سمچول

مختصات: ۳۶°۳۲′۲۳″ شمالی ۵۳°۴۴′۵۶″ شرقی / ۳۶٫۵۳۹۷۲°شمالی ۵۳٫۷۴۸۸۹°شرقی / 36.53972; 53.74889[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سمچول
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستانبهشهر
بخشیانه سر
دهستانعشرستاق
نام محلیسمچول
نام‌های قدیمیسمچو یا سمچول
مردم
جمعیت۶۵۹ نفر
رشد جمعیت۱/۱
جغرافیای طبیعی
مساحت۷/۷ کیلومتر مربع
ارتفاع از سطح دریا۱۷۰۰
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۱۲
بارش سالانه۵۵ درصد
روزهای یخبندان سالانه۲۲
اطلاعات روستایی
کد آماری۰۱۱۵۸۵۷
ره‌آوردگردو آلوچه سیب ترش جاجیم (در قدیم)

سمچول، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران ایران که از دو بخش میرخیل و بالا محله تشکیل شده‌است.

آثار[ویرایش]

سمچول دارای دو کوه بزرگ به نام نسوم و لوسر و مناطقی به نام خاکسری مزرعه اتاق پشت است. همچنین این روستا چشمه ای معروف به نام بزلی دارد. و همچنین ابزارهای مفرغی و قبرهای گبری پیدا شده‌است و گبر یا گبرک به عبارتی زرتشتیان قدیمی بوده‌اند. که ایرانی اصیل به حساب می‌آمدند و تمدنی در این منطقه داشته‌اند و از مسیرهای فرعی جاده ابریشم هم به‌شمار می‌آید.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۵۹ نفر (۱۲۴خانوار) بوده‌است.[۲] مردم سمچول از قومیت طبری هستند.[۳] مردم سمچول به زبان طبری (مازندرانی) سخن می‌گویند.[۴]

منابع[ویرایش]

کانال آپارت روستای سمچول samchol

رامین نظری

  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران:». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.
  2. درگاه ملی آمار ایران
  3. نصری اشرفی، جهانگیر (۱۳۹۹). جعفر شجاع کیوانی، ویراستار. دانشنامهٔ تبرستان و مازندران جلد سوم. نشرنی = ۷۸.
  4. نصری اشرافی، جهانگیر (١٣٧٧). واژه‌نامه بزرگ تبری. به کوشش حسین صمدی و سید کاظم مداح و کریم الله قائمی و علی اصغر یوسفی نیا و محمود داوودی درزی و محمد حسن شکوری و عسکری آقاجانیان میری و ابوالحسن واعظی و ناصر یداللهی و جمشید قائمی و فرهاد صابر و ناعمه پازوکی. تهران: اندیشه پرداز و خانه سبز. ص. صفحه ۳۱ جلد اول. شابک ۰-۵-۹۱۱۳۱-۹۶۴ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک).