جی. هاوارد مور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جی. هاوارد مور
J. Howard Moore
نام هنگام تولدJohn Howard Moore
زادهٔ۴ دسامبر ۱۸۶۲
راکویل، ایندیانا
درگذشت۱۷ ژوئن ۱۹۱۶ (۵۳ سال)
شیکاگو
آرامگاهExcelsior Cemetery, شهرستان میچل، کانزاس، کانزاس، U.S.
۳۹°۲۳′۴۸″شمالی ۹۸°۲۱′۲۸″غربی / ۳۹٫۳۹۶۷۰۱۸°شمالی ۹۸٫۳۵۷۸۰۳۳°غربی / 39.3967018; -98.3578033
ملیتایالات متحده آمریکا
دیگر نام‌هاSilver tongue of Kansas
تحصیلات
پیشه[[
  • Zoologist
  • philosopher
  • educator
  • social reformer
]]
شناخته‌شده برایحقوق حیوانات و اخلاق خوردن گوشت advocacy
کارهای برجسته
همسر(ها)Jennie Louise Darrow (ا. ۱۸۹۹)
خویشاوندانکلارنس دارو (brother-in-law)
امضاء

جی. هاوارد مور (انگلیسی: J. Howard Moore; ۴ دسامبر ۱۸۶۲ – ۱۷ ژوئن ۱۹۱۶) نویسنده، جانورشناس، و فیلسوف اهل ایالات متحده آمریکا بود. جی. هاوارد مور به‌طور گسترده در مورد زیست‌شناسی، تکامل و بی خدایی نوشت و سخنرانی کرد. او مدرک دکتری گرفت. در رشته جانورشناسی از دانشگاه شیکاگو در سال ۱۹۰۲، و به تدریس در چندین دانشگاه از جمله دانشگاه نورث وسترن و دانشگاه میشیگانادامه داد.

مور یکی از مدافعان برجسته طبیعت‌گرایی علمی بود که معتقد بود همه پدیده‌های جهان را می‌توان از طریق علل و قوانین طبیعی توضیح داد، نه مداخله الهی. او علیه تبیین‌های مذهبی و فراطبیعی دربارهٔ منشأ حیات و جهان بحث می‌کرد و منتقد سرسخت خلقت‌گرایی و طراحی هوشمندانه بود.

از جمله کتاب‌های مور می‌توان به «تکامل جدید: زوژنز»، «اصول زیست‌شناسی» و «جهان و زندگی» اشاره کرد. او همچنین مقالات و مقالات متعددی برای مجلات علمی و فلسفی و همچنین نشریات عمومی نوشت.

کار مور در زمان حیاتش بحث‌برانگیز بود و امروز هم ادامه دارد. در حالی که برخی او را به دلیل رویکرد عقل گرایانه و تجربه گرایانه اش به علم و فلسفه ستوده‌اند، برخی دیگر او را به دلیل بی خدایی شدید و رد ابعاد معنوی و اخلاقی وجود انسان مورد انتقاد قرار داده‌اند.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]