داوری پاریس (روبنس)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
داوری پاریس
هنرمندپیتر پل روبنس
سالحدود ۱۶۳۶
ابعاد
۱۴۴٫۸ cm × ۱۹۳٫۷ cm (۵۷٫۰ اینچ × ۷۶٫۳ اینچ)
مکاننگارخانه ملی لندن، لندن
داوری پاریس
هنرمندپیتر پل روبنس
سال۱۶۳۸–۱۶۳۹
ابعاد
۱۹۹ cm × ۳۷۹ cm (۷۸ اینچ × ۱۴۹ اینچ)
مکانموزه دل پرادو، مادرید

داوری پاریس (به انگلیسی: The Judgement of Paris) به تعدادی از نقاشی‌های کشیده شده توسط پیتر پل روبنس، اشاره دارد. اگرچه ۲۲ تصویر با موضوع منسوب به لوکاس کراناخ پدر مطابقت نداشت با این حال نسخه‌های بزرگ ۱۶۳۶ (لندن) و ۱۶۳۹ (مادرید) از معروف‌ترین آن‌ها هستند. هر دو نسخه روبنس زیبایی زنانه ایده‌آل را با الهه‌های ونوس، مینرو و یونو از یک طرف و پاریس به همراه مرکوری از طرف دیگر را، نشان می‌دهند.

نسخه ۱۶۳۶[ویرایش]

این نسخه داستان را همان‌طور که در «داوری الهه‌های» لوسین روایت شده‌است، دنبال می‌کند. این نقاشی جایزه سیب طلایی را نشان می‌دهد، اگرچه تغییرات نشان می‌دهد که روبنس ابتدا نقطه اوایل داستان را نقاشی کرده وقتی که به الهه‌ها دستور داده می‌شود توسط مرکوری محاصره شوند.[۱] این تابلو در سال ۱۸۴۴ برای گالری ملی لندن خریداری شد.

نسخه ۱۶۳۸[ویرایش]

این نسخه که در سال ۱۶۳۸ یا ۱۶۳۹ نقاشی شده‌است، اکنون در موزه دل پرادو نگهداری می‌شود و اندکی قبل از مرگ روبنس در حالی که او مبتلا به نقرس بود، تکمیل شد. این سفارش توسط برادر فیلیپ چهارم، کاردینال-انفانت فردیناند اتریش انجام شد و با درگذشت فردیناند به مجموعه سلطنتی اسپانیا منتقل شد. در سال ۱۷۸۸، کارلوس سوم اسپانیا تصمیم بی رحمانه ای گرفت و دستور داد آن را آتش بزنند، اما او قبل از اجرای این دستور درگذشت.

نسخه‌های دیگر[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. [۱] بایگانی‌شده در سپتامبر ۲۳, ۲۰۱۰ توسط Wayback Machine