درگاه:سینما/نگارهٔ برگزیده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نگارهٔ برگزیده ۱

درگاه:سینما/نگارهٔ برگزیده/۱

مری پیکفورد
مری پیکفورد

گلادیس لویس اسمیت (به انگلیسی: Gladys Louise Smith) با نام هنری مری پیکفورد (به انگلیسی: Mary Pickford) (زاده ۸ آوریل ۱۸۹۲ - درگذشته ۲۹ می ۱۹۷۹) هنرپیشه کانادایی-آمریکایی، از بنیانگذاران استودیوی فیلمسازی یونایتد آرتیستز و یکی از ۳۶ بنیانگذار اصلی آکادمی علوم و هنرهای سینما بود.

مری پیکفورد از محبوب‌ترین بازیگران زن دهه‌های ۲۰ و ۳۰ میلادی بود طوری‌که او را «ملکهٔ سینما» می‌خواندند. او در دومین مراسم اسکار (۱۹۲۹-۱۹۲۸) موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن شد. همچنین در سال ۱۹۷۶ جایزه اسکار افتخاری را به خاطر یک عمر دستاورد هنری دریافت کرد.

نگارهٔ برگزیده ۲

درگاه:سینما/نگارهٔ برگزیده/۲

رنه آدوره
رنه آدوره

رنه آدوره (به انگلیسی: Renée Adorée) (زاده ۳۰ سپتامبر ۱۸۹۸ - درگذشته ۵ اکتبر ۱۹۳۳) یک بازیگر فرانسوی که در در فیلم‌های صامت هالیوود در دهه ۱۹۲۰ (میلادی) ظاهر شد.

نگارهٔ برگزیده ۳

درگاه:سینما/نگارهٔ برگزیده/۳

مارک هارمون
مارک هارمون

توماس مارک هارمون (به انگلیسی: Thomas Mark Harmon) بازیگر آمریکایی و متولد ۲ سپتامبر ۱۹۵۱ در بربنک، کالیفرنیا است. او در سریال ان‌سی‌آی‌اس بازی کرده است.

همچنین از فیلم‌ها که وی در آن نقش داشته است می‌توان به در جستجوی آزادی و قرارگاه نظامی اشاره کرد.

نگارهٔ برگزیده ۴

درگاه:سینما/نگارهٔ برگزیده/۴

ژولی دلپی
ژولی دلپی

ژولی دلپی (به فرانسوی: Julie Delpy) (زاده ۲۱ دسامبر ۱۹۶۹) بازیگر، فیلمنامه‌نویس، خواننده، ترانه‌سرا و کارگردان فرانسوی-آمریکایی است.

نگارهٔ برگزیده ۵

درگاه:سینما/نگارهٔ برگزیده/۵

پنه‌لوپه کروز
پنه‌لوپه کروز

پنه لوپه کروز سانچز (به اسپانیایی: Penélope Cruz Sánchez) (زاده ۲۸ آوریل ۱۹۷۴) بازیگر اسپانیایی است. وی در ۱۵ سالگی توسط یک آژانس استعداد یابی شناخته شد، سپس اولین کار بازیگری خود را در ۱۶ سالگی با حضور در تلویزیون آغاز کرد و در پی آن و در همان سن با شرکت در فیلم خامون، خامون (۱۹۹۲) پابه عرصه سینما نهاد و مورد توجه منتقدان قرار گرفت. در دهه ۲۰۰۰ میلادی او در فیلم‌های متعددی با سبک‌های گوناگون نقش‌آفرینی کرد که از آن‌ها می‌توان به کمدی بیدار شدن در رنو (۲۰۰۲)، فیلم دلهره‌آور گوتیکا (۲۰۰۳)، فیلمی با موضوع عید کریسمس به نام نوئل (۲۰۰۴)، فیلم ماجراجویانه [[

صحرا (فیلم ۲۰۰۵)|صحرا]] (۲۰۰۵)، فیلم موزیکال درام ناین و پویانمایی جی-فورس اشاره کرد. از برجسته‌ترین فیلم‌های او می‌توان ولور (۲۰۰۶) که نامزد گلدن گلوب و جایزه اسکار شد و فیلم ویکی کریستینا بارسلونا که برنده جایزه اسکار شد را نام برد. او اولین بازیگر اسپانیایی در تاریخ است که موفق به کسب جایزه اسکار شده و همچنین اولین بازیگر اسپانیایی است که ستاره‌ای در پیاده‌روی شهرت هالیوود بدست آورده است. پنه‌لوپه در کنار بازیگری مدل شرکت‌هایی چون منگو، لورئال و رالف لورن است.

