دونالد بارکلی مولتنو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دونالد بارکلی مولتنو (به انگلیسی: Donald Barkly Molteno) (۱۳ فوریه ۱۹۰۸–۱۹۷۲ میلادی)، معروف به دیلیزینتابا[الف] («کسی که کوه‌ها را برمی‌دارد»)،[ب] نماینده پارلمان آفریقای جنوبی، وکیل قانون اساسی، مدافع حقوق مدنی و از مخالفان برجسته آپارتاید بود.[۱]

اوایل زندگی و حرفه حقوقی[ویرایش]

او در ۱۳ فوریه ۱۹۰۸ در کیپ تاون، در استان دماغه آفریقای جنوبی، در خانواده‌ای که سابقهٔ طولانی در فعالیت‌های سیاسی و خدمات عمومی داشت، در کیپ به دنیا آمد (بدبزرگش «جان مولتنو» ،[پ] اولین نخست‌وزیر کیپ بود).

او در «کالج دیوسسان»[ت] و دانشگاه کمبریج تحصیل کرد، جایی که در سال ۱۹۳۰ با افتخارات حقوقی فارغ‌التحصیل، به وکالت در «معبد داخلی»[ث] فراخوانده شد. پس از مدتی کار وکالت در لندن، در سال ۱۹۳۲ به آفریقای جنوبی بازگشت و به عنوان وکیل دادگستری در «کانون وکالت استان دماغه در محکمه عالی آفریقای جنوبی»[ج] پذیرفته شد. وی در سال ۱۹۵۲ «مشاور ملکه»[چ] شد و تا سال ۱۹۶۴ در انجمن وکلای مدافع کیپ کار کرد.

او هم‌چنین از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۳ «رئیس شورای کانون وکلای کیپ»[ح] بود.[۲]

حرفه سیاسی[ویرایش]

مولتنو از دوران جوانی درگیر سیاست ضد آپارتاید بود. در سال ۱۹۳۷ کنگره ملی آفریقا (ANC) از او خواست که نماینده آن‌ها در «مجلس ایالتی»[خ] باشد.

او در سن ۲۹ سالگی به عنوان نماینده مجلس انتخاب و به مدت ۱۱ سال تا ۱۹۴۸ میلادی نماینده حوزه انتخابیه کیپ غربی بود. در این مدت او نماینده‌ای بود که به‌طور استثنایی برجسته بوده و در اپوزیسیون نیز فعالیت می‌کرد. وی عضو «اتحادیه حقوق مدنی» ،[د] «کافدا»[ذ] و «شورای مشترک اروپاییان کیپ و بانتو»[ر] بود. همچنین وی در سال ۱۹۳۶ نماینده منطقه‌ای در «مؤسسه روابط نژادی آفریقای جنوبی در کیپ غربی»[ز] بود و از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۰ در سمت رئیس آن مؤسسه فعالیت می‌کرد.[۲][۳][۴]

تا حدی به دلیل مبارزه او با سیاست‌های جداسازی نژادی جی.بی.ام. هرتزوگ بود که نام خوسایی[ژ] دیلیزینتابا («کسی که کوه‌ها را برمی‌دارد») را به دست آورد.

او پیش از پیوستن به «حزب مترقی»[س] (آفریقای جنوبی) اولین رئیس کمیته قانون اساسی حزب لیبرال آفریقای جنوبی و هم‌چنین رئیس کمیسیون سیاست قانون اساسی شد. هم‌چنین یکی از مشاوران درگیر پرونده‌های قانون اساسی بود. این پرونده‌ها قدرت پارلمان اتحادیه آفریقای جنوبی را پس از تصویب «اساسنامه وست مینستر»[ش] در سال ۱۹۳۱ میلادی را زیر سؤال برد.[۲][۵]

مولتنو از همان ابتدا که در سال ۱۹۵۵ جنبش «کمربند سیاه»[ص] آغاز شد، یکی از حامیان و مشاور حقوقی اصلی آن بود. شرکت کنندگان در این جنبش، بعدها در مورد او نوشتند: «او همه آنچه را که باید در مورد حقوق مدنی، نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌های قوانین تصویب شده، کنترل هجوم و خیلی چیزهای دیگر می‌دانستیم، به ما آموخت. دانش و تجربه او همه تلاش‌های ما در راستای اطلاع‌رسانی، آموزش خود و عموم مردم آفریقای جنوبی را روشن کرد.» (کمربند سیاه، فوریه ۱۹۷۳)

