پرش به محتوا

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران
نوعشرکت تابعه
بنا نهاده۱۹۲۸
دفتر مرکزیتهران، ایران
محدودهٔ فعالیتایران
افراد کلیدیعلی اکبر نژادعلی
(مدیرعامل)[۱]
محصولاتبنزین
گازوئیل
سوخت هواپیما
CNG
مالکشرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران
تعداد کارکنان۸٫۹۰۰ نفر (۱۳۹۳)
وبگاه

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران شرکت دولتی پایین‌دستی نفتی ایرانی است، که در زمینه توزیع فرآورده‌های نفتی (بنزین، CNG، گازوئیل و سوخت هواپیما) در داخل کشور و مدیریت جایگاه‌های سوخت، فعالیت می‌کند. این شرکت به عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مالک شبکه‌ای از ۳٫۷۴۲ جایگاه پمپ بنزین، ۲٫۳۱۲ جایگاه سی‌ان‌جی و ۵۰ مرکز سوخت‌گیری هواپیما می‌باشد.

تاریخچه[ویرایش]

پس از ملی شدن صنعت نفت و تأسیس شرکت ملی نفت ایران، سازمانی با وظایف توزیع و پخش فرآورده‌های نفتی، تحت عنوان اداره پخش و خطوط‌لوله در شرکت ملی نفت ایران شکل گرفت، که در طول سال‌های بعد، با عناوینی چون؛ امور پخش و فروش داخلی و نیز امور پخش و فروش محلی، در تهران فعالیت داشت. در سال ۱۳۶۶ سازمان پخش فراورده‌های نفتی از شرکت ملی نفت جدا شد و به عنوان یک شرکت سهامی خاص، متعلق به شرکت ملی نفت ایران و تحت نام؛ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأسیس گردید.

در سال ۱۳۷۰ در پی تجدید ساختار شرکت‌های تابعه وزارت نفت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأسیس شد و بر اساس اصل جداسازی فعالیت‌های شرکت‌های بخش بالادستی از پایین‌دستی مالکیت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، به شرکت ملی پالایش و پخش واگذار گردید و هم‌اکنون این شرکت همچنان به عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت پالایش و پخش فعالیت می‌کند.[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. https://www.tasnimnews.com/fa/news/1401/02/29/2713443/مدیرعامل-جدید-شرکت-ملی-پخش-فرآورده-های-نفتی-منصوب-شد
  2. «تاریخچه شرکت». شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ ژانویه ۲۰۱۵.

پیوند به بیرون[ویرایش]