جستان بن مرزبان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جستان بن مرزبان
حاکم سالاری آذربایجان
سلطنت۹۵۷–۹۶۰میلادی
پیشینمرزبان بن محمد
جانشیناسماعیل بن وهسودان
زادهنامعلوم
درگذشته۹۶۰میلادی
خاندانسالاریان
پدرمرزبان بن محمد

جستان اول بن مرزبان (درگذشت ۹۶۰میلادی) حاکم سالاری آذربایجان بود (۹۵۷–۹۶۰). وی فرزند و جانشین مرزبان بن محمد بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

مرزبان بن محمد برادرش وهسودان بن محمد را به عنوان جانشین خود تعیین کرده بود. با این حال، هنگامی که او به آذربایجان آمد، فرماندهان قلعه‌ها از تسلیم شدن وی امتناع ورزیدند، و در عوض پسر مرزبان، جستان اول بن مرزبان اول را به عنوان جانشین خود شناختند. [۱] قادر به برقراری حکومت او نیست در استان، وهسودان به طارم بازگشت. جوستان به عنوان حاکم در آذربایجان شناخته شد، و برادرش ابراهیم اول بن مرزبان اول فرماندار دوین شد. به نظر می‌رسد که جوستان در درجه اول به حرمسرایش اهمیت می‌داده‌است.

اندکی بعد جستان و برادر دیگرش، ناصر، به طارم آمدند، و در آنجا توسط وهسودان، که پسرش اسماعیل بن وهسودان را به تصرف آذربایجان فرستاده‌بود، زندانی شدند. ابراهیم برای مقابله با اسماعیل لشکری در ارمنستان به وجود آورد و وهسودان با شنیدن این خبر جستان، مادر وی، و ناصر را اعدام کرد. ابراهیم توسط اسماعیل از آذربایجان رانده شد، اما حکومت خود را در دوین حفظ کرد.[۱]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Madelung 1975, p. 235.

منابع[ویرایش]

  • Madelung, W. (1975). "The Minor Dynasties of Northern Iran". In Frye, R.N. (ed.). The Cambridge History of Iran, Volume 4: From the Arab Invasion to the Saljuqs. Cambridge: Cambridge University Press. pp. 198–249. ISBN 978-0-521-20093-6.
  • Bosworth, C. E. (1975). "Iran under the Buyids". In Frye, R. N. (ed.). The Cambridge History of Iran, Volume 4: From the Arab Invasion to the Saljuqs. Cambridge: Cambridge University Press. pp. 250–305. ISBN 0-521-20093-8.