پرش به محتوا

راهنما:ابزار/خردیاب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
StubSorter
خردیاب
توضیحابزاری ساده برای مدیریت برچسب‌های خرد در مقاله‌ها
سازندهSD0001
وضعیتپایدار
آخرین به‌روزرسانی۲۹ مه ۲۰۲۴
 (۰ روز پیش)
پشتیبانی از مرورگرهاتمام مرورگرهای مدرن دسکتاپ
پشتیبانی از پوسته‌هاهمهٔ پوسته‌ها به‌جز مینروا
منبع کدمدیاویکی:Gadget-asbox.js
مبدأ اصلی: en:User:SD0001/StubSorter.js
خردیاب در زمان پیش‌نمایش برچسب منتخب

خردیاب ابزاری برای فعالیت آسان‌تر در زمینهٔ دسته‌بندی مقاله‌های خرد است. این ابزار یک جعبهٔ جستجوی ساده مشابه ابزار هات‌کت را در خود دارد که با استفاده از آن می‌توان الگو(ها)ی خرد مورد نظر را از میان الگوهای موجود در رده:الگو:مقاله‌های خرد جستجو و پیدا کرد. علاوه بر این، امکان حذف الگوهای خردی که از پیش در مقاله موجود هستند نیز وجود دارد.

هرگاه از رده:مقاله‌های خرد به صفحهٔ یک مقاله بروید، پنجرهٔ ابزار به‌طور خودکار باز می‌شود. قابلیت خودکار دیگر ابزار این است که اگر یک الگوی خرد با موضوع مشخص را انتخاب کرده و دکمهٔ ذخیره را کلیک کنید، الگوی کلی و بدون موضوع {{خرد}} در صورت وجود حذف خواهد شد.

از میانبرهای روی صفحه کلید Alt+ Shift+S یا Alt+S (Control+ Option+S در رایانه‌های مکینتاش) می‌توان برای ذخیرهٔ تغییرات استفاده کرد.


حالت‌های جستجو[ویرایش]

ابزار خردیاب در رده:الگو:مقاله‌های خرد برای یافتن برچسب جستجو می‌کند.

  • پیشوندهای منطبق: نتایج جستجو برای عبارت prefix:"الگو:عبارت جستجوی شما" در ردهٔ الگوهای خرد.
  • موارد منطبق در عنوان: نتایج جستجو برای عبارت intitle:"عبارت جستجوی شما" در ردهٔ الگوهای خرد.

دقت کنید که تمامی نتایج حاصل از جستجوی پیشوند در جستجو برای موارد منطبق در عنوان نمایش نخواهند یافت؛ چرا که جستجو در عنوان برای موارد منطبق با کل عبارت واردشده جستجو می‌کند، در حالی که جستجوی پیشوندی مواردی که با بخشی از عبارت منطبق باشند را هم فهرست می‌کند. برای مثال، جستجو در عنوان‌ها برای عبارت «ژاپ» منجر به یافتن «ژاپن-خرد» نخواهد شد؛ اما جستجوی پیشوندی این الگو را هم در نتایج جستجو برای همین عبارت فهرست خواهد کرد. در مقابل، جستجو در عنوان‌ها برای «نویسنده» الگوی «ژاپن-نویسنده-خرد» را هم پیدا می‌کند؛ در حالی که جستجوی پیشوندی احتمالاً چنین نتیجه‌ای نخواهد داد.

در زمان جستجو، هم موارد پیشوندی منطبق و هم موارد منطبق در عنوان‌ها بازیابی می‌شوند. موارد پیشوندی منطبق به‌طور پیش‌فرض در بالای فهرست نمایش می‌یابند. این حالت را می‌توانید با استفاده از منوی پایین‌رونده تغییر دهید.

  • اول پیشوندهای منطبق را فهرست کن (پیشوند): موارد پیشوندی منطبق را پیش از موارد منطبق در عنوان‌ها فهرست خواهد کرد
  • اول موارد منطبق در عنوان‌ها را فهرست کن (در عنوان): موارد منطبق در عنوان‌ها را پیش از موارد پیشوندی منطبق فهرست خواهد کرد
  • استفاده از جستجوی دقیق انطباق نویسه‌ها (عبارت باقاعده): به‌طور دقیق توالی نویسه‌ها در نام الگو را انطباق می‌دهد. این حالت، علاوه بر تمامی موارد پیشوندی منطبق و موارد منطبق در عنوان‌ها، تعدادی الگوی دیگر را هم فهرست می‌کند. این عمل به‌شکل داخلی و به‌واسطهٔ استعلام نتایج جستجو برای intitle:/عبارت جستجو/ انجام می‌شود. هرگونه نویسهٔ ویژهٔ عبارات باقاعده آزاد می‌شود.

