شبکه تحقیقاتی جهانی شدن و شهرهای جهان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

الگو:Infobox Institute

شبکه تحقیقاتی جهانی شدن و شهرهای جهان (انگلیسی: Globalization and World Cities Research Network) یک اتاق فکر یا اندیشکده است که به مطالعه روابط بین شهرهای جهان در زمینه جهانی شدن می‌پردازد. این دانشگاه در بخش جغرافیا دانشگاه لافبورو در لسترشر، بریتانیا مستقر است. شبکه تحقیقاتی جهانی شدن و شهرهای جهان توسط پیتر جی. تیلور در سال ۱۹۹۸ تأسیس شد. آنها به همراه جان بیورستاک و ریچارد جی. اسمیت، دسته‌بندی دوسالانه شبکه تحقیقاتی جهانی شدن و شهرهای جهان از شهرهای جهان را به سطوح «آلفا»، «بتا» و «گاما» بر اساس ارتباط بین‌المللی آنها ایجاد کردند.

آلفا ++[ویرایش]

شهرهای آلفا ++ شهرهایی هستند که بیشتر با اقتصاد جهانی یکپارچه شده‌اند:

آلفا +[ویرایش]

Alpha + "دیگر شهرهای بسیار یکپارچه دیگری هستند که مکمل لندن و نیویورک هستند و تا حد زیادی نیازهای خدمات پیشرفته برای اقیانوس آرام/آسیا [منطقه] را پر می‌کنند":[۱]

آلفا[ویرایش]

آلفا −[ویرایش]

بتا[ویرایش]

شهرهای سطح بتا شهرهایی هستند که مناطق اقتصادی متوسط را به اقتصاد جهانی مرتبط می‌کنند و به سه بخش بتا +، بتا و شهرهای بتا طبقه‌بندی می‌شوند.

بتا +[ویرایش]

بتا[ویرایش]

بتا −[ویرایش]

گاما[ویرایش]

شهرهای سطح گاما شهرهایی هستند که مناطق اقتصادی کوچکتر را به اقتصاد جهانی پیوند می دهند و به سه بخش گاما +، گاما و شهرهای گاما طبقه بندی می شوند.

گاما +[ویرایش]

گاما[ویرایش]

گاما −[ویرایش]

کفایت[ویرایش]

شهرهای دارای سطح کفایت، شهرهایی هستند که دارای درجه کافی از خدمات هستند تا بیش از حد به شهرهای جهان وابسته نباشند. این به شهرهای با کفایت بالا و شهرهای کافی طبقه‌بندی می‌شود.

کفایت بالا[ویرایش]

کفایت[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "GaWC - The World According to GaWC". www.lboro.ac.uk. Archived from the original on 1 January 2023. Retrieved 2022-05-25.


خطای یادکرد: خطای یادکرد: برچسب <ref> برای گروهی به نام «lower-roman» وجود دارد، اما برچسب <references group="lower-roman"/> متناظر پیدا نشد. ().