عبدالسلام گادیسف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عبدالسلام گادیسف
گادیسوف بر روی سکوی دریافت مدال بازی‌های اروپایی ۲۰۱۵ (وسط تصویر)
اطلاعات شخصی
نام کاملعبدالسّلام مماتخانوویچ گادیسُف
ملیتروسیه‌ای
زاده۲۶ مارس ۱۹۸۹ ‏(۳۵ سال)
مخاچ‌قلعه، داغستان، روسیه
پیشهورزشکار، مربی
قد۱٫۸۱ متر (۵ فوت ۱۱ اینچ)
ورزشی
کشور روسیه
ورزشکشتی
دسته۹۷ کیلوگرم
سبکآزاد
باشگاهدینامو ماخاچ‌قلعه

عبدالسلام گادیسف (به روسی: Абдусалам Гадисов) (زادۀ ۲۶ مارس ۱۹۸۹) کشتی‌گیر پیشین و مربی کشتی آزاد اهل روسیه است. او در دستهٔ سنگین‌وزن قهرمان مسابقات قهرمانی کشتی جهان در سال ۲۰۱۴ و نیز قهرمان دو دورهٔ مسابقات قهرمانی کشتی اروپا است. او در سال ۲۰۱۸، به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد جوانان روسیه انتخاب شد.[۱]

در المپیک ۲۰۱۲ لندن با کسب سهمیه شرکت کرد که در این مسابقات برابر رضا یزدانی از ایران قرار گرفت و در یک رقابت نزدیک شکست خورد. او با توجه به مصدومیت رضا یزدانی در نیمه‌نهایی، از گردونه رقابت‌های المپیک حذف شد. وی سابقه کشتی در لیگ ایران و لیگ حرفه‌ای هند را دارد. گادیسف در سال ۲۰۱۷ از دنیای قهرمانی کناره‌گیری کرد و به مربیگری پرداخت. او از سال ۲۰۱۸ به عنوان مربی در فدراسیون کشتی روسیه و آکادمی‌های کشتی این کشور فعالیت دارد.

دوپینگ و محرومیت[ویرایش]

عبدالسلام گادیسف، قهرمان 2014 جهان و قهرمان دو دوره کشتی آزاد اروپا به دلیل نقض قوانین ضددوپینگ با تصمیم دادگاه جهانی حکمیت ورزش (CAS) به مدت ۴ سال محروم شد و کلیه نتایج وی از سال ۲۰۱۵، شامل نقره جهانی ۲۰۱۵ و برنز اروپایی ۲۰۱۵ حذف شد.

نمونه این ورزشکار که در تاریخ 6 آگوست 2015 از مسابقات خارج شد، هنگام آزمایش مجدد در آوریل 2020، نتیجه مثبتی برای استروئید آنابولیک دهیدروکلرمتیل تستوسترون داشت.

منابع[ویرایش]

  1. «گادیسوف سرمربی کشتی آزاد جوانان روسیه شد». ilna.news. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۱۳.