زینی‌وند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ایل زینی وند
مناطق با جمعیت چشمگیر
 ایران: این ایل ساکن از استان های : لرستان ، ایلام ، مازندران ، قم ، خوزستان و بخشی در شهرستان ساوه ، و قسمتی از این ایل در کشور عراق سکونت دارند.
زبان‌ها
لری بالاگریوه‌ای
دین
اسلام شیعه

زینی‌وند یکی از طوایف بزرگ و مهم ایل بالاگریوه می باشد که در مناطقی از پیشکوه و پشتکوه لرستان سکونت دارند.[۱]زینی وند ها از ایل دریکوند هستند، و لر بالاگریوه به شمار می آیند. و از نظر جمعیت و قدرت از طایفه های مهم به شمار میروند.

تاریخ[ویرایش]

زینی وند ها از ایل دریکوند و لر بالاگریوه هستند ، و لر اصیل به شمار می آیند.

منطقه اصلی سکونت این ایل در خرم آباد لرستان بوده ، اما وقتی سلسله اتابکان لر کوچک به دست سلسله صفوی سقوط میکند این ایل با بقیه ایلات لر تبعید میشوند.

در زمان قاجار هم به سبب کینه ای که آقا محمد خان نسبت به لر ها داشت ، لر هارا یا به قطل میرساند یا آن هارا تبعید میکرد و ایل زینی وند ، دریکوند از قبیل لر هایی بودن که تبعید شدند.

این ایل در زمان ناصرالدین شاه قاجار به خاطر غارت کردن کاروان های دولتی به عراق و نقاطی از ایران تبعید شدند .

این ایل از زمان ناصرالدین شاه تا پایان سلسله قاجار دیگر خطری تحدیدشان نمیکرد تا زمانی که سلسله پهلوی به روی کار آمد و رضا شاه و به دلیل کمک کردن ایل زینی وند به بیرانوند ها این ایل را تبعید میکند ، و بیشترین ضربه را این طایفه از این تبعید میخورند.

زینی فرزند ارشد دریک یا دیرک بوده ، درکوند از نام درک یا دار یا دریکوس گرفته شده است و نام داریوش می باشد ایل دریکوند جز بنیان گذاران هخامنشیان بوده اند زبان این ایل همچنان زبان باستانی ایران محفوظ مانده است. و این ایل زبان و پوشش خود را حفظ کرده اند. و نواده هخامنشیان به شمار می آیند.

طوایف[ویرایش]

این ایل به طوایف و تیره هایی تقسیم میشود که عبارت اند از :

رحمانوند

نوروزی وند

صالحوند

شادیوند

نیردیوند

گلالیوند

یاقوند

هرکدام از این طوایف اکنون شامل تیره ها و تخمه هایی میشوند .

یعقوب و رحمان و صالح و نیردی که نیای طایفه های یاقوند ، رحمانوند ، صالحوند ، نیردیوند ، برادر بوده اند و طبق گفته های محلی نام پدرشان دیرک پاچوبی بوده است ،

  1. .

جمعیت