درگاه:جنگ جهانی دوم/زندگی نامه منتخب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

زندگی نامه منتخب ۱

درگاه:جنگ جهانی دوم/زندگی نامه منتخب/۱

آدولف هیتلر (زادهٔ ۲۰ آوریل ۱۸۸۹ – درگذشتهٔ ۳۰ آوریل ۱۹۴۵) رهبر کاریزماتیک حزب ملی سوسیالیست کارگران آلمان (حزب نازی) بود. او بین سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ صدر اعظم آلمان و از ۱۹۳۴ به بعد، هم‌زمان در مقام پیشوای رایش آلمان بزرگ نیز حکومت کرد.

هیتلر به عنوان یک کهنه‌سرباز نشان‌دار جنگ جهانی اول در سال ۱۹۲۰ میلادی به حزب نازی پیوست و در سال ۱۹۲۱ به ریاست آن رسید. او در سال ۱۹۲۳ به خاطر شرکت در کودتایی نافرجام معروف به «کودتای آبجوفروشی مونیخ» به تحمل ۵ سال زندان محکوم شد و در همین دوران کتاب نبرد من را نوشت. او پس از آزادی از زندان، با ترویج ایده‌های ملی‌گرایی، ضد کمونیستی، یهودستیزی و ایراد سخنرانی‌های پرشور بر ضد پیمان ورسای، حامیان بسیاری در کشور آلمان به‌دست‌آورد. هیتلر در سال ۱۹۳۳ به مقام صدراعظمی رسید. مجموعهٔ ارتشی-صنعتی آلمان در زمان صدارت وی توانست قوای تحلیل رفته این کشور را ترمیم و آن را تبدیل به یکی از قدرت‌های برتر اروپا در زمان خود نماید. هیتلر سیاست خارجی خود را با هدف سیاست لبنسراوم دنبال نمود و یکی از دلایل نخست و عمده وقوع جنگ جهانی دوم تهاجم به لهستان در ۱۹۳۹ بود که در نتیجه، بریتانیا و فرانسه به آلمان اعلام جنگ کردند. جنگی که بین دو قدرت نیروهای محور و نیروهای متفقین درگرفت و در طی این مدت اروپا و همچنین سایر نقاط دنیا شاهد ویرانی‌ها و تلفات بسیار بود. اگرچه در عرض سه سال، آلمان و نیروهای متحدش بیشتر مناطق اروپا، بخش‌های بزرگی از آفریقا، شرق آسیا و اقیانوسیه را اشغال کردند اما نیروهای متفقین از سال ۱۹۴۲ به بعد، از آنان پیشی گرفته و در سال ۱۹۴۵، رایش آلمان بزرگ را از هر سو احاطه نمودند.

هیتلر در ۲۹ آوریل ۱۹۴۵ در روزهای پایانی نبرد برلین با اوا براون که برای سال‌های طولانی معشوقهٔ او بود ازدواج کرد. در ۳۰ آوریل یعنی یک روز پس از ازدواجش، به همراه همسرش خودکشی کرد.
ادامه...

زندگی نامه منتخب ۲

درگاه:جنگ جهانی دوم/زندگی نامه منتخب/۲

یوسیف ویسارینویچ جوگاشویلی (به گرجی: იოსებ ბესარიონის ძე სტალინი) مشهور به ژوزف استالین (به روسی: Иосиф Сталин) (زاده ۱۸ دسامبر ۱۸۷۸-درگذشته ۵ مارس ۱۹۵۳) رهبر و سیاست‌مدار کمونیست شوروی بود که از اواسط دهه ۲۰ تا مرگش در ۱۹۵۳ رهبر عملی حزب کمونیست اتحاد شوروی و در نتیجه رهبر دو فاکتوی کل این کشور بود.

او در شهر گوری در گرجستان که آن زمان بخشی از امپراتوری روسیه بود به دنیا آمد و در ۱۹۲۲ به مقام دبیر کل حزب کمونیست اتحاد شوروی رسید. پس از مرگ ولادیمیر لنین، استالین موفق شد در مبارزه قدرت در دهه ۲۰ بر لئون تروتسکی پیروز شود و رهبری حزب را در دست گیرد. در دهه ۱۹۳۰ استالین تصفیه کبیر را آغاز کرد که به کمپینی از سرکوب سیاسی، دستگیری و قتل مخالفان معروف است که در ۱۹۳۷ به اوج رسید.