نگارهٔ برگزیده ۶

درگاه:سینما/نگارهٔ برگزیده/۶

جایمی الکساندر
جایمی الکساندر

جیمی الکساندر (به انگلیسی: Jaimie Alexander) (زادهٔ ۱۲ مارس ۱۹۸۴)، بازیگر اهل ایالات کارولینای شمالی است. وی در مجموعه تلویزیونی سی‌اس‌آی: میامی محصول ۲۰۰۷ میلادی ایفای نقش کرد، که این سریال از شبکه سی‌بی‌اس آمریکا پخش می‌شد. جیمی الکساندر در سریال کایل ایکس وای محصول ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ میلادی که یک سریال برای نوجوانان بود بازی کرد، و همچنین در مجموعه تلویزیونی استخوان‌ها، فیلادلفیا همیشه آفتابی است و عشق و داروهای دیگر نقش آفرینی کرد، و با بازی در فیلم سینمایی ثور در کناری بازیگرانی چون آنتونی هاپکینز و ناتالی پورتمن قرار گرفت. او همچنین در فیلم آخرین مقاومت بازی کرده است.

نگارهٔ برگزیده ۷

درگاه:سینما/نگارهٔ برگزیده/۷

جرج کلونی
جرج کلونی

جرج تیموتی کلونی (به انگلیسی: George Timothy Clooney) (زادهٔ ۶ مه، ۱۹۶۱ در ایالت کنتاکی) بازیگر، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان آمریکایی برندهٔ جایزه اسکار و گلدن گلوب است.

جرج کلونی در سال ۲۰۰۵ برای فیلم سیریانا جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد. در سال ۲۰۱۳ موفق شد جایزه اسکار بهترین فیلم را، برای تهیه‌کنندگی فیلم آرگو دریافت نماید.

نگارهٔ برگزیده ۸

درگاه:سینما/نگارهٔ برگزیده/۸

مگی روزول
مگی روزول

مگی روزول (انگلیسی: Maggie Roswell؛ زادهٔ ۱۴ نوامبر ۱۹۵۲) یک هنرپیشه، و صدا پیشه اهل ایالات متحده آمریکا است. وی از سال ۱۹۷۳ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است. او در سیمپسون‌ها و لاک‌پشت‌های نینجا ایفای نقش کرده است.

نگارهٔ برگزیده ۹

درگاه:سینما/نگارهٔ برگزیده/۹

پیتر سلرز
پیتر سلرز

پیتر سلرز (به انگلیسی: Peter Sellers) (زاده ۸ سپتامبر ۱۹۲۵ و درگذشته ۲۴ ژوئیه ۱۹۸۰) بازیگر فیلم‌های کمدی و کارگردان بریتانیایی سینما و تئاتر بود.

نگارهٔ برگزیده ۱۰

درگاه:سینما/نگارهٔ برگزیده/۱۰ بهاره رهنما (زاده ۱۰ آذر ۱۳۵۲ در اراک[۱]) بازیگر زن ایرانی است. او کارشناسی حقوق قضایی را از دانشگاه آزاد گرفته است. همسر او پیمان قاسم‌خانی نویسنده سینما است. این زوج دختری به نام پریا قاسم‌خانی دارند که تجربه حضور در تئاتر «پنجره‌ها» و فیلم سینمایی بانو را دارد.

وی در وب‌نوشت شخصی خود و مدتی در نشریهٔ چلچراغ می‌نوشت.

نگارهٔ برگزیده ۱۱

درگاه:سینما/نگارهٔ برگزیده/۱۱

تصویر چارلی چاپلین و جکی کوگان در فیلم پسربچه
تصویر چارلی چاپلین و جکی کوگان در فیلم پسربچه

پسربچه (به انگلیسی: The Kid) نام فیلمی صامت، به کارگردانی چارلی چاپلین با بازی چارلی چاپلین، ادنا پرویانس، جکی کوگان و تولید سال ۱۹۲۱ می باشد.[۲]

پسربچه نخستین یا دومین فیلم بلند چارلی چاپلین است.[۳] این فیلم بیش از ۲٫۵ میلیون دلار فروش داشته است.

