درگاه:ایران/نگارهٔ برگزیده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نگارهٔ برگزیده ۱

درگاه:ایران/نگارهٔ برگزیده/۱

سی‌وسه‌پل بر روی زاینده رود و در شهر اصفهان قرار دارد. این پل که شاهکاری بی‌همتا از آثار دوره پادشاهی شاه عباس است، با هزینه و بازبینی سردار او الله‌وردی خان بنا شده‌است.این بنا نزدیک به ۳۰۰ متر درازا و ۱۴ متر پهنا دارد و درازترین پل زاینده رود است و قدمت ساخت آن به ۴۰۰ سال می‌رسد.

نگارهٔ برگزیده ۲

درگاه:ایران/نگارهٔ برگزیده/۲

باغ ارم یک باغ ایرانی تاریخی در شهر شیراز است و شامل چند بنای تاریخی و باغ گیاه‌شناسی می‌شود.این باغ تنوع گیاهی بسیار بالایی دارد و گیاهان بسیاری از اقصا نقاط جهان در این باغ کاشته شده است؛ به شکلی که باغ در قالب یک نمایشگاه از انواع گل‌ها و گیاهان درآمده‌است.

نگارهٔ برگزیده ۳

درگاه:ایران/نگارهٔ برگزیده/۳

مسجد شیخ لطف‌الله یکی از مسجدهای تاریخی و شناخته شده شهر اصفهان است که در دوران صفویه بنا شده‌است.این مسجد در ضلع شرقی میدان نقش جهان و مقابل عمارت عالی‌قاپو واقع شده‌است.

نگارهٔ برگزیده ۴

درگاه:ایران/نگارهٔ برگزیده/۴

میدان نقش جهان یکی از بناهای دوره صفویه می‌باشد که بدستور شاه عباس صفوی ساخته شده‌است. این میدان از مجموعه آثار میراث جهانی یونسکو و یکی از بزرگترین جاذبه‌های گردشگری در ایران است که در شهر اصفهان قرار دارد.

نگارهٔ برگزیده ۵

درگاه:ایران/نگارهٔ برگزیده/۵

مسجد شیخ لطف‌الله یکی از مسجدهای تاریخی و شناخته شده شهر اصفهان است که در دوران صفویه بنا شده‌است.مسجد شیخ لطف‌الله به فرمان شاه عباس اول در مدت هیجده سال بنا شده‌است.این مسجد در ضلع شرقی میدان نقش جهان و مقابل عمارت عالی‌قاپو واقع شده‌است.

نگارهٔ برگزیده ۶

درگاه:ایران/نگارهٔ برگزیده/۶

خرانق در ۱۲۵ کیلومتری شمال شرقی شهر یزد و در شهرستان اردکان قرار دارد. خرانق را در تاریخ خورانق یعنی زادگاه خورشید می‌گفته‌اند و از لحاظ اقلیمی دارای دو اقلیم کویری و کوهستانی است.

نگارهٔ برگزیده ۷

درگاه:ایران/نگارهٔ برگزیده/۷

خانه بهنام یکی از ساختمانهای تاریخی شهر تبریز است که در اواخر دوران زندیان و اوایل دوران قاجار، به عنوان یک خانه مسکونی ساخته شده‌است. این خانه شامل یک ساختمان اصلی، بعنوان ساختمان قشلاقی و یک ساختمان کوچک بعنوان ساختمان ییلاقی است.

نگارهٔ برگزیده ۸

درگاه:ایران/نگارهٔ برگزیده/۸

شیردال موجودی افسانه‌ای با تن شیر و سر عقاب (دال) و گوش اسب است. دال واژه فارسی برای عقاب است. تندیس‌های به شکل شیردال در معماری کاربرد زیادی دارند. در معماری تخت جمشید نمونه‌های زیادی به کار رفته‌است.

نگارهٔ برگزیده ۹

درگاه:ایران/نگارهٔ برگزیده/۹

حافظیه نام مجموعهٔ آرامگاهی موجود در شمال شهر شیراز و در جنوب دروازه قرآن است. این مجموعه به‌دلیل جای‌دادن آرامگاه حافظ شیرازی در خود به این نام مشهور شده‌است.کاشی‌کاری معرق در سطح زیرین گنبد آرامگاه حافظ نمونه‌ای از هنر ایرانی است.

نگارهٔ برگزیده ۱۰

درگاه:ایران/نگارهٔ برگزیده/۱۰

اسطرلاب ایرانی متعلق به سده هجدهم میلادی که در موزه تاریخ علم کمبریج نگهداری می‌شود.این ابزار برای سنجش ارتفاع، سمت، بعد و میل خورشید و ستارگان، تعیین وقت در ساعات روز و شب، قبله و زمان طلوع و غروب آفتاب و بسیاری کاربردهای دیگر به‌کار می‌رفته‌است.

