حایک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
راهپیمایی زنان الجزایری با پوشش حایک در شهر الجزیره.

حایک ( عربی: حايك) حائک یا حَیک، لباس سنتی زنانه است که در منطقه مغرب عربی می پوشند. [۱]

حایک به چادر شباهت دارد و گاهی همراه آن از یک قطعه پارچه دور دوزی شده نیز برای پنهان کردن بخش پایینی صورت استفاده می‌شود.[۲]

کاربرد[ویرایش]

  • در الجزایر کاربرد حایک رو به کاهش است اگرچه زنان کهنسال آن را به ندرت میپوشند. [۳] اخباری منتشر شده است مبنی بر اینکه گروهی از زنان فعال الجزایر در تلاش هستند حایک را که نماد مقاومت مردم این کشور در برابر استعمارگران است، احیا کنند.[۲]

فرانتس فانون در کتاب A dying colonialism به پوشش حایک زنان الجزایری اشاره میکند و مینویسد:

«هر حجابی که افتاد، هر بدنی که از آغوش حایک رها شد، هر چهره ای که خود را در برابر نگاه جسورانه و بی صبرانه اشغالگر عرضه کرد، بیان این واقعیت بود که الجزایر شروع به انکار خود کرده بود و تجاوز استعمارگر را می پذیرفت.[۴] »

  • در مراکش تقریباً پوشیده نمیشود، به جز شهرهای شفشاون، صویره و فکیک و به ندرت پوشش زنان کهنسال وجده است.[۵] در شهرهای تارودانت و تزنیت رنگ حایک مشکی یا آبی است.
  • در تونس، سفساری، گونه تونسی حایک از یک تکه لباس تشکیل میشود که صورت را نمیپوشاند و امروزه عملا پوشیده نمیشود. البته گاهی به عنوان رسم سنتی پوشیده میشود،[۶] مخصوصا زنان مسن تر آن را میپوشند.

نگاره ها[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "The Shroud Over Algeria: Femicide, Islamism and the Hijab". Archived from the original on 2014-01-26. Retrieved 2016-08-09.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «زنان الجزایری خواهان احیای حجاب اجداد خود شدند + عکس». صاحب‌خبر. ۲۰۱۵-۰۳-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۰۶.
  3. "Le haïk, attribut de la femme Algéroise n'est plus | Radio Algérienne". radioalgerie.dz (به فرانسوی). Retrieved 2022-02-19.
  4. A dying colonialism. ص. ۴۲.
  5. Fouzia Benzakour; Driss Gaadi; Ambroise Queffélec (2000). Le français au Maroc: Lexique et contacts de langues. Brussels: Duculot. p. 213. ISBN 2-8011-1260-7.
  6. Ann Jousiffe (2008). Tunisia. New Holland Publishers. p. 25. ISBN 978-1-84537-864-6.[پیوند مرده]