نگارهٔ برگزیده ۱۲

درگاه:سینما/نگارهٔ برگزیده/۱۲

لی رمیک
لی رمیک

لی آن رمیک (به انگلیسی: Lee Ann Remick) (زاده ۱۴ دسامبر ۱۹۳۵ - درگذشته ۲ ژوئیه ۱۹۹۱) هنرپیشه قرن بیستم سینما و تلویزیون اهل آمریکا بود. از فیلم‌های لی رمیک می‌توان به طالع نحس اشاره کرد.

نگارهٔ برگزیده ۱۳

درگاه:سینما/نگارهٔ برگزیده/۱۳

دیوید سوشی
دیوید سوشی

دیوید سوشِی (تلفظ صحیح "su-shay" است[۴] که در بین ایرانیان به‌اشتباه ساچت جا افتاده‌است) بازیگر توانمند و نکته‌سنج بریتانیایی و دارای نشان فرماندهِ رتبه امپراتوری بریتانیا است.[۵] ازجمله معروف‌ترین کارهای وی، ایفای نقش هرکول پوآرو در سریال پوآروی آگاتا کریستی است که از سال ۱۹۸۹ میلادی تا ۲۰۱۳ ادامه داشت.

نگارهٔ برگزیده ۱۴

درگاه:سینما/نگارهٔ برگزیده/۱۴

رابرت دنیرو
رابرت دنیرو

رابرت دِنیرو (به انگلیسی: Robert De Niro) ‏(زادۀ ۱۷ اوت ۱۹۴۳) بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی است. از اولین فیلم‌های خوب وی می‌توان به فیلم خیابان‌های بدجنس اشاره نمود. بعد از عدم موفقیتش در دریافت نقش مایکل کورلئونه در فیلم پدرخوانده، نقش ویتو کورلئونه در قسمت دوم همین فیلم به وی داده شد. وی برنده جایزه اسکار بهترین نقش مکمل مرد بخاطر این نقشش شد.

همکاری وی با مارتین اسکورسیزی، کارگردان مشهور آمریکایی، از فیلم خیابان‌های بدجنس شروع شد و بعد از آن این دو چندین فیلم دیگر را نیز با کمک یکدیگر ساختند که از آن جمله می‌توان به فیلم گاو خشمگین اشاره نمود، نقشی که رابرت بخاطر بازی در آن موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر شد. از دیگر فیلم‌های این دو فیلم‌هایی همچون راننده تاکسی و تنگه وحشت است که بخاطر بازی در هردوی آنها وی نامزد دریافت جایزه اسکار شد. فیلم شکارچی گوزن نیز وی را نامزد دریافت جایزه اسکار نمود. کارگردان این فیلم، مایکل چیمینو بود.

رابرت د نیرو همچنین نامزدی دریافت چهار جایزه گولدن گلوب را بخاطر بازی در فیلم‌های نیویورک، نیویورک (۱۹۷۷)، فرار نیمه‌شب (۱۹۸۸)، اینو ببین (۱۹۹۹) و ملاقات با والدین (۲۰۰۰) شد. در سمت کارگردانی نیز اثری همچون چوپان خوب از وی وجود دارد.

رابرت دِنیرو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و استثنایی‌ترین بازیگران تاریخ سینما شناخته می‌شود. وی تاکنون در بیش از نود فیلم در طول دوران فعالیتش ظاهر شد. وی در ماه می سال ۲۰۱۵ به عنوان بزرگترین بازیگر تاریخ سینما برگزیده شد.[۶]

نگارهٔ برگزیده ۱۵

درگاه:سینما/نگارهٔ برگزیده/۱۵

چارلی چاپلین
چارلی چاپلین

سِر چارلز اسپنسر چاپلین (به انگلیسی: Sir Charles Spencer Chaplin) (زادهٔ ۱۶ آوریل ۱۸۸۹ - درگذشتهٔ ۲۵ دسامبر ۱۹۷۷)، معروف به چارلی چاپلین و چارلی، یکی از مشهورترین بازیگران و کارگردانان و همچنین آهنگساز برجستهٔ هالیوود و برندهٔ جایزه اسکار است. بیشتر فیلم‌های او کمدی و صامت هستند.

چاپلین در زمینه‌های سینما و تئاتر ۷۷ سال (۱۸۹۹–۱۹۷۶) فعالیت کرد که شروع فعالیت‌های وی از سالن ویکتوریا انگلستان به عنوان پسربچه‌ای آغاز شد و تا سن ۷۷ سالگی ادامه یافت. وی در سال ۱۹۱۹ همراه با تعدادی از دوستان سینمایی خود اتحادیۀ سینماگران را تأسیس کرد.

