درگاه:ایالات متحده آمریکا/اقتصاد/۳۵

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


مک‌کسان، (به انگلیسی: McKesson) شرکت آمریکایی توزیع دارو در سطح عمده و ارائه فناوری اطلاعات پزشکی، ابزارهای مراقبت و تجهیزات پزشکی می‌باشد. در سال ۲۰۱۱ این شرکت، فروشی معادل ۱۱۲ $ میلیارد دلار داشته‌است.

شرکت مک‌کسان، در ایالات متحده در زمینه توزیع سیستم‌های مراقبت بهداشتی، منابع پزشکی و محصولات دارویی فعالیت می‌کند.

مک‌کسان کورپوریشن در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ بوده، همچنین در فهرست بزرگترین شرکت‌های ایالات متحده، در رتبه ۱۴ قرار دارد.

این کمپانی در سال ۱۸۳۳ بنام شرکت اُلکوت & مک‌کسان توسط چارلز اُلکوت و جان مک‌کسون در شهر نیویورک تاسیس شد. در ابتدا فعالیت خود را به عنوان یک وارد کننده و عمده فروش داروهای گیاهی آغاز نمود. سپس بمنظور توسعه این شرکت، شریک سوم؛ بنام دانیل رابینز نیز، به آنها پیوست. پس از مرگ اُلکوت در سال ۱۸۵۳ این شرکت به مک‌کسون & رابینز تغییر نام داد.

این شرکت از یکی از بدنام ترین رسوایی‌های اقتصادی قرن بیستم با موفقیت خارج شد، ولی در پی رسوایی رابینز، دو شرکت در سال ۱۹۳۸ تفکیک شدند، سپس مک‌کسان بطور جدا گانه، تحت نام "مک‌کسان" به فعالیت خود ادامه داد. این رویداد منجر به تغییرات عمده‌ای در استانداردهای حسابرسی آمریکا گردید...

در سال ۱۹۹۹، مک‌کسان اقدام به خرید بخش سیستم‌های اطلاعاتی پزشکی شرکت اچ‌بی‌او که اچ‌بی‌اوسی نام داشت، نمود. سپس دو شرکت با هم ادغام شده و شرکت جدید، مک‌کسون اچ‌بی‌اوسی نام گرفت.

بی نظمی‌های حسابداری در اچ‌بی‌اوسی، قیمت سهام این شرکت را به نصف کاهش داد و منجر به اخراج بسیاری از مدیران اچ‌بی‌اوسی گردید. سپس در سال ۲۰۰۱ در پی جدا شدن دو شرکت، بار دیگر نام این کمپانی به "مک‌کسان" تغییر یافت.

مک‌کسان کورپوریشن، علاوه بر ایالات متحده، دارای دفاتر و شعب بسیاری در سراسر آمریکای شمالی، استرالیا، ایرلند، فرانسه، هلند و انگلستان می‌باشد. در حال حاضر مک‌کسان، یکی از قدیمی ترین شرکت‌های تجاری در ایالات متحده شمرده می‌شود.


ادامه...