روبن سوم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روبن سوم
روبن سوم
پادشاهی ارمنی کیلیکیه
سلطنت۱۱۷۵–۱۱۸۷
پیشینMleh I
جانشینلئو یکم، شاه ارمنستان
زاده۱۱۴۵
(نامعلوم)
درگذشته۶ مه ۱۱۸۷
صومعه درازارک
آرامگاه
صومعه درازارک
همسر(ان)Isabella of Toron
فرزند(ان)Alix
Philippa
خانداندودمان روبنی
پدرStephen
مادرRita of Barbaron

روبن سوم (ارمنی: Ռուբեն Գ) برادرزاده توروس دوم و پسر استفان دلاور مدافع مرعش بود. روبن سوم که فرمانرمانروایی با بهترین نیات انسانی بود از بخت بلندی که داشت برادرش لوون در کنارش بود، و او همان کسی بود که بعداً به نام لوون دوم، فرمانروای ارمنستان جدید شد. بوهموند سوم امیر و فرمانروای انطاکیه که چشم طمع به کیلیکه دوخته بود توانست روبن سوم را بفریبد و او را به دربار خود بکشد، سپس وی را دربند کرد و ارمنستان جدید که اکنون تصور می‌کرد فاقد فرمانروای طبیعی است حمله‌ور شد. لیکن لوون برادر شاه در آن شرایط و اوضاع و احوال نشان داد که جنگجویی بزرگ است. او در راس لشکریان ارمنستان قرار گرفت. سپاهیان بوهموند سوم را به عقب راند و وی را مجبور کرد به اینکه برادرش روبن را آزاد کند.[۱]

روبن سوک در بازگشت به مملکتش نشان داد که همچون گذشته فرمانروایی بسیار خوب و نیکوکار است و کشور در دوران سلطنت او به نحو خردمندانه‌ای اداره می‌شد. روبن شهرها و صومعه‌ها ساخت و بخشش‌های زیادی برای امور خیریه کرد. از آنجا که مرد بسیار متقی و پرهیزگاری بود سرانجام در دیری معتکف شد و ادارهٔ کشور را به برادرش لوون واگذاشت.

پانویس[ویرایش]

  1. ماکلر، فردریک. تاریخ قرون وسطی کمبریج.

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Ruben III, Prince of Armenia». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۹ ژانویه ۲۰۱۶.
  • پاسدرماجیان، هراند (۱۳۷۷). تاریخ ارمنستان. تهران: انتشارات زرین. شابک ۹۶۴-۴۰۷-۰۱۳-۵.
  • Armenian Soviet Encyclopedia. Yerevan.
روبن سوم
پیشین:
Mleh
پادشاهی ارمنی کیلیکیه
۱۱۷۵–۱۱۸۷ میلادی
پسین:
لئو یکم