تقاضای مازاد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کمبود کالا در ونزوئلا و وجود مازاد تقاضا

در اقتصاد، کمبود یا تقاضای بیش از حد وضعیتی است که در آن تقاضا برای محصول یا خدمات در بازار از عرضه خود فراتر می‌رود. این در مقابل عرضه مازاد ( مازاد) است.

تعاریف[ویرایش]

در بازار کامل (که با یک مدل ساده اقتصاد خرد مطابقت دارد)، بیش از حد تقاضا فروشندگان را وادار می‌کند تا قیمت را افزایش دهند تا زمانی که تقاضا در آن قیمت با عرضه موجود مطابقت داشته باشد و تعادل بازار[۱] [نیازمند منبع]. در اصطلاحات اقتصادی، کمبود زمانی اتفاق می‌افتد که به دلایلی (مانند مداخله دولت، یا تصمیم فروشندگان برای عدم افزایش قیمت‌ها) قیمت برای رسیدن به تعادل افزایش یابد. در این شرایط، خریداران می‌خواهند بیشتر از مقدار کالا یا خدماتی که در دسترس است، با قیمت بازار خریداری کنند و برخی از مکانیسم‌های غیرقیمتی (مانند «اولین بار، اولین سرویس» یا قرعه کشی) تعیین می‌کنند که به کدام خریدار خدمات ارائه می‌شود؛ بنابراین در یک بازار کامل تنها چیزی که می‌تواند باعث کمبود شود قیمت است.

در استفاده معمول، اصطلاح «کمبود» ممکن است به شرایطی گفته شود که اکثر مردم قادر به یافتن کالای مورد نظر با قیمت مقرون به صرفه نیستند، به خصوص که مشکلات عرضه باعث افزایش قیمت شده‌است. «پاکسازی بازار» زمانی اتفاق می‌افتد که همه خریداران و فروشندگانی که مایل به معامله با قیمت غالب هستند قادر به یافتن شریک هستند. تقریباً همیشه خریداران مایل به قیمت ارزان‌تر از ترخیص کالا از بازار وجود دارند. تعریف فنی باریک‌تر، تأمین نکردن این تقاضا را «کمبود» نمی‌داند، حتی اگر در یک چارچوب اجتماعی یا سیاسی چنین توصیف شود.

علل[ویرایش]

کمبودها (به معنای فنی) ممکن است برای موارد زیر ایجاد شود:

تأثیرات[ویرایش]

تصمیماتی که منجر به کاهش قیمت زیر بازار می‌شود به برخی افراد کمک می‌کند و به دیگران آسیب می‌رساند. در این حالت، کمبودها ممکن است پذیرفته شود زیرا از نظر تئوری بخش خاصی از مردم را قادر می‌سازد محصولی را خریداری کنند که توانایی پرداخت آن را با قیمت تسویه بازار ندارند. این هزینه برای کسانی است که مایل به پرداخت هزینه کالایی هستند یا نمی‌توانند، یا در انجام این کار دشواری بیشتری را تجربه می‌کنند.

در مورد مداخله دولت در بازار، همیشه داد و ستدی با تأثیرات مثبت و منفی وجود دارد. به عنوان مثال، سقف قیمت ممکن است باعث کمبود شود، اما درصد مشخصی از مردم را قادر می‌سازد محصولی را خریداری کنند که با هزینه‌های بازار توانایی خرید آن را ندارند. کمبودهای اقتصادی ناشی از هزینه‌های معاملاتی و هزینه‌های فرصت بالاتر (به عنوان مثال، به صورت زمان از دست رفته) نیز به معنای اتلاف روند توزیع است. هر دو این عوامل به کاهش ثروت کل کمک می‌کنند.

کمبودها باعث:

  • سیاه (غیرقانونی) و خاکستری (تنظیم نشده) بازارهایی که در آن کالاهایی که در بازارهای معمولی در دسترس نیستند به فروش می‌رسند یا محصولات با تقاضای بیش از حد با قیمت‌های بالاتر از در بازار مرسوم است.
  • کنترل‌های مصنوعی تقاضا، مانند زمان (مانند انتظار در صف) و جیره‌بندی.
  • روش‌های چانه زنی غیر پولی، مانند زمان (به عنوان مثال صفنفوذ گرایی یا حتی خشونت.
  • خرید وحشت
  • تبعیض قیمت.
  • عدم توانایی خرید محصول، و متعاقباً پس‌انداز اجباری.

مثال‌ها[ویرایش]

در گذشته بسیاری از مناطق جهان کمبودهایی را تجربه کرده‌اند.

