درگاه:پهلوی/نوشتار برگزیده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نوشتار برگزیده ۱

درگاه:پهلوی/نوشتار برگزیده/۱ جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران، نخستین سازمان خیریه ایران بود که عهده‌دار وظایف مربوط به امدادرسانی در حوادث غیر مترقبه و امدادی، آموزش کمکهای اولیه، تأسیس بیمارستان و درمانگاه، تهیه دارو و تجهیزات پزشکی، تربیت پرستار، نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و… بود. این جمعیت در سال ۱۳۰۱ شمسی با کوشش و پیگیری دکتر امیر خان امیراعلم تنظیم و تأسیس گردید.

در سال ۱۹۲۹م، سومین نشست کنوانسیون ژنو پس از پایان جنگ جهانی اول در کشور سوئیس و شهر ژنو برگزار شد. نمایندگان دولت ایران و دولت ترکیه از شرکت کنندگان در کنفرانس خواستند که نشان شیر و خورشید (ایران) و هلال احمر (ترکیه) در سراسر جهان به رسمیت شناخته شود که در نهایت انجام شد و پروانه استفاده از این دو نشان برای دو کشور صادر گردید.

پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، نظام جمهوری اسلامی به دولت سویس رسماً اعلام کرد که نشان شیر و خورشید را دیگر استفاده نمی‌کند و از این پس فقط از نشان هلال احمر استفاده خواهد نمود. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر نیز اعلام کرد که استفاده از نشان «شیر و خورشید سرخ» به شکلی انحصاری در اختیار ایران است و اگر نظام سیاسی موجود، تمایلی به استفاده از این آرم ندارد، این حق ملغی نمی‌شود. بنا به اعلام این فدراسیون، دولت ایران در هر زمانی که بخواهد می‌تواند از نشان شیر و خورشید سرخ استفاده کند و تمامی کشورهای عضو فدراسیون باید به این آرم احترام بگذارند و این آرم، بار حقوقی کاملاً برابر با صلیب سرخ و هلال احمر دارد.

بیشتر…

نوشتار برگزیده ۲

درگاه:پهلوی/نوشتار برگزیده/۲

موزه هنرهای معاصر تهران با نورگیرهای طراحی‌شده به شکل بادگیرهای ایرانی.

موزه هنرهای معاصر تهران یکی از سرشناس‌ترین موزه‌های ایران است.

این موزه در ۲۲ مهر سال ۱۳۵۶ خورشیدی به کوشش و ابتکار فرح پهلوی و با پشتیبانی دفتر مخصوص شهبانو، در گوشهٔ غربی پارک فرح (بوستان لاله کنونی) در امیرآباد تهران بنا شد. بنای موزه را کامران دیبا در سبک معماری مدرن و با الهام از بادگیرهای کویری ایران طراحی کرد.

موزهٔ هنرهای معاصر تهران شامل جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی و مالک یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعهٔ مهم هنر نوگرا در دنیاست. این موزه دارای کارهای مهمی از جنبش‌های هیجان‌نمایی انتزاعی، پاپ آرت، مینیمالیسم، مفهومی، و فوتورئالیسم است.

در گنجینهٔ دائمی موزه بیش از ۳۰۰۰ اثر ارزشمند از نخبگان هنرهای تجسمی نگهداری می‌شود که نزدیک به ۴۰۰ عدد از آن‌ها، دارای ارزش استثنایی هستند. از جمله آثار مهم موزه، می‌توان به کارهای شاخصی از گوگَن، رُنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت، و جاکومتی اشاره کرد. این موزه همچنین مالک مجموعهٔ بسیار مهم و جامعی از هنر نوگرا و معاصر ایران است.

گنجینهٔ موزه هنرهای معاصر تهران از اموال عمومی ایران محسوب می‌شود.

بیشتر…

نوشتار برگزیده ۳

نوشتار برگزیده ۴

نوشتار برگزیده ۵

نوشتار برگزیده ۶

نوشتار برگزیده ۷

نوشتار برگزیده ۸

نوشتار برگزیده ۹

نوشتار برگزیده ۱۰