حکومت استالین آثار ماندگار بسیاری داشت که تا پایان دولت شوروی در آن باقی‌ماندند گرچه مائوئیست‌ها، خوجه ئیست‌ها، آنتی رویزیونیست‌ها و بسیاری دیگر او را آخرین رهبر سوسیالیست واقعی در تاریخ اتحاد شوروی می‌دانند و عروج خروشچف و استالین زدایی پس از استالین را «رویزیونیسم» می‌خوانند. استالین مدعی بود که سیاست‌هایش بر مارکسیسم-لنینیسم بنا شده‌اند اما اکنون نظام اقتصادی و سیاسی او را بیشتر استالینیسم می‌خوانند. (گرچه بعضی از طرفداران استالین با این عنوان مخالفند).

استالین در ۱۹۲۸ سیاست نپ (NEP) (سیاست جدید اقتصادی) که در دهه ۲۰ جریان داشت را با «برنامه‌های پنج ساله» و «کشاورزی کلکتیو» تعویض کرد. با این سیاست‌ها و تحت رهبری استالین، اتحاد شوروی تا پایان دهه ۳۰ از کشوری با جمعیت غالب دهقانی به یکی از قدرت‌های صنعتی جهان بدل شد.

مصادره گندم و غذاهای دیگر توسط مقامات شوروی به دستور استالین از عوامل قحطی بین سال‌های ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۴ بود (بخصوص در اکراین، قزاقستان و قفقاز شمالی). بسیاری از دهقانانی که با مصادره و کلکتیویزاسیون مخالفت می‌کردند با برچسب «کولاک» سرکوب و دستگیر می‌شدند.. قحطی مصنوعی که توسط استالین در کشور اوکراین ایجاد شد و به هولودومور مشهور است، باعث مردن تا ۱۰ میلیون اوکراینی شد. استالین رهبر اتحاد شوروی در زمان جنگ جهانی دوم بود و تحت رهبری او این کشور نقشی حیاتی در شکست آلمان نازی در آن جنگ داشت (این جنگ در شوروی با نام جنگ کبیر میهنی شناخته می‌شود). پس از جنگ، استالین اتحاد شوروی را به عنوان یکی از دو ابر قدرت جهانی مطرح کرد و تقریباً چهار دهه پس از مرگ او در ۱۹۵۳ این موقعیت همچنان برجا بود.
ادامه...

جالب است بدانید استالین بخاطر مصرف زیاد الکل و سیگارهای کوبایی مرد.

زندگی نامه منتخب ۳

درگاه:جنگ جهانی دوم/زندگی نامه منتخب/۳

می‌شی‌نوما هیروهیتو یا امپراتور شووا (به ژاپنی: 昭和天皇) (زادهٔ ۲۹ آوریل ۱۹۰۱ - درگذشتهٔ ۷ ژانویه ۱۹۸۹) یکصد وبیست وچهارمین امپراتور ژاپن بود که پس از مرگ پدرش به مقام امپراتوری نایل گردید، وی بین سالهای ۱۹۲۶ تا ۱۹۸۹ امپراتور این کشور بود و تا قبل از پایان جنگ جهانی دوم وی را پسر آسمان می‌خواندند . طبق قوانین ژاپن در آن موقع امپراتور را پسر آسمان می‌نامیدند و بجز افراد خاص هر کس به امپراتور چشم می دوخت و به او نگاه می‌کرد، فوراً با شمشیر سرش از تن جدا می شد . به این دلیل عده ای از تاریخنگاران او را فردی خودخواه و نادرست می‌دانند.

در زمان حکومت وی ارتش ژاپن منچوری را اشغال کرد . او با آدولف هیتلر و بنیتو موسولینی پیمان اتحاد بست و با آغاز جنگ جهانی دوم دستور حمله به مستعمرات انگلستان و فرانسه در جنوب شرقی آسیا را صادر کرد همچنین در سال ۱۹۴۱ فرمان بمب باران بندر پرل هاربر آمریکا را داد .

