داربسر

مختصات: ۳۴°۳۲′۵۰″ شمالی ۴۷°۵۳′۴۴″ شرقی / ۳۴٫۵۴۷۲۲°شمالی ۴۷٫۸۹۵۵۶°شرقی / 34.54722; 47.89556[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

روستای داربسر در ده کیلومتری غرب بوکان واقع شده‌است. دارای ۶۰ خانوار و جمعیتی در حدود ۲۵۰ نفر است.[۲] در سر راه پیر محمد از اماکن مذهبی بوکان قرار دارد. شغل همه ساکنان روستا کشاورزی و دامداری است. دارای آب، برق، تلفن، خانه بهداشت و راه آسفالته‌است. روستاهای همسایه داربسر عبارت‌اند از محمودآباد در جنوب شرقی، کانی پانکه علیا در جنوب، بوغداداغی در جنوب غربی، کانی پانکه سفلا در غرب، قره‌کند در شمال غربی و در شمال و شمال شرقی و شرق اختتر. در جنوب غربی روستا و در فاصله ۲ کیلومتری از ده تپه ای باستانی ودست ساز (به قول کردی توربین ریژ) وجود دارد که قدمت آن به زمان اشکانیان می‌رسد. که متأسفانه حفاری‌های بسیار گسترده و غیرمجاز توسط افراد سود جو در آن صورت گرفته‌است. چشمه‌های متعددی در اطراف روستا وجود دارد ازجمله چشمه پیرزاد، حه وته وانان، کانی عه یز، کانی زیرینه، کانی بردینه و … که منابع اصلی تأمین آب مورد نیاز کشاورزی و دامداری منطقه بوده‌اند که به دلیل خشکسالی‌های متعدد و شدید اخیر میزان آبدهی این چشمه‌ها به‌طور محسوسی کاهش یافته‌است.

منابع[ویرایش]

  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران:». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.
  2. «انتخاب روستای داربسر تحت عنوان یک روستا یک محصول». http://www.bookan-ag.ir/. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ اوت ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۲۳. بیش از یک پارامتر |نشانی بایگانی= و |archive-url= داده‌شده است (کمک); بیش از یک پارامتر |تاریخ بایگانی= و |archive-date= داده‌شده است (کمک); پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)