چاپلین یکی از محبوب‌ترین و بزرگترین هنرمندان قرن بیستم میلادی و تاریخ سینما است.

نگارهٔ برگزیده ۱۶

درگاه:سینما/نگارهٔ برگزیده/۱۶

الیزابت تیلور
الیزابت تیلور

بانو الیزابت رزموند لیز تیلور، DBE (به انگلیسی: Dame Elizabeth Rosemond "Liz" Taylor, DBE) (متولد ۲۷ فوریه ۱۹۳۲ - مرگ ۲۳ مارس ۲۰۱۱) بازیگر سرشناس یهودی‌تبار آمریکایی و برندهٔ دو جایزه اسکار برای بهترین بازیگری بود.

وی از مشهورترین بازیگران انگلیسی-آمریکایی سینمای هالیوود بود.

الیزابت تیلور که دارای لقب سلطنتی '''دیم''' بود، با بازی در فیلم‌هایی چون کلئوپاترا (۱۹۶۳)، چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد (۱۹۶۶) و گربه روی شیروانی داغ (۱۹۵۸) به یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین چهره‌های سینمای جهان تبدیل شد.

زندگی خصوصی پر ماجرای او در کنار فیلم‌های موفق او و فعالیت‌های بشردوستانه اش همواره او را که از ۱۲ سالگی با بازی در فیلم ولوت ملی (۱۹۴۴) شناخته شد، در شهرت نگه داشت.[۷]

نگارهٔ برگزیده ۱۷

درگاه:سینما/نگارهٔ برگزیده/۱۷

پرترهٔ بهرام بیضایی، کارِ فخرالدّین فخرالدّینی
پرترهٔ بهرام بیضایی، کارِ فخرالدّین فخرالدّینی

بهرام بیضایی (زادهٔ ۵ دی ۱۳۱۷ در تهران) فیلم‌ساز، کارگردانِ تئاتر، نمایشنامه‌نویس، تدوین‌گر، تهیه‌کننده و پژوهشگر ایرانی است. وی از فیلم‌سازانِ صاحب‌سبک و معتبر سینمای ایران به شمار می‌رود و برخی از نمایشنامه‌هایش نیز به انگلیسی و فرانسوی و آلمانی و زبان‌های دیگر درآمده و در آسیا و اروپا و آمریکای شمالی چاپ و اجرا شده‌.

ده فیلم بلند، چهار فیلم کوتاه، کمابیش هفتاد کتاب و نمایش‌هایی بر صحنه‌های شهرهای مختلف ایران و گاه جهان از سال ۱۳۴۱ به بعد کارنامهٔ هنریِ بیضایی را تشکیل می‌دهد. او جز این کارها به استادی و آموزش نمایش و سینما و امور مربوطه در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های گوناگون در ایران و بیرون از ایران پرداخته است.

بیضایی از چهره‌هایی بود که دوشادوش کسانی چون اکبر رادی در نویسندگی و ناصر تقوایی در سینما و دیگران در دگرگونی نمایش و سینما در ایران نقش مهمّی داشت. باشو، غریبه کوچک - که در رأی‌گیری منقّدان ایرانی همراهِ گوزن‌ها کارِ مسعود کیمیایی برترین فیلم تاریخ سینمای ایران شناخته شده - و سگ‌کشی که پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۳۸۰ ایران شد دو تا از مهم‌ترین فیلم‌های بیضایی است. در نمایش نیز اغلب او را مهم‌ترین نمایشنامه‌نویس تاریخ ادبیات فارسی گفته‌اند، که با نمایشنامه‌هایی مانند هشتمین سفر سندباد و ندبه و مرگ یزدگرد و همراه کسانی چون غلامحسین ساعدی و اکبر رادی گونهٔ نمایشنامه را در ایران استوار کرده و به سطحی جدّی‌تر رسانید. ادامه

نگارهٔ برگزیده ۱۸

درگاه:سینما/نگارهٔ برگزیده/۱۸

پرویز پرستویی
پرویز پرستویی

پرویز پرستویی (زادهٔ ۲ تیر ۱۳۳۴ در روستای چالی، شهرستان کبودرآهنگبازیگر و گوینده ایرانی سینما، تئاتر و تلویزیون است. او موفق به دریافت نشان درجه یک گواهی‌نامه هنری گردیده است. پرویز پرستویی با دریافت چهار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از این نظر در بین بازیگران ایرانی رکورددار است.

