پرش به محتوا

داوود نماینده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
داوود نماینده
در آذر ۱۴۰۰
زادهٔ۱۳۲۹ خورشیدی
تهران، ایران
ملیتایرانی
پیشهگوینده، صداپیشه
سال‌های فعالیت۱۳۴۷–اکنون

داوود نماینده (زادهٔ ۱۳۲۹ در تهران) گوینده، بازیگر و دوبلور ایرانی است. او بیشتر به عنوان گوینده مستندهای تلویزیونی حیات‌وحش شناخته می‌شود.

زندگی و فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

وی از سال ۱۳۴۷ و پس از کسب مقام در یک امتحان دکلمه و فن بیان، به رادیو معرفی شد. پس از ورود به رادیو زیر نظر پژوهش و مانی که از استادان گویندگی آن زمان بودند، آموزش‌های لازم را دید و گویندگی را آغاز کرد. نماینده در سال ۱۳۵۵ به همراه اکبر زنجانپور، صدرالدین شجره، حسین باغی، خسرو شمشیرگران و مریم شیرزاد وارد حرفه دوبله فیلم شد.[۱]

او ادعا می‌کند که پس از انقلاب، اولین مجری تلویزیون بوده که مقابل دوربین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته‌است.[۲]

داوود نماینده به گویندگی مستندهای تلویزیونی دربارهٔ طبیعت و حیات وحش شناخته می‌شود. فصل اول سیاره زمین یکی از مجموعه‌هایی است که او در دوبله فارسی آن‌ها مشارکت داشته.[۳] نماینده سابقهٔ بازیگری در سینما را نیز دارد و در فیلم زیر پوست شهر ایفای نقش کرده‌است.


اتهام همکاری با نهادهای امنیتی[ویرایش]

پس از پخش ویدیویی تبلیغاتی با صدای او علیه الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو خبرنگار ایرانی، کاربران در شبکه‌های اجتماعی او را متهم کردند که در جهت پرونده‌سازی برای متهمان با نهادهای امنیتی همکاری می‌کند.[۴][۵][۶]

او پیش‌تر در ویدیویی تلویزیونی که روایت جان‌باختن مهسا امینی و خیزش ۱۴۰۱ ایران را از دیدگاه جمهوری اسلامی بیان می‌کند به عنوان گوینده حضور داشت.[۷][۸] داوود نماینده همچنین سابقه همکاری با سازمان رسانه‌ای اوج، شبکه افق و دفتر حفظ و نشر آثار سید علی خامنه‌ای را دارد.[۹][۱۰][۱۱][۱۲][۱۳]

اظهارات[ویرایش]

نماینده پس از فوت ناصر طهماسب، در واکنش به کسانی که این گوینده را به‌دلیل همکاری در تولید برخی مستندهای سیاسی مورد «حمله» قرار می‌دادند، آن‌ها را «ولگرد» و «جیره‌خوار» خطاب کرد.[۱۴] طهماسب در اواخر عمر خود بابت همکاری در آثار رسانه‌ای وابسته حکومت جمهوری اسلامی مورد انتقاد قرار می‌گرفت.[۱۵][۱۶][۱۷]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «داود نماینده: دوبله زیرزمینی مرگِ این هنر است / علت انصراف آقای دوبلور از ادامه تحصیل در آلمان + فیلم - تسنیم». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۳۱.
  2. روزنامه جام جم به تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۹
  3. «چرا «راز بقا» هنوز جذاب است؟ + فیلم». ایسنا. ۲۰۲۰-۱۰-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۳۱.
  4. «سربازان گمنام امام زمان از همیشه ترس‌خورده‌ترند». دیدبان آزار. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۳۱.
  5. «نوشابه امیری عزیز در کلاب‌هاوس گفت #داوود_نماینده که صدایش را بر گزارش دروغین علیه #نیلوفر_حامدی و #الهه_محمدی می‌شنویم، خودش خبرچین و جاسوس جمهوری اسلامی میان دوبلورها بوده، گزارش سراسر دروغشان هیچ نداشت فقط #خبرچین اصلی رو شناختیم داوود نماینده». X (formerly Twitter). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۳۱.
  6. «موج حملات توییتری به دو پیشکسوت دوبلاژ». X (formerly Twitter). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۳۱.
  7. «تحلیل «مثبت سلام تهران» از اغتشاشات 1401». پایگاه اطلاع‌رسانی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران. ۲۴ شهریور ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۳۱.
  8. «بررسی وقایع سال ۱۴۰۱ با «مثبت سلام تهران»». خبرگزاری جمهوری اسلامی. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۳۱.
  9. «گرم‌ترین روز زمستان». عماریار. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۳۱.
  10. «دوران ترامپیسم». عماریار. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۳۱.
  11. «مردی با سلاح کلمات». عماریار. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۳۱.
  12. «آسمان ابری». عماریار. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۳۱.
  13. «عاشق خمینی». عماریار. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۳۱.
  14. «تسویه حساب با یک هنرمند بزرگ این بار پس از مرگ/ حقیقت‌هایی که داود نماینده دربارهٔ «ناصر طهماسب» گفت - تسنیم». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۴.
  15. «بسیاری از هنرمندان مدام مجبور به عذرخواهی‌اند/ طهماسب در برابر هجمه‌ها ایستاد». www.irna.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۴.
  16. «خبرگزاری فارس - احمد نجفی: ناصر طهماسب راهش را انتخاب کرد و پای آن ایستاد». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۳-۱۲-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۴.
  17. شیما شهرابی (۲۰ دی ۱۳۹۷). «آقای طهماسب! این حنجره، این باغ صدا را نفروشید». ایران‌وایر. دریافت‌شده در دسامبر ۲۵, ۲۰۲۳.

منابع[ویرایش]