حرفه آکادمیک و اواخر زندگی[ویرایش]

آقای مولتنو عضو شورای دانشگاه کیپ‌تاون (از ۱۹۵۱ تا ۱۹۶۰) و هم‌چنین مدرس پاره وقت «حقوق اساسی و اداری» در آن مؤسسه بود. او از سال ۱۹۶۴ به‌طور تمام وقت در «کرسی حقوق هلندی رومی»[ض] سخنرانی کرد و در سال ۱۹۶۷ به عنوان استاد کرسی تازه تأسیس «حقوق عمومی»[ط] منصوب شد.[۲]

مولتنو در سال ۱۹۷۰ به ریاست دانشگاه حقوق منصوب شد. سمتی که تا زمان مرگش در سال ۱۹۷۲ حفظ کرد.[۲] او دو فرزند از همسر اولش «ورونیکا استرومسو»[ظ] و سه فرزند از همسر دومش «مری فلیت گلداسمیت»[ع] داشت. «فرهنگ زندگی‌نامهٔ آفریقای جنوبی» (جلد ۵، صفحه ۵۱۵) او را به عنوان «مردی با انسانیت والا و خردمند»[غ] توصیف می‌کند.

او به عنوان یک شخصیت در رمان «آه، اما سرزمین تو زیبا است»[ف] اثر همکار و هم‌عصرش آلن پیتون ظاهر می‌شود.

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. Dilizintaba
  2. He who removes mountains
  3. John Molteno
  4. Diocesan College
  5. Inner Temple
  6. Bar of the Cape Provincial Division of the Supreme Court of South Africa
  7. Queen's Counsel یا Q.C.
  8. President of the Cape Bar Council
  9. یا «مجلس درجه دوم» یا «House of Assembly»
  10. Civil Rights League
  11. Cafda
  12. Cape Joint Council of Europeans and Bantu
  13. South African Institute of Race Relations in the Western Cape
  14. Xhosa
  15. Progressive Party
  16. Statute of Westminster
  17. Black Sash
  18. Department of Roman Dutch Law
  19. Department of Public Law
  20. Veronica Strömsöe
  21. Mary Fleet Goldsmith
  22. a man of great humanity, as well as of brilliant intellect
  23. Ah, but Your Land is Beautiful

منابع[ویرایش]

  1. Donald Molteno - South African History Online
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ rel="nofollow" http://www.lib.uct.ac.za/mss/index.php?html=/mss/newaids/BC579.HTM&msscollid=168
  3. OpenLibrary.org. "Donald B. Molteno". Open Library (به انگلیسی). Retrieved 2019-06-19.
  4. Molteno, Donald B. (1959). The betrayal of "natives representation". Johannesburg: South African Institute of Race Relations.
  5. "Home". Taylor & Francis Group (به انگلیسی). Retrieved 2019-06-19.

برای مطالعه بیشتر[ویرایش]

  • Scher, D: Donald Molteno - Dilizintaba - He-who-removes-mountains. Johannesburg: South African Institute of Race Relations, 1979. ISBN 0-86982-172-5
  • Molteno, D.B. : The Assault on our Liberties. Johannesburg: South African Institute of Race Relations, 1958.
  • Molteno, D.B. : Towards a democratic South Africa. Johannesburg: South African Institute of Race Relations, 1959.
  • Molteno, D.B. : The betrayal of "Natives Representation". Johannesburg: South African Institute of Race Relations, 1959.
  • Molteno, D.B. : 50 Years of Union (Presidential address). Johannesburg: South African Institute of Race Relations, 1960.
  • Molteno, D.B. : The rules behind the "Rule of Law". Pietermaritzburg: University of Natal Press, 1965.
  • Horn, P: Donald Molteno and South African Liberalism. Cape Town: UCT Press, 1979.