حالت پیش‌فرض، حالت اول است. می‌توانید این حالت پیش‌فرض را با افزودن عبارت زیر به زیرصفحهٔ common.js خودتان تغییر دهید:

StubSorter_searchBy = "searchMode"

عبارت searchMode را با یکی از عبارت‌های prefix (برای حالت پیشوندی)، intitle (جستجو در عنوان) یا regex (عبارت باقاعده) جایگزین کنید.

منو باز بماند[ویرایش]

دکمهٔ «منو باز بماند» نتایج جستجو را در جای خود منجمد می‌کند تا در صورت ایجاد تغییر در عبارت جستجو باعث تغییر در گزینه‌های در دسترس نشود، و به‌جای آن برای نتایج موجود نیز جستجو انجام شود. این قابلیت زمانی به‌کار می‌آید که بخواهید با جستجوی عبارت جدید، فهرست الگوهای در دسترس را پالایش کنید و سپس جستجوی دیگری را برای یافتن یک الگو در فهرست پالایش‌شده انجام دهید.

منجمد کردن منو به‌طور ضمنی نتایج بیشتری را برای عبارت مورد جستجو به منوی پایین‌رونده می‌افزاید که حداکثر شامل ۵۰۰ نتیجهٔ پیشوندی و ۵۰۰ نتیجهٔ منطبق در عنوان می‌شوند. در غیر این صورت، حداکثر ۱۰۰ مورد پیشوندی و ۱۰۰ مورد منطبق در عنوان نمایش می‌یابد.

سفارشی‌سازی[ویرایش]

پیگیری صفحه‌ها[ویرایش]

به‌طور پیش‌فرض، صفحه‌هایی که با برچسب‌های خرد دسته‌بندی می‌کنید، به فهرست پیگیری شما اضافه نمی‌شوند. برای تغییر این حالت، عبارت زیر را درست زیر عبارت تنظیمی قبلی در زیرصفحهٔ common.js خودتان قرار دهید:

StubSorter_watchlist = "watch";

مقدار این تنظیم می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • "watch" - افزودن صفحه به فهرست پیگیری
  • "nochange" - (پیش‌فرض) وضعیت پیگیری صفحه تغییر نخواهد کرد - اگر صفحه را از قبل پیگیری کرده‌باشید، در پی‌گیری‌های شما خواهد ماند و در غیر این صورت نیز به فهرست پیگیری افزوده نخواهد شد.
  • "preferences" - وضعیت پیگیری از ترجیحات محلی شما در ویژه:ترجیحات#mw-prefsection-watchlist-pageswatchlist پیروی خواهد کرد.
  • "unwatch" - بدون استثنا صفحه را از فهرست پیگیری حذف می‌کند؛ حتی اگر پیش از این آن را پیگیری کرده‌باشید (پیشنهاد نمی‌شود).

ویرایش جزئی[ویرایش]

ویرایش‌ها به‌طور پیش‌فرض به‌عنوان ویرایش جزئی علامت می‌خورند.برای غیرفعال‌سازی این حال، از عبارت زیر استفاده کنید:

StubSorter_minor = false;

محل قرارگیری منو[ویرایش]

پیوند «خرد» برای اجرای ابزار به‌طور پیش‌فرض از منوی پایین‌روندهٔ «بیشتر» (منوی p-cactions) در دسترس است. با استفاده از عبارت زیر می‌توانید موقعیت آن را به هر جای دیگر صفحه تغییر دهید. برای آگاهی از منوهای در دسترس در رابط کاربری ویکی‌پدیا، en:Help:Customizing toolbars را ببینید.

StubSorter_portlet = "portlet-name";

عیب‌یابی[ویرایش]

آیا الگوهای پیشنهادی به کندی بارگذاری می‌شوند؟

این موضوع می‌تواند به‌دلیل تأخیر در دریافت پاسخ از سرور باشد. اگر به‌طور مداوم با مشکل مواجه هستید، با ارائهٔ اطلاعات زیر موضوع را در وپ:فنی مطرح کنید:

  • مرورگر و سیستم‌عاملی که استفاده می‌کنید.
  • سرعت اینترنت خود که می‌توانید آن را با کمک سرویس‌هایی مانند fast.com یا speedtest.net ارزیابی کنید.
قادر به دیدن یک الگوی خرد خاص نیستید؟

دلیل این مشکل این است که الگوی خرد مورد نظر در رده:الگو:مقاله‌های خرد موجود نیست و احتمالاً علت قرار نگرفتن آن در رده نیز مشکل ساختاری در خود الگو است. این موضوع را می‌توانید با ذکر نام الگوی مورد نظر خود در وپ:فنی مطرح کنید.