پرش به محتوا

دیوار مرزی یمن و عربستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مرز عربستان و یمن

دیوار مرزی یمن و عربستان (به عربی: الجدار السعودی الیمنی) دیواری‌ست که از سوی عربستان سعودی در بخشی از مرز ۱۸۰۰ کیلومتری‌اش با یمن ساخته شده‌است.

این یک سازهٔ ساخته شده از لوله به بلندای سه متر (۱۰ فوت) است که با بتن پر شده‌است و به عنوان یک «مانع امنیتی در راستای بخش‌هایی از مرزهای کاملاً مشخص‌شده با یمن» عمل می‌کند و دارای تجهیزات تشخیص الکترونیکی است.

ساخت مانع در سپتامبر ۲۰۰۳ برای رویارویی با نفوذ تروریسم آغاز شد.

هنگامی‌که ساخت مانع ۷۵ کیلومتری (۴۷ مایل) از سوی سعودی ها آغاز شد ، دولت یمن به شدت مخالفت کرد و گفت که پیمان مرزیِ بسته شده در سال ۲۰۰۰ را نقض می‌کند.

بنابراین ، عربستان سعودی پذیرفت که در فوریه ۲۰۰۴ ساخت و ساز را متوقف کند. ولی این کشور دیوار مرزی را میان سال‌های ۲۰۰۹-۲۰۱۰ به فرجام رساند. همچنین به دنبال اثرات نا‌آرام‌کننده انقلاب ۲۰۱۱ یمن و در پی آن دست‌اندازی عربستان سعودی در جنگ شهروندی یمن، بر مرزها به گونه‌ای فزاینده دیدبانی می‌شود و گذرگاه‌ها کم شده‌است. [۱]

منابع[ویرایش]

  • همکاری‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Saudi–Yemen barrier»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰)
  1. Al Zahrani, Mohammed H.; Omar, Abdiasiis I.; Abdoon, Abdelmohsin M. O.; Ibrahim, Ali Adam; Alhogail, Abdullah; Elmubarak, Mohamed; Elamin, Yousif Eldirdiry; AlHelal, Mohammed A.; Alshahrani, Ali M.; Abdelgader, Tarig M.; Saeed, Ibrahim; El Gamri, Tageddin B.; Alattas, Mohammed S.; Dahlan, Abdu A.; Assiri, Abdullah M.; Maina, Joseph; Li, Xiao Hong; Snow, Robert W. (26 June 2018). "Cross-border movement, economic development and malaria elimination in the Kingdom of Saudi Arabia". BMC Medicine. 16 (1): 98. doi:10.1186/s12916-018-1081-z. PMC 6019222. PMID 29940950.