پرش به محتوا

حسنعلی فروزان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سرهنگ حسنعلی فروزان


سرهنگ حسنعلی فروزان استاد دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش و چهارمین فرمانده ژاندارمری پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود.[۱]

فروزان بعد از قاسمعلی ظهیرنژاد به سمت فرماندهی ژاندارمری انتخاب شده و به مدت یک سال در این مسئولیت قرار داشت. وی از همراهان و همکاران محمدولی قرنی نخستین رئیس ستاد ارتش در ستاد مشترک پس از انقلاب بود.[۲]

او در دوره ریاست ستاد سرلشکر محمدولی قرنی مسئولیت کمیته بررسی صلاحیت امرا و فرماندهان ارتش را بر عهده داشت و رئیس دفتر سپهبد قرنی بود.[۳][۴] سرهنگ فروزان در خصوص ناآرامی‌های پس از انقلاب در کردستان از سوی شورای انقلاب مأمور به بررسی این ناآرامی‌ها و ارایه گزارش به شورا انقلاب شد.

انتصاب به ریاست ژاندارمری[ویرایش]

سرهنگ فروزان سپس در شهریور ۱۳۵۹ از سوی روح‌الله خمینی به فرماندهی ژاندارمری کل کشور منصوب شد. او پس از شروع جنگ در ۲۷ مهرماه ۵۹ پایه‌گذار و فرمانده ستاد اروند شد که این پایگاه نقش مؤثری در جلوگیری از سقوط و تصرف دزفول به دست عراق داشت.[۵]از دیگر فعالیت‌های سرهنگ فروزان می‌توان به شرکت در نبرد کوی ذوالفقاری آبادان و پیروزی در این نبرد به همراه سایر مدافعان آبادن مانند: سرهنگ شکرریز، سرگرد حسنی سعدی (سر لشکر و فرمانده بعدی نیروی زمینی)، سرگرد (سرلشکر شهید) حسن اقارب‌پرست هماهنگ‌کننده نیروهای مردمی، سرگرد شاهین راد (فرمانده گردان ۱۴۴ پیاده و فرمانده بعدی لشکر ۲۱ حمزه) سرگرد کهتری (فرمانده گردان ۱۵۳ از لشکر ۷۷خراسان وسرتیپ و فرمانده بعدی قرارگاه غرب) ناخدا صمدی، ناخدا ضرغامی و ناخدا خلیل احمدی (فرمانده تکاوران دریایی) اشاره کرد. این نبرد زمینه‌ساز شکست حصر آبادان شد.[۶][۷]

منابع[ویرایش]

  1. https://www.mashreghnews.ir/news/388214/فرماندهان-ارتش-پس-از-انقلاب-چگونه-انتخاب-می-شدند-مردی-که-پس
  2. مقدس، خبرگزاری دفاع (۱۳۹۹/۰۲/۰۳ - ۱۵:۱۲). «بازخوانی زندگی اولین امیر ارتش اسلام و «نخستین شهید ترور»». fa. دریافت‌شده در 2022-11-27. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  3. «آجودان مخصوص محمدرضا شاه، که اولین شهید ترور شد /علت اختلاف سپهبد قرنی با ابراهیم یزدی و بازرگان +عکس». خبرآنلاین. ۲۰۲۰-۰۴-۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۲۷.
  4. «با دولت موقت سازش نمی‌کنم!». www.javanonline.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۲۷.
  5. http://www.maarefjang.ir/(X(1)S(dqpduafpizfthmp3donjr41y))/contentviewed.aspx?id=18103[پیوند مرده]
  6. https://www.afkarnews.com/بخش-سیاسی-3/414741-گزارش-یک-ارتشی-از-ناآرامی-های-کشور-عکس
  7. https://www.mashreghnews.ir/news/388214/فرماندهان-ارتش-پس-از-انقلاب-چگونه-انتخاب-می-شدند-مردی-که-پس
مناصب نظامی
پیشین:
سرلشکر قاسمعلی ظهیرنژاد
فرمانده ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران
شهریور ۱۳۵۹ تا خرداد ۱۳۶۰
پسین:
منوچهر نجفدری