نگارهٔ برگزیده ۱۹

نگارهٔ برگزیده ۲۰

نگارهٔ برگزیده ۲۱

نگارهٔ برگزیده ۲۲

نگارهٔ برگزیده ۲۳

نگارهٔ برگزیده ۲۴

نگارهٔ برگزیده ۲۵

نگارهٔ برگزیده ۲۶

نگارهٔ برگزیده ۲۷

نگارهٔ برگزیده ۲۸

نگارهٔ برگزیده ۲۹

نگارهٔ برگزیده ۳۰

نگارهٔ برگزیده ۳۱

نگارهٔ برگزیده ۳۲

نگارهٔ برگزیده ۳۳

نگارهٔ برگزیده ۳۴

نگارهٔ برگزیده ۳۵

نگارهٔ برگزیده ۳۶

نگارهٔ برگزیده ۳۷

نگارهٔ برگزیده ۳۸

نگارهٔ برگزیده ۳۹

نگارهٔ برگزیده ۴۰

نگارهٔ برگزیده ۴۱

نگارهٔ برگزیده ۴۲

نگارهٔ برگزیده ۴۳

نگارهٔ برگزیده ۴۴

نگارهٔ برگزیده ۴۵

نگارهٔ برگزیده ۴۶

نگارهٔ برگزیده ۴۷

نگارهٔ برگزیده ۴۸

نگارهٔ برگزیده ۴۹

نگارهٔ برگزیده ۵۰

نگارهٔ برگزیده ۵۱

نگارهٔ برگزیده ۵۲

نگارهٔ برگزیده ۵۳

نگارهٔ برگزیده ۵۴

نگارهٔ برگزیده ۵۵

نگارهٔ برگزیده ۵۶

نگارهٔ برگزیده ۵۷

نگارهٔ برگزیده ۵۸

نگارهٔ برگزیده ۵۹

نگارهٔ برگزیده ۶۰

نگارهٔ برگزیده ۶۱

نگارهٔ برگزیده ۶۲

نگارهٔ برگزیده ۶۳

نگارهٔ برگزیده ۶۴

نگارهٔ برگزیده ۶۵

نگارهٔ برگزیده ۶۶

نگارهٔ برگزیده ۶۷

نگارهٔ برگزیده ۶۸

نگارهٔ برگزیده ۶۹

نگارهٔ برگزیده ۷۰

نگارهٔ برگزیده ۷۱

نگارهٔ برگزیده ۷۲

نگارهٔ برگزیده ۷۳

نگارهٔ برگزیده ۷۴

نگارهٔ برگزیده ۷۵

نگارهٔ برگزیده ۷۶

نگارهٔ برگزیده ۷۷

نگارهٔ برگزیده ۷۸

نگارهٔ برگزیده ۷۹

نگارهٔ برگزیده ۸۰

نگارهٔ برگزیده ۸۱

نگارهٔ برگزیده ۸۲

نگارهٔ برگزیده ۸۳

نگارهٔ برگزیده ۸۴

نگارهٔ برگزیده ۸۵

نگارهٔ برگزیده ۸۶

نگارهٔ برگزیده ۸۷

نگارهٔ برگزیده ۸۸

نگارهٔ برگزیده ۸۹

نگارهٔ برگزیده ۹۰

نگارهٔ برگزیده ۹۱

نگارهٔ برگزیده ۹۲

نگارهٔ برگزیده ۹۳

نگارهٔ برگزیده ۹۴

نگارهٔ برگزیده ۹۵

نگارهٔ برگزیده ۹۶

نگارهٔ برگزیده ۹۷

نگارهٔ برگزیده ۹۸

نگارهٔ برگزیده ۹۹


  1. بهاره رهنما (بازیگران،) - Bahareh Rahnama; Iranact.Com - Cinema - Artists
  2. http://www.imdb.com/title/tt0012349/
  3. «یک زندگی: فیلم‌های مهم». دنیای اقتصاد. 29/1/88. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  4. http://www.imdb.com/name/nm0837064/bio
  5. مجلهٔ همشهری جوان، شماره ۱۴۳ مقالهٔ مربوط به پوآرو ص۳۲
  6. بزرگترين بازيگر جهان معرفی شد خبرگزاری انتخاب
  7. الیزابت تیلور درگذشت، سایت (BBC)