پرش به محتوا

تورنوارث

افزودن مبحث
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


تورنوارث (tournoearth)

تورنوارث (به انگلیسی: TournoEarth) مسابقه ای ایده پردازی درباره معضلات محیط زیستی استان اصفهان است که توسط مدرسه شهید اژه ای 2 دوره دوم برگزار میشود و خلاف بقیه مسابقات، صفر تا صد این مسابقه را دانش آموزان طراحی و اجرا می‌کنند.

معنای واژه ای تورنوارث

واژه ی تورنوارث از ترکیب دو واژه tournament و earth به وجود آمده و مخفف واژه ی tournament of earth به معنای مسابقات زمین میباشد به این دلیل که این مسابقه برای جمع آوری ایده هایی است که حال زمین را بهتر میکند.

تاریخچه تورنوارث

این مسابقه برای اولین بار در دی ماه سال 1401 توسط محمد مهدی مطهری ایده پردازی شد و پس از حمایت های مدرسه و تدوین شیوه نامه اولین دوره از این مسابقات در اردیبهشت 1402 به مدارس سمپاد ارسال و تا مهر 1402 ادامه داشت. دومین دوره از این مسابقات از اردیبهشت امسال درحال برگزاری بوده و در این دوره تمام دانش آموزان مدارس شهر اصفهان در دوره های اول و دوم متوسطه و همچنین دانش آموزان مدارس دوره اول و دوم متوسطه سمپاد کل شهرستان های استان اصفهان مخاطب مسابقه هستند .این دوره از مسابقات در مرحله ی ثبت نام قرار دارد. مدیر گروه اجرایی این دو دوره محمد مهدی مطهری دانش آموز مدرسه شهید اژه ای 2 دوره دوم بوده است و همچنین دبیرخانه این مسابقه در مدرسه شهید اژه ای 2 دوره دوم است . در این مسابقه نهاد هایی همچون سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، سازمان حفاظت از محیط زیست اصفهان، شهرداری اصفهان ، سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان و اداره استعداد های درخشان استان اصفهان مشارکت دارند. گروه علمی این مسابقه شامل دانشجویان مقطع فوق لیسانس و اساتید دانشگاه مرتبط با محیط زیست میباشند.

اختتامیه اولین دوره از این مسابقه در آبان ماه و در سالن مدرسه شهید اژه ای 2 دوره اول برگزار شد.

لوگو و سایت تورنوارث

لوگوی این مسابقات قبل از شروع اولین دوره و در بازه بهمن-اردیبهشت طراحی و ساخته شده است که توسط آقای محمد معین مومنی دانش آموز این مدرسه صورت گرفته است.

فرایند طراحی سایت برای اولین دوره بر عهده آقای احسان احمدی و در دوم بر عهده آقایان یاسین بختیار و تولایی بود. افراد مذکور تمامی دانش آموزان این مدرسه هستند. آدرس ثابت سایت در هر دو دوره به نشانی tournoearth.ir میباشد که آدرس نیز از اسم مسابقه گرفته شده است.

فرایند مسابقه

این مسابقه در دو مرجله تعریف شده است که مرحله ی اول آن شامل ثبت نام و تشکیل گروه و تعیین معضل یا مشکل محیط زیستی است که میخواهند برای حل آن راه کار دهند. پس از ثبت این مراحل در سایت ،گروه علمی ، داوری لازم برای تایید معضلات اعلامی از گروه ها انجام داده و اگر این معضل در استان اصفهان وجود داشت آن را تایید میکنند و در این مرحله هیچ گروهی حذف نمیشود ؛ بلکه داور ها پیشنهادات خود را مطرح کرده و پس از رفع ابهامات توسط دانش آموزان ، تایید و به مرحله بعد راه میبابند. در مرحله ی بعد گروه ها با پرداخت هزینه ای اندک جهت تایید طی کردن ادامه مسابقه ، ثبت نام خود را قطعی کرده و وارد مرحله دوم مسابقه میشوند. در این مرحله گروه علمی با برگزاری جلساتی به صورت آفلاین یا آنلاین ، دانش آموزان را با روش های حل معضلات محیط زیستی و روش ارائه یک ایده ی محیط زیستی آشنا کرده و در صورت مشکل یا پرسشی، به دانش آموزان پاسخ میدهند. پس از ایده پردازی و ارائه آن به دبیرخانه مسابقه توسط سایت، پس از انجام یک پیش داوری(خانوم نگین انوشه دانشجوی مقطع فوق لیسانس پیش داوری و داوری دو دوره از این مسابقات را بر عهده داشت) و رفع ابهامات مسابقه وارد قسمت داوری شده که با توجه به شرایط داوران به صورت حضوری یا مجازی برگزار میشود و سپس بر اساس امتیازاتی که داوران پس از ارائه طرح توسط گروه و پاسخ اعضا به سوالات داوران،به طرح ها میدهند از رتبه بندی میشوند

در روز اختتامیه مسابقه تمام افرادی که در مرحله شرکت داشتند دعوت میشود تا در اختتامیه حضور یابند و از گروه های اول تا سوم به صورت ویژه و گروه های 4 تا 10 تقدیر به عمل می آید. بقیه ی شرکت کنندگان نیز گواهی شرکت در مسابقه را دریافت میکنند. محل اصلی اطلاع رسانی تمامی اطلاعات و تغییرات و همچنین محل قرار دادن تمام محتویات مسابقه در کانال مسابقه در ایتا قرار داده میشود .

آمار شرکت کنندگان و جامعه هدف

در اولین دوره از این مسابقات حدود 200 نفر شرکت داشتند که از این تعداد 50 نفر در غالب 20 گروه به دور نهایی و اختتامیه راه یافتند . در این دوره جامعه هدف مدارس دوره اول و دوم متوسطه سمپاد استان اصفهان بود که با کمکاری برخی مدیران مدارس شرکت کنندگان از کل مدارس سمپاد استان نبودند و برخی مدارس شهرستان ها هیچ شرکت کننده ای در هیچ کدام از دوره ها نداشتند.

در دوره دوم جامعه هدف مسابقه افزایش یافته و برای عموم دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان در دسترس است و میتوانند دانش آموزان تا پایان خرداد ماه ثبت نام کنند و فرایند اصلی مسابقه بعد از امتحانات نهایی و پایانی خرداد شروع میشود.