کمبودها و مدت زمان طولانی شدن[ویرایش]

گرت هاردین تأکید کرد که کمبود عرضه را می‌توان به همان اندازه «طولانی شدن» تقاضا دانست. به عنوان مثال، کمبود غذا را می‌توان به همان اندازه کمبود مردم نامید ( جمعیت بیش از حد). با نگاهی به این دیدگاه، او احساس کرد که می‌توان با این مسئله بهتر کنار آمد.[۱۲]

کمبود نیروی کار[ویرایش]

در کوتاهترین تعریف، کمبود نیروی کار شرایط اقتصادی است که در آن کارفرمایان معتقدند نامزدهای کافی (کارمند) واجد شرایط کافی برای پر کردن مطالبات بازار برای استخدام با دستمزد وجود ندارد؛ که بیشتر توسط کارفرما تعیین می‌شود. اقتصاددان بعضی اوقات از چنین شرایطی بعنوان "نارسایی در نیروی کار نام می‌برند. به عنوان مثال پیر شدن جمعیت و نیروی کار پیمانکار و کمبود تولد ممکن است توسعه اقتصادی ایالات متحده را برای چندین دهه مهار کنند.[۱۳]

عوامل دستمزد[ویرایش]

سطح دستمزد به عنوان یکی از راه‌های اندازه‌گیری کمبود نیروی کار پیشنهاد شده‌است. با این حال، این اغلب با برداشت‌های مشترک مردم مطابقت ندارد. به عنوان مثال، اگر دستمزد به تنهایی بهترین معیار کمبود نیروی کار است، این بدان معناست که پزشکان به جای کارگران مزرعه باید وارد شوند زیرا پزشکان بسیار گران‌تر از کارگران مزرعه هستند.

گفته می‌شود [[تجارت برده اقیانوس اطلس] (که در اوایل قرن هفدهم آغاز شد اما در اوایل قرن نوزدهم پایان یافت) از کمبود نیروی کار کشاورزی در قاره آمریکا (به ویژه در جنوب یونان ایالت‌ها). تصور می‌شد که آوردن نیروی کار آفریقایی تنها وسیله مقاومت مالاریا در آن زمان است.[۱۴] از قضا، به نظر می‌رسد مالاریا از طریق تجارت برده به «جهان جدید» وارد شده‌است.[۱۵]

منابع[ویرایش]

  1. تاکر (2014) اقتصاد امروز
  2. "Depression and the Struggle for Survival". Library of Congress. Retrieved 30 March 2020. The Great Depression of the 1930s hit Mexican immigrants especially hard. Along with the job crisis and food shortages that affected all U.S. workers, Mexicans and Mexican Americans had to face an additional threat: deportation.
  3. "Potato eaters shot". International Institute of Social History. 7 July 1917.
  4. "Potato riots in Amsterdam". Bendigo Advertiser. 6 July 1917. p. 7 – via National Library of Australia.
  5. "Venezuela seizes warehouses packed with medical goods, food". Reuters. 2014-10-24. Retrieved 2015-12-07.
  6. "Why are Venezuelans posting pictures of empty shelves?". BBC. 8 January 2015. Retrieved 10 January 2015.
  7. Cawthorne, Andrew (21 January 2015). "In shortages-hit Venezuela, lining up becomes a profession". Reuters. Archived from the original on 15 November 2015. Retrieved 17 June 2015.
  8. Schaefer Muñoz, Sara (22 October 2014). "Despite Riches, Venezuela Starts Food Rationing; Government Rolls Out Fingerprint Scanners to Limit Purchases of Basic Goods; 'How Is it Possible We've Gotten to This Extreme'". Dow Jones & Company Inc. The Wall Street Journal. Retrieved 11 November 2014.
  9. "Sudan: Frustration grows over fuel, bread shortages". Al Jazeera. 11 March 2020.
  10. Tkyo, Kelly (29 February 2020). "Coronavirus fears empty store shelves of toilet paper, bottled water, masks as shoppers stock up". USA Today.{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  11. "It Arrived". Archived from the original on 18 January 2021. Retrieved 28 December 2020.
  12. Video Interview with Garrett Hardin: Longages and Overpopulation Predictions Educational Communications program 803, 1990
  13. Shrinking labour force may curb U.S. expansion for two decades[پیوند مرده]
  14. "As American as…Plasmodium vivax?"
  15. "UCI: New World malaria linked to slave trade."[پیوند مرده]
  • Kornai, János, Socialist economy, Princeton University Press, 1992, شابک ‎۰−۶۹۱−۰۰۳۹۳−۹
  • Kornai, János, Economics of Shortage, Amsterdam: North Holland Press, Volume A, p. 27; Volume B, p. 196.
  • Gomulka, Stanislaw: Kornai's Soft Budget Constraint and the Shortage Phenomenon: A Criticism and Restatement, in: Economics of Planning, Vol. 19. 1985. No. 1.
  • Planning Shortage and Transformation. Essays in Honor of Janos Kornai, Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2000
  • Myant, Martin; Drahokoupil, Jan (2010), Transition Economies: Political Economy in Russia, Eastern Europe, and Central Asia, Wiley-Blackwell, ISBN 978-0-470-59619-7

جستارهای وابسته[ویرایش]