تاکسی ۲

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تاکسی ۲
پوستر فیلم
کارگردانژرار کراوسیک
تهیه‌کنندهلوک بسون
میشل پتین
لوران پتین
نویسندهلوک بسون
بازیگرانسامی ناصری
فردریک دیفنتال
ماریون کوتیار
اما ویکلوند
برنارد فارسی
ژاک شیراک
موسیقیال‌خمیا
فیلم‌بردارتیری گیلمارو
توزیع‌کنندهاروپاکورپ
تاریخ‌های انتشار
۲۹ مارس ۲۰۰۰ (فرانسه)
مدت زمان
۸۸ دقیقه
کشورفرانسه
زبانفرانسوی
هزینهٔ فیلم۱۰٫۵ میلیون دلار[۱]
فروش گیشه۶۴٫۴ میلیون دلار

تاکسی ۲ (به فرانسوی: Taxi Deux) یک فیلم کمدی اکشن فرانسوی محصول ۲۰۰۰ به کارگردانی ژرار کراوسیک است که در مارس ۲۰۰۰ منتشر شد. با بازی سامی ناصری، فردریک دیفنتال و ماریون کوتیار. این دومین قسمت از مجموعه فیلم‌های تاکسی می‌باشد. این فیلم دنباله‌ای بر تاکسی در سال ۱۹۹۸ است. پس از آن تاکسی ۳ در ژانویه ۲۰۰۳ منتشر شد.

داستان[ویرایش]

در فیلم تاکسی ۲ خواهید دید یک وزیر ژاپنی برای امضای توافقنامه به مارسی سفر کرده است اما ابتدا از این شهر بازدید می‌کند تا تاکتیک‌های پلیس شهر در مقابله با باندهای خلافکار را ببیند. ولی در طول این بازدید، او توسط گروهی که برای یاکوزاهای ژاپنی کار می‌کنند، ربوده می‌شود. حال پلیس جوان، امیلین، مصمم می‌شود وزیر و افسر پلیسی به نام پترا که او نیز دزدیده شده است را نجات داده تا افتخار از دست رفته خود را بازگرداند. اکنون بار دیگر از راننده تاکسی ماهر، دانیل دعوت می‌شود تا از مهارتها و سرعت بالایش در رانندگی برای انجام این مأموریت استفاده کرده و…

ساخت[ویرایش]

تولید بلافاصله پس از موفقیت عظیم اولین فیلم در سینماها آغاز شد، اما این بار بسون می‌خواست سهم خود را از جدایی با شرکت سازنده از ۵۰/۵۰ به ۷۰/۳۰ برساند، که با مخالفت کمپانی روبه‌رو شد.[۲]

بازخوردها[ویرایش]

این فیلم که در ۲۹ مارس ۲۰۰۰ در ۸۳۰ پرده اکران شد، رکورد روز و هفته افتتاحیه را در فرانسه به ثبت رساند. ۷۵۹٫۵۱۲ مخاطب در روز افتتاحیه داشت که رکوردی را شکست که توسط فیلم استریکس و اوبلیکس علیه سزار، و بیش از ۳ میلیون مخاطب در هفته، شکستن رکوردی که توسط معجون زمان ۲ ثبت شده بود.[۳] ۱۰٫۳ میلیون مخاطب در فرانسه (بالاترین میزان در سال) و ۵ میلیون در ۳۷ کشور دیگر در سراسر جهان داشت.[۴][۵] همچنین رتبه‌بندی تلویزیون خوبی با ۱۰ میلیون بیننده در گروه تی‌اف۱ داشت.

منابع[ویرایش]

  1. "Taxi 2 (2000)". JP's Box-Office. Retrieved 8 March 2018.
  2. Carrière, Christophe (7 April 2018). "Luc Besson et la saga Taxi (épisode 2)". L'Express. Retrieved 5 February 2020.
  3. Meaux St Marc, Francoise (7 April 2000). "Taxi 2 grabs record 3 million admits in five days". Screen International. p. 27.
  4. Groves, Don (19 February 2001). "'Hannibal' appeals to all tastes o'seas". Variety. p. 12.
  5. Lemercier, Fabien (28 June 2006). "Taxi franchise gets into gear". Cineuropa. Retrieved 5 February 2020.

پیوند به بیرون[ویرایش]