حادثه ماکی شی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حادثه ماکی شی (به ژاپنی: 牧氏事件 まきしじけん)، تغییر سیاسی در شوگون‌سالاری کاماکورا بود که در ژوئیه سال دوم گنکیو (۱۲۰۵) در اوایل دوره کاماکورا رخ داد. حادثه ماکی شی (حادثه خاندان ماکی) بلافاصله پس از شورش هاتاکه‌یاما شیگتادا رخ داد. ماکی همسر هوجو توکیماسا نیز در این ماجرا دست داشت و در نتیجه باعث سقوط شوهرش شد. در ژوئیه ۱۲۰۵، ماکی طرح جدیدی را برای براندازی سومین شوگون، میناموتو نو سانه‌تومو، و به قدرت رساندن داماد خود هیراگا توموماسا به سمت شوگونی طراحی کرد.

در یک نظریه شوهرش، هوجو توکیماسا، نیز موافق این طرح بود، اما یک نظریه می‌گوید که نظر هوجو توکیماسا نسبت به این طرح منفی بود و ماکی تنها کسی بود که به آن مشتاق بود. با این حال، هوجو توکیماسا و ماکی کسانی بودند که خاندان هاتاکه‌یاما را که عمیقاً مورد اعتماد ملازمان خود بودند، نابود کردند.

نقشه ای که این دو نفر طراحی کردند قبل از عملی شدن توسط هوجو ماساکو و هوجو یوشیتوکی خنثی شد و هوجو توکیماسا شکست خورد. ماکی که عامل این دو حادثه بود، زمانی که هوجو توکیماسا از قدرت کنار گذاشته شد و راهب شد نیز به ولایت ایزو تبعید شد، اما بعداً از هوجو توکیماسا طلاق گرفت و به کیوتو نقل مکان کرد، با تکیه بر دخترش که دوباره با خاندان فوجی‌وارا در کیوتو ازدواج کرده بود. گفته می‌شود که از آن به بعد، ماکی زندگی مجللی را در آنجا سپری کرده است.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. "牧の方". 刀剣ワールド (به ژاپنی). Retrieved 2024-05-19.

پیوند به بیرون[ویرایش]