نگارهٔ برگزیده ۱۱

درگاه:ایران/نگارهٔ برگزیده/۱۱

گارد جاویدان نقش برجسته‌ای از گارد جاویدان که در کاخ داریوش بزرگ در شهر باستانی شوش قرار داشت. گارد جاویدان نیروهای خبره‌ای از سربازان بودند که برای ایفای دو نقش تربیت شده بودند؛ هم به عنوان گارد شاهنشاهی و هم به عنوان عضوی از ارتش در جنگ‌های ایران و یونان در دوران هخامنشی ایفای نقش می‌کردند و شمار آن‌ها به ده هزار تن می‌رسید. این سپاه به ده هنگ هزار نفری بخش می‌شد. از آن روی به آن سپاه جاویدان می‌گفتند که هیچ‌گاه از شمار آن‌ها کم نمی‌شد.

نگارهٔ برگزیده ۱۲

درگاه:ایران/نگارهٔ برگزیده/۱۲

میناکاری هنری است که سابقه‌ای در حدود پنج هزار سال دارد و از صنایع دستی محسوب می‌شود. امروزه این هنر بیشتر بر روی مس انجام می‌شود ولی می‌توان بر روی طلا و نقره نیز آن را به عمل آورد. این هنر، ترکیب آتش و خاک است که با هنر نقاشی آمیخته می‌گردد و نقش‌های زیبایی را می‌آفریند.امروزه شهر اصفهان کانون میناکاری در ایران است.

نگارهٔ برگزیده ۱۳

درگاه:ایران/نگارهٔ برگزیده/۱۳

صنایع دستی نوعی کار است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می‌شود. معمولاً این کلمه به روشهای سنتی ساختن کالاها اطلاق می‌گردد. صنایع دستی اغلب کارهای فرهنگی تلقی می‌شوند. در ایران سازمان میراث فرهنگی متولی این بخش می‌باشد. از صنایع دستی معروف ایرانی می‌توان به گلیم، فرش، گبه، قلمزنی، شیشه گری، منبت کاری، میناکاری و سفال را نام برد.

نگارهٔ برگزیده ۱۴

درگاه:ایران/نگارهٔ برگزیده/۱۴

باغ ارم یک باغ ایرانی تاریخی در شهر شیراز است و شامل چند بنای تاریخی و باغ گیاه‌شناسی می‌شود.این باغ تنوع گیاهی بسیار بالایی دارد و گیاهان بسیاری از اقصا نقاط جهان در این باغ کاشته شده است؛ به شکلی که باغ در قالب یک نمایشگاه از انواع گل‌ها و گیاهان درآمده‌است.باغ ایرانی به ساختار و طراحی منحصر به فرد آن اشاره دارد. باغ ایرانی پاسارگاد را ریشه معماری این باغ‌ها دانسته‌اند.

نگارهٔ برگزیده ۱۵

درگاه:ایران/نگارهٔ برگزیده/۱۵

میناکاری هنری است که سابقه‌ای در حدود پنج هزار سال دارد و از صنایع دستی محسوب می‌شود. امروزه این هنر بیشتر بر روی مس انجام می‌شود ولی می‌توان بر روی طلا و نقره نیز آن را به عمل آورد. این هنر، ترکیب آتش و خاک است که با هنر نقاشی آمیخته می‌گردد و نقش‌های زیبایی را می‌آفریند.امروزه شهر اصفهان کانون میناکاری در ایران است.

نگارهٔ برگزیده ۱۶

درگاه:ایران/نگارهٔ برگزیده/۱۶

قالی اردبیل یک جفت قالی ایرانی معروف است که در آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یافت شده‌است. این قالی از نظر طرح و بافت یکی از نفیس‌ترین و مشهورترین قالی‌های جهان است و هسته مرکزی گروه قالی‌های ترنجدان است. این فرش در اردبیل بافته‌شده‌است و در فهرست ۵۰ شاهکار هنری برگزیده جهان، در مکان بیست‌ونهم است.این قالی در حال حاضر در موزهٔ ویکتوریا و آلبرت انگلستان نگهداری می‌شود

نگارهٔ برگزیده ۱۷

درگاه:ایران/نگارهٔ برگزیده/۱۷

منشور حقوق بشر کوروش یا استوانه کوروش بزرگ لوحی از گل پخته‌است که در سال ۵۳۸ پیش از میلاد به فرمان کوروش بزرگ هخامنشی پادشاه و بنیانگذار شاهنشاهی هخامنشی نگاشته شده‌است. نیمهٔ نخست این لوح از زبان رویدادنگاران بابلی و نیمهٔ پایانی آن سخنان و دستورهای کوروش بزرگ به زبان و خط میخی اکدی (بابلی نو) نوشته شده‌است. این استوانه در سال ۱۲۵۸ خورشیدی/ ۱۸۷۹ میلادی در نیایشگاه اسگیله در شهر بابل باستانی پیدا شده و در موزه بریتانیا در شهر لندن نگهداری می‌شود. این منشور یکی از بزرگترین نشانه‌های روحیهٔ بردباری در فرهنگ ایرانی است.

