پرش به محتوا

توماس بورودی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
توماس بورودی
زادهٔکراکوف، لهستان
محل زندگیسیدنی، استرالیا
ملیتاسترالیایی
محل تحصیلدانشگاه نیو ساوت ولز
دانشگاه سیدنی
پیشهپزشک، متخصص پزشکی گوارش

توماس بورودی (انگلیسی: Thomas Borody) پزشک، پژوهشگر و متخصص برجستهٔ پزشکی گوارش اهل استرالیا است که شهرتش به‌واسطهٔ ابداع روش درمان سه‌گانه برای ریشه‌کن‌سازی هلیکوباکتر پیلوری در معده و همچنین روش نوین درمانی موسوم به پیوند میکروبیوتای مدفوع است. وی بابت روش‌های درمانی نوآورانه و پژوهش در زمینهٔ بیماری‌های گوارشی پیچیده و بیماری‌های عفونی شهرت دارد.

وی در شهر کراکوف لهستان زاده شد و در ۱۹۶۰ میلادی به همراه خانواده‌اش به استرالیا مهاجرت کرد. او در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه نیو ساوت ولز تحصیل کرد و در سال ۱۹۷۴ فارغ‌التحصیل شد. سپس در رشتهٔ طب مناطق حاره و گرمسیری در دانشگاه سیدنی ادامه تحصیل داد و در سال ۱۹۷۸ برای کسب تجربهٔ عملی به جزایر سلیمان رفت و در زمینهٔ انگل‌شناسی عمومی و درمان مالاریا، سل و جذام فعالیت نمود. وی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی، مدتی نیز در مرکز معتبر و مشهور مایو کلینیک در روچستر، مینه‌سوتا فعالیت نمود.

دلیل اصلی شهرت او ابداع روش سه‌دارویی ریشه‌کنی و درمان هلیکوباکتر پیلوری در معده جهت درمان زخم‌های گوارشی بود که ترکیبی از بیسموت، تتراسایکلین و مترونیدازول بود.

وی همچنین یکی از پیشگامان درمان با «تغییرات میکروبی» است و اولین پیوند میکروبیوتای مدفوع را در سال ۱۹۸۸ میلادی انجام داد و تا کنون، بیش از ۳۰٬۰۰۰ نمونه از اینگونه درمان را سرپرستی و هدایت کرده‌است.

منابع[ویرایش]