پرش به محتوا

شکریازی

مختصات: ۳۵°۵۶′۰۱″شمالی ۵۰°۴۸′۱۶″شرقی / ۳۵٫۹۳۳۵۲۳۷°شمالی ۵۰٫۸۰۴۳۷۴۹°شرقی / 35.9335237; 50.8043749[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کردان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانآذربایجان غربی
شهرستانسلماس
بخشمرکزی
دهستانکره سنی
مردم
جمعیت۲۳۶۱ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۱۴50
کد آماری042682

شکریازی نام روستایی از توابع شهرستان سلماس ایران است. این روستا در شمال شرقی شهر سلماس واقع شده است. شکریازی از شکر به معنی (شیرین و جذاب) و یازی به معنی(طبیعت و صحرا)به معنی طبیعت دلنشین می باشد. روستای شکریازی یکی از روستاهای دهستان کره سنی در فاصله 31 کیلومتری شهرستان سلماس در شمال شرقی این شهرستان ودر۱۶کیلومتری سیلاب (سلاو) مرکزدهستان کره سنی واقع شده است.

گفتنی است نام یکی از سبک آهنگهای موسیقی عاشیق شکر یازی می‌باشد. زبان مردم شکریازی ترکی آذربایجانی و لهجه آنها متفاوت با سایر مردمان ترک زبان آذربایجان غربی و خاص به خود آنها می‌باشد ولی مشابه این لهجه در آذربایجانی‌های ترکیه بسیار مشاهده می‌شود. که بزرگترین آنها سیلاب (سلاومرکز محال کره سونلی)درسلماس میباشد.دیگر تُرکان اهل سنت مانند قولونجو ، کهریز (ارومیه) ، بالو یا بالاو ، گئجین ،حاماملار ، کول تپه و.. در ارومیه حنفی می‌باشند).این قوم دارای مذهب اسلام شاخه سنی و اکثراً شافعی می‌باشند

کره سنی ها تُرکان سنی مذهب استان آذربایجان غربی هستند.روستای شکریازی از سمت شمال با روستای سید تاج الدین از توابع شهرستان خوی، از سمت شرق با روستای چوپانلو و از طرف جنوب با روستاهای حبشی و حمزه کندی و از طرف شمال غربی با روستای مافی کندی و از طرف جنوب غربی با روستای کانیان هم مرز است. دامپروری و کشاورزی دیمی در آن معمول است و بیشتر زنان این روستا در صنعت قالی بافی مشغول می باشند. روستای شکریازی براساس سرشماری سال 1385 دارای 438 خانوار و 2245 نفر جمعیت می باشد.

شکریازی در دوران معاصر شاهد یکی از جنگ های مهم بوده است که یکپارچگی ایران و آذربایجان را تضمین کرده است. در جنگ شکریازی دریادار بایندر در جنگ با شورشیان کرد شکاکی موفق شد اسماعیل سیمیتقوه را شکست دهد و قائله وی را سرکوب نماید.

منابع[ویرایش]

http://www.sci.org.ir/content/userfiles/_census85/census85/natayej/abadifil/04.xls