پس از شکست آلمان در بهار ۱۹۴۵ هیروهیتو برای حفظ تاج و تخت خود و دفاع از جزیرهٔ ژاپن دستور عقب نشینی ارتش ژاپن از شرق و جنوب شرقی آسیا را صادر کرد . ایالات متحده آمریکا بارها از ژاپن خواست تسلیم شود ولی هیرو هیتو و مقامات نظامی ژاپن نپذیرفتند. سرانجام آمریکا دو بمب اتم در شهرهای هیروشیما و ناگازاکی ژاپن پرتاب کرد . این اقدام آمریکا ضربهٔ سختی بر پیکرهٔ امپراتوری ژاپن وارد آورد، هیرو هیتو با مشاهدهٔ این اوضاع به فکر تسلیم شدن افتاد . عده‌ای از نظامیان خواستند علیه وی کودتا کنند اما موفق نشدند و سرانجام هیروهیتو در ماه اوت ۱۹۴۵ شرایط ایالات متحدهٔ آمریکا را پذیرفت و ژاپن تسلیم شد . چند روز بعد هیروهیتو طی نطق رادیویی از مردم ژاپن خواست تا این شکست را بپذیرند و در راه ترمیم و پیشرفت کشورشان قدم بردارند همچنین اعلام کرد که از امروز دیگر پسر آسمان نیست و از هیچ قداستی نیز بر خوردار نمی‌باشد و از این پس همه می‌توانند به او نگاه کنند .

در محاکمهٔ سران ژاپن توسط ایالات متحده آمریکا، هیروهیتو جان سالم به دربرد و محاکمه نشد اما از آن پس مجبور شد تا منزوی شود و در مسائل سیاسی کشور به هیچ عنوان دخالت نکند و به یک مقام تشریفاتی مبدل گردید . پس ازمرگ وی در سال ۱۹۸۹ بر اثر سرطان پسرش جای او را گرفت.
ادامه...

زندگی نامه منتخب ۴

درگاه:جنگ جهانی دوم/زندگی نامه منتخب/۴

فرانکلین دلانو روزولت (به انگلیسی: Franklin Delano Roosevelt) (زاده ۱۸۸۲ - درگذشته ۱۹۴۵) سی و دومین رئیس‌جمهور آمریکا از حزب دموکرات بود.

وی قبل از رسیدن به مقام ریاست جمهوری به بیماری فلج اطفال دچار شد. بطوری که از کمر به پایین فلج شده و قادر به راه رفتن نبود روزولت برای رسیدن به پست ریاست جمهوری آمریکا تلاش‌های فراوانی کرد و برای این که بتواند حداکثر آرا را جمع آوری کند و همچنین محبوبیت خود را تاحد زیادی بالا ببرد کمک‌های بسیار شایانی در رابطه با بیماری فلج اطفال کرد وی در جورجیانای آمریکا مجتمعی به نام Warm Springs را راه اندازی کرد که شامل چند هتل و یک استخر آب گرم می‌شد و بیشتر برای افراد بی بضاعت بود و شیوه آب در مانی را نیز رونق بخشید زیرا خود با استفاده از این روش به درمان رسید. Warm Springs یکی از معتبرترین و بهترین مجتمع‌های نگهداری از بیماران فلج اطفال در دنیا می‌باشد.
ادامه...

زندگی نامه منتخب ۵

درگاه:جنگ جهانی دوم/زندگی نامه منتخب/۵

هاینریش هیملر( Heinrich Himmler) (زاده ۷ اکتبر ۱۹۰۰ - درگذشته ۲۳ مه ۱۹۴۵) فرمانده اِس اِس و یکی از بانفوذترین افراد آلمان نازی. او اِس اِس و سازمان‌های وابسته به آن را رهبری می‌کرد.آدولف هیتلر بعدها او را به فرماندهی ارتش جاگزین (Replacement Army) و قائم مقام اداره تمام رایش سوم منصوب کرد. هیملر یکی از مردان مقتدر آلمان نازی و مسئول اصلی هولوکاست است.

هیملر در جنگ جهانی اول در جبهه نبرد شرکت نکرد و فقط عضوی از نیروهای ذخیره بود. او، که در کالج رشته کشاورزی خوانده بود، در سال ۱۹۲۳ وارد حزب نازی شده و در سال ۱۹۲۵ به اس‌اس پیوست. در سال ۱۹۲۹، او توسط هیتلر به مام فرماندهی‌اس‌اس برگزیده شد. در طی ۱۶ سال بعدی، هیملر اس‌اس را از یک هنگ ۲۹۰ نفره به شبه-ارتشی قوی تبدیل کرد، که راه اندازی و اداره اردوگاه‌ها را بر عهده داشت.از سال ۱۹۴۳ به بعد هیملر، بعلاوه، رئیس پلیس آلمان و همزمان وزیر کشور نیز بود، و به تمام نیروهای امنیتی از جمله گشتاپو نظارت داشت.در آخرین روزهای جنگ، هیتلر فرماندهی دو سپاه از ارتش آلمان (Army Group Upper Rhine و Army Group Vistula) را به هیملر محول کرد. چون او به اهداف مرد نظر نرسید، هیتلر او را از این مقام ار کنار کرد. او، که متوجه حتمی بودن شکست آلمان شده بود، سعی کرد با متفقین غربی‌ها وارد مذاکره شود. هیتلر در آوریل ۱۹۴۵، با اطلاع از این اقدام، هیملر را از تمام مناصبش خلع کرده و دستور دستگیریش را صادر کرد. هیملر سعی کرد پنهان شود،ولی نیروهای بریتانیائی او را دستگیر کردند. او، بعد از شناخته شدن هویتش، در زمان بازداشت خود کشی کرد.
ادامه...

