سد بار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سد اصلی بار سدی در مجاورت روستای خانلق و در نزدیکی شهر بار شهرستان فیروزه (سابقاً بخشی از شهرستان نیشابور) می‌باشد.[۱][۲] این سد دارای ظرفیت آبی ۴۴ میلیارد متر مکعب است.[۳] آب و رودخانه این سد از رشته کوه بینالود و رود بار سرچشمه می‌گیرد. این سد یکی از منابع آبی شهر نیشابور و شهر فیروزه می‌باشد.[۴] آب این سد عمدتاً برای مصارف کشاورزی و شرب استفاده می‌شود. به غیر از مصرف شرب، آب این سد تا مدتی نیز برای مصارف صنعتی مورد نیاز شرکت مجتمع فولاد نیشابور/خراسان که در نزدیک شرق این سد واقع است نیز استفاده می‌شد.[۴] بخشی از سرمایه مورد نیاز برای ساخت این سد توسط بانک توسعه اسلامی[۵] و بخشی دیگر توسط شرکت مجتمع فولاد نیشابور/خراسان فراهم شده است.[۴] این سد میزبان گونه‌های مختلف جانوری همانند فلامینگوها بوده‌است.[۶]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «سد بار · 9JMP+4RX، خانلق، استان خراسان رضوی، ایران». سد بار · 9JMP+4RX، خانلق، استان خراسان رضوی، ایران. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۰۲.
  2. «سد بار | خبرگزاری فارس». www.farsnews.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۰۲.
  3. «آبگیری سد بار شهرستان نیشابور پایان یافت». khrw.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ ژوئیه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۰۲.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ «روزنامه خراسان». khorasanrazavi.khorasannews.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۰۲.
  5. «سد بار نیشابور». شرکت مهندسی منابع آب و خاک. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ ژوئیه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۰۲.
  6. سیما، IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و (۱۴۰۱/۰۱/۱۶–۲۲:۱۵). «فلامینگوها در سد بار فیروزه خراسان رضوی». fa. دریافت‌شده در 2022-07-02. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)