سقلمه‌چی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سقلمه چی طایفه‌ای لرتبار و کوه‌نشین است[۱]که در منطقه کوهمره سرخی در حومه زندگی می‌کند.

ظاهراً سقلمه‌چی‌ها در اصل از طوایف لر بودند که به منطقه کوهمره مهاجرت کردند. این امر به تحقیق بیشتر نیاز دارد. از نظر مردم‌شناختی، اعضای این طایفه تنومند و دارای رنگ تیره سبزه هستند.

محل سکونت[ویرایش]

مقر اصلی طایفه سقلمه چی در کوه دودو (دودویه) بود که به تدریج به کوهپایه دودویه منتقل شده و روستاهایی چون چشمه بردی، چنارک، (ملاحسینی یا سعادت اباد )امیرآباد و اسلام آباد را ایجاد کردند.

افراد سرشناس[ویرایش]

معروفترین شخصیت طایفه سقلمه چی در دوره قاجاریه ملا برفی بود که به اقتدار فراوان رسید و حکومت کل منطقه کوهمره سرخی را به دست گرفت. در زمان او، منطقه فوق به «کوهمره دودو» معروف شد.

ملا برفی به شورش علیه حکومت ناصرالدین شاه دست زد و سرانجام دستگیر و محکوم به اعدام شد. اهمیت وی تا بدان حد بود که شاه شخصاً در تلگرافخانه تهران نشست تا خبر گردن زدن ملا برفی را دریافت کند.

پس از وی، پسرش، ولی خان سقلمه چی، کلانتری منطقه کوهمره سرخی را به دست گرفت و پس از او حکومت منطقه فوق به شهباز خان سرخی رسید.


در سال‌های پس از انقلاب بخش مهمی از اعضای طایفه فوق در شهر شیراز مستحیل شده و بخشی هنوز در روستاهایشان به دامداری و کشاورزی اشتغال دارند.

منابع[ویرایش]

۱- سعیدی سیرجانی، وقایع اتفاقیه: گزارشهای خفیه نویسان انگلیس.

۲- عبدالله شهبازی، مقدمه‌ای بر شناخت ایلات و عشایر.

۳- عبدالله شهبازی، ایل ناشناخته: پژوهشی در کوه نشینان سرخی فارس.

  1. رحمان, رجبی بهشت آباد; سیدمصطفی, تقوی مقدم; حسین, رجبی; فضل الله, راست (1394-11-30). "جغرافیا و ساکنین کوروارکان(کردارکان)" (به Farsi). هشتمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران همدلی اقوام ایرانی انسجام و اقتدار ملی. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help); Check date values in: |date= (help)نگهداری یادکرد:زبان ناشناخته (link)