زندگی نامه منتخب ۶

زندگی نامه منتخب ۷

زندگی نامه منتخب ۸

زندگی نامه منتخب ۹

زندگی نامه منتخب ۱۰

زندگی نامه منتخب ۱۱

زندگی نامه منتخب ۱۲

زندگی نامه منتخب ۱۳

زندگی نامه منتخب ۱۴

زندگی نامه منتخب ۱۵

زندگی نامه منتخب ۱۶

زندگی نامه منتخب ۱۷

زندگی نامه منتخب ۱۸

زندگی نامه منتخب ۱۹

زندگی نامه منتخب ۲۰

زندگی نامه منتخب ۲۱

زندگی نامه منتخب ۲۲

زندگی نامه منتخب ۲۳

زندگی نامه منتخب ۲۴

زندگی نامه منتخب ۲۵

زندگی نامه منتخب ۲۶

زندگی نامه منتخب ۲۷

زندگی نامه منتخب ۲۸

زندگی نامه منتخب ۲۹

زندگی نامه منتخب ۳۰

زندگی نامه منتخب ۳۱

زندگی نامه منتخب ۳۲

زندگی نامه منتخب ۳۳

زندگی نامه منتخب ۳۴

زندگی نامه منتخب ۳۵

زندگی نامه منتخب ۳۶

زندگی نامه منتخب ۳۷

زندگی نامه منتخب ۳۸

زندگی نامه منتخب ۳۹

زندگی نامه منتخب ۴۰

زندگی نامه منتخب ۴۱

زندگی نامه منتخب ۴۲

زندگی نامه منتخب ۴۳

زندگی نامه منتخب ۴۴

زندگی نامه منتخب ۴۵

زندگی نامه منتخب ۴۶

زندگی نامه منتخب ۴۷

زندگی نامه منتخب ۴۸

زندگی نامه منتخب ۴۹

زندگی نامه منتخب ۵۰

زندگی نامه منتخب ۵۱

زندگی نامه منتخب ۵۲

زندگی نامه منتخب ۵۳

زندگی نامه منتخب ۵۴

زندگی نامه منتخب ۵۵

زندگی نامه منتخب ۵۶

زندگی نامه منتخب ۵۷

زندگی نامه منتخب ۵۸

زندگی نامه منتخب ۵۹

زندگی نامه منتخب ۶۰

زندگی نامه منتخب ۶۱

زندگی نامه منتخب ۶۲

زندگی نامه منتخب ۶۳

زندگی نامه منتخب ۶۴

زندگی نامه منتخب ۶۵

زندگی نامه منتخب ۶۶

زندگی نامه منتخب ۶۷

زندگی نامه منتخب ۶۸

زندگی نامه منتخب ۶۹

زندگی نامه منتخب ۷۰

زندگی نامه منتخب ۷۱

زندگی نامه منتخب ۷۲

زندگی نامه منتخب ۷۳

زندگی نامه منتخب ۷۴

زندگی نامه منتخب ۷۵

زندگی نامه منتخب ۷۶

زندگی نامه منتخب ۷۷

زندگی نامه منتخب ۷۸

زندگی نامه منتخب ۷۹

زندگی نامه منتخب ۸۰

زندگی نامه منتخب ۸۱

زندگی نامه منتخب ۸۲

زندگی نامه منتخب ۸۳

زندگی نامه منتخب ۸۴

زندگی نامه منتخب ۸۵

زندگی نامه منتخب ۸۶

زندگی نامه منتخب ۸۷

زندگی نامه منتخب ۸۸

زندگی نامه منتخب ۸۹

زندگی نامه منتخب ۹۰

زندگی نامه منتخب ۹۱

زندگی نامه منتخب ۹۲

زندگی نامه منتخب ۹۳

زندگی نامه منتخب ۹۴

زندگی نامه منتخب ۹۵

زندگی نامه منتخب ۹۶

زندگی نامه منتخب ۹۷

زندگی نامه منتخب ۹۸

زندگی نامه منتخب ۹۹