نگارهٔ برگزیده ۱۸

درگاه:ایران/نگارهٔ برگزیده/۱۸

سنگ‌نگاره هدیه‌آوران لودیه‌ای که در حال حمل پیشکش‌های خود برای پادشاه هخامنشی هستند. این سنگ‌نگاره در یکی از پلکان‌های کاخ آپادانای تخت جمشید سنگ‌تراشی شده‌است.

نگارهٔ برگزیده ۱۹

درگاه:ایران/نگارهٔ برگزیده/۱۹

کاشی به قطعه سنگی مصنوعی گفته می‌شود که طول و عرض آن مختلف بوده و ضخامت آن چند میلی‌متر است. هنر کاشی‌کاری برای تزئینات داخل و خارج ساختمان بویژه در اماکن مذهبی مورد استفاده قرار گرفته‌است. این نگاره بخشی از کاشی‌کاری بدنه بیرونی مسجد شیخ لطف‌الله در اصفهان را به نمایش درآورده‌است.

نگارهٔ برگزیده ۲۰

نگارهٔ برگزیده ۲۱

نگارهٔ برگزیده ۲۲

نگارهٔ برگزیده ۲۳

نگارهٔ برگزیده ۲۴

نگارهٔ برگزیده ۲۵

نگارهٔ برگزیده ۲۶

نگارهٔ برگزیده ۲۷

نگارهٔ برگزیده ۲۸

نگارهٔ برگزیده ۲۹

نگارهٔ برگزیده ۳۰

نگارهٔ برگزیده ۳۱

نگارهٔ برگزیده ۳۲

نگارهٔ برگزیده ۳۳

نگارهٔ برگزیده ۳۴

نگارهٔ برگزیده ۳۵

نگارهٔ برگزیده ۳۶

نگارهٔ برگزیده ۳۷

نگارهٔ برگزیده ۳۸

نگارهٔ برگزیده ۳۹

نگارهٔ برگزیده ۴۰

نگارهٔ برگزیده ۴۱

نگارهٔ برگزیده ۴۲

نگارهٔ برگزیده ۴۳

نگارهٔ برگزیده ۴۴

نگارهٔ برگزیده ۴۵

نگارهٔ برگزیده ۴۶

نگارهٔ برگزیده ۴۷

نگارهٔ برگزیده ۴۸

نگارهٔ برگزیده ۴۹

نگارهٔ برگزیده ۵۰

نگارهٔ برگزیده ۵۱

نگارهٔ برگزیده ۵۲

نگارهٔ برگزیده ۵۳

نگارهٔ برگزیده ۵۴

نگارهٔ برگزیده ۵۵

نگارهٔ برگزیده ۵۶

نگارهٔ برگزیده ۵۷

نگارهٔ برگزیده ۵۸

نگارهٔ برگزیده ۵۹

نگارهٔ برگزیده ۶۰

نگارهٔ برگزیده ۶۱

نگارهٔ برگزیده ۶۲

نگارهٔ برگزیده ۶۳

نگارهٔ برگزیده ۶۴

نگارهٔ برگزیده ۶۵

نگارهٔ برگزیده ۶۶

نگارهٔ برگزیده ۶۷

نگارهٔ برگزیده ۶۸

نگارهٔ برگزیده ۶۹

نگارهٔ برگزیده ۷۰

نگارهٔ برگزیده ۷۱

نگارهٔ برگزیده ۷۲

نگارهٔ برگزیده ۷۳

نگارهٔ برگزیده ۷۴

نگارهٔ برگزیده ۷۵

نگارهٔ برگزیده ۷۶

نگارهٔ برگزیده ۷۷

نگارهٔ برگزیده ۷۸

نگارهٔ برگزیده ۷۹

نگارهٔ برگزیده ۸۰

نگارهٔ برگزیده ۸۱

نگارهٔ برگزیده ۸۲

نگارهٔ برگزیده ۸۳

نگارهٔ برگزیده ۸۴

نگارهٔ برگزیده ۸۵

نگارهٔ برگزیده ۸۶

نگارهٔ برگزیده ۸۷

نگارهٔ برگزیده ۸۸

نگارهٔ برگزیده ۸۹

نگارهٔ برگزیده ۹۰

نگارهٔ برگزیده ۹۱

نگارهٔ برگزیده ۹۲

نگارهٔ برگزیده ۹۳

نگارهٔ برگزیده ۹۴

نگارهٔ برگزیده ۹۵

نگارهٔ برگزیده ۹۶

نگارهٔ برگزیده ۹۷

نگارهٔ برگزیده ۹۸

نگارهٔ برگزیده ۹۹