فدراسیون انقلابی ارمنی در لبنان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
داشناکتسوتیون
رهبرهاکوب باگرادونیان
بنیان‌گذاری۱۸۹۰ تفلیس، امپراتوری روسیه
ستادبیروت
روزنامهروزنامه آزتاگ
شاخه جوانانفدراسیون جوانان ارمنی
مرام سیاسیملی‌گرایی ارمنی
ارمنستان متحد
سوسیالیسم دمکراتیک
طیف سیاسیچپ
وابستگی ملیائتلاف ۸ مارس
وابستگی بین‌المللیفدراسیون انقلابی ارمنی
انترناسیونال سوسیالیست
مجلس نمایندگان لبنان
۳ از ۱۲۸
Cabinet of Lebanon
۱ از ۲۰
وبگاه

فدراسیون انقلابی ارمنی در لبنان (ارمنی: Հայ Յեղափոխական Դաշնակցութիւն Hay Heghapokhagan Tashnagtsutiun) یا به صورت خلاصه داشناک یکی از احزاب فعال لبنان است که از دهه ۱۹۲۰ فعالیت می‌کند. این حزب در ۱۸۹۰ با گروه کوچکی از دانشجویان تشکیل شد.[۱] و اکنون حمایت وسیع سیاسی از سوی جامعه ارمنی‌های لبنان برخوردار است و بخشی از ائتلاف ۸ مارس در لبنان به‌شمار می‌رود.[۲]

تاریخچه[ویرایش]

فدراسیون انقلابی ارمنی در سال ۱۸۹۰توسط کریستاپور میکائیلیان، استپان زوریان و سیمون زواریان در تفلیس (تفلیس در گرجستان امروزی) تأسیس شد.[۳]

این حزب در ارمنستان و در کشورهایی که ارمنی‌های دیاسپورا حضور دارند، فعالیت می‌کند، به ویژه در لبنان که فدراسیون انقلابی ارمنی قوی‌ترین حزب سیاسی در جامعه لبنانی-ارمنی تلقی می‌شود. این حزب به سوسیالیسم پایبند است و بخشی از انترناسیونال سوسیالیست است.

منابع[ویرایش]

  1. "Armenian Revolutionary Federation Founded, Armenian history timeline". Archived from the original on 9 July 2018. Retrieved 2006-12-25.
  2. Federal Research, Division (2004). Lebanon a Country Study. Kessinger Publishing. p. 185. ISBN 1-4191-2943-0.
  3. "Armenian Revolutionary Federation Founded, Armenian history timeline". Archived from the original on 9 July 2018. Retrieved 2006-12-25.

پیوند به بیرون[ویرایش]