ساموئل کلت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ساموئل کلت
ساموئل کلت
زادهٔ۱۹ ژوئیه ۱۸۱۴
هارتفورد، کنتیکت
درگذشت۱۰ ژانویه ۱۸۶۲ −۴۷ سال
هارتفورد، کنتیکت
آرامگاهگورستان سدار هیل
ملیتآمریکایی
پیشهصنعتگر و مخترع
شناخته‌شده برایاختراع رولور
کارهای برجستهبنیان‌گذار شرکت اسلحه‌سازی کلت

ساموئل کلت (به انگلیسی: Samuel Colt) (زادهٔ ۱۹ ژوئیه ۱۸۱۴ – مرگ ۱۰ ژانویه ۱۸۶۲) صنعتگر و مخترع آمریکایی بود. او بنیان‌گذار شرکت اسلحه‌سازی کلت بوده و اختراع رولور را به او نسبت می‌دهند.

زندگی[ویرایش]

ساموئل کلت در سال ۱۸۱۴ میلادی در هارتفورد ایالت کنتیکت در آمریکا زاده شد. او در ۱۸۲۷ به عنوان دریانورد مشغول به کار شد و در همین زمان مدلی چوبی از یک هفت‌تیر را ساخت. در حدود سال ۱۸۳۲ به مسافرت در ایالات متحده پرداخت و سخنرانی‌هایی در زمینهٔ مباحث مربوط به شیمی ایراد نمود.

کلت در ۱۸۳۵ به انگلستان رفت و نخستین مدل واقعی از رولور ساخت خود را ابتدا در آنجا و سپس در فرانسه و یک سال بعد در آمریکا به ثبت رساند. اسلحهٔ ساخت او دارای استوانه‌ای برای قراردادن فشنگ در آن بود که با کشیدن چخماق تفنگ می‌چرخید و فشنگ را برای شلیک آماده می‌کرد. در ابتدا پیستولها و تفنگ‌های تک‌لولهٔ ساخت کلت مورد استقبال کمی قرار گرفت و کارخانه‌ای که به منظور تولید آنها در پترسون نیوجرسی راه‌اندازی شده بود تعطیل گردید. با شروع جنگ آمریکا و مکزیک، ارتش ایالات متحده در ۱۸۴۷ سفارشی بالغ بر ۱۰۰۰ عدد رولور را به کلت داد که این سفارش موجب رونق مجدد کسب و کار ساموئل کلت گردید و او شرکت تولید اسلحه‌های گرم کلت با امتیاز انحصاری را که امروزه با نام شرکت تولیدی کلت شناخته می‌شود بنیان گذاشت.

کلت در دهم ژانویه ۱۸۶۲ در هارتفورد کانتیکات درگذشت و در گورستان سدار هیل به خاک سپرده شد.

منابع[ویرایش]

  • David Crystal (1995), The Cambridge Biographical Encyclopedia (به انگلیسی) (Second edition ed.), Cambridge University Press, p. p.223 {{citation}}: |edition= has extra text (help); |صفحه= has extra text (help)

"Samuel Colt" (به انگلیسی). Britannica Online Encyclopedia. Retrieved 14 September 2010.