۲۶ اوت ۱۸۹۳
استراسبورگ، امپراتوری آلمان (امروزه در خاک فرانسه)
درگذشت۱۰ فوریهٔ ۱۹۸۰ (۸۶ سال)[۱]
برلین، آلمان
ملیتآلمانی
تحصیلاتدانشگاه مونستر
پیشه
  • دین‌شناس
  • الهی‌دان
  • کتاب‌دار
  • نیایش‌شناس
  • باخ‌شناس
سازمان
جایزه(ها)نشان افتخار شایستگی جمهوری فدرال آلمان

فریدریش اسمنت (آلمانی: Friedrich Smend؛ ‏ ۲۶ اوت ۱۸۹۳ – ۱۰ فوریهٔ ۱۹۸۰) کتابدارِ کتابخانه دولتی برلین، متخصص الهیات و استاد دانشگاه اهل آلمان بود. او کتابچهٔ راهنمای آثار نوشتاری آدولف فون هارناک را تهیه و منتشر کرد و از صاحب‌نظران و متخصصان آثار یوهان سباستیان باخ و یوهان ولفگانگ فون گوته بود.[۱]

او متعلق به خانواده‌ای از حقوقدانان و الهی‌شناسان بود و پدرش یولیوس اسمنت استاد دانشگاه مونستر بود.[۱] عمویش رودولف اسمنت هم یک متخصص الهیات بود. وی رشتهٔ الهیات را در دانشگاه مونستر فرا گرفت و به عنوان کتاب‌دار از سال ۱۹۲۳ در کتابخانه دولتی برلین مشغول به کار شد و در آنجا فهرستی از آثار آدولف فون هارناک را تهیه و منتشر کرد. وی پس از جنگ جهانی دوم استاد چامه‌شناسی (سرودهای روحانی)، نیایش‌شناسی و موسیقی کلیسایی در «دانشگاه کلیسایی برلین» شد و تا سال ۱۹۵۸ در آنجا ماند.[۱] او به‌واسطهٔ پژوهش‌ها و آثارش از دانشگاه هایدلبرگ و دانشگاه یوهانس گوتنبرگ مدرک دکترای افتخاری دریافت داشت. وی همچنین در سال ۱۹۶۱ نشان افتخار شایستگی جمهوری فدرال آلمان را دریافت نمود.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ Tatlow, Ruth (1991). Bach and the Riddle of the Number Alphabet. Cambridge University Press. pp. 17–38. ISBN 978-0-52-136191-0.