بیریا (غذا)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بیریا
بیریا سرو شده با مخلفات
گونهآب‌پز
خاستگاهمکزیک
منطقهخالیسکو
مواد اصلیگوشت (نوعا گوشت بز یا گوشت گاو), چیلی خشک peppers

بیریا (به اسپانیولی: Birria اسپانیایی: [ˈbirja] (دربارهٔ این پرونده شنیدن)) یک غذای مکزیکی از ایالت جالیسکو است. این غذا یک سوپ یا خورش سنتی آبا و اجدادی است که از ترکیبی از گوشت بز آغشته به سس بر پایه فلفل چیلی، سیر، زیره، برگ بو و آویشن تهیه می‌شود و با حرارت ملایم پخته می‌شود. این غذا نباید با بارباکوآ که در زیر زمین پخته می‌شود اشتباه شود، بیریا به آرامی در قابلمه (اولا) پخته می‌شود. گوشت گاو، گوسفند بره یا جایگزین‌های ویگن گوشت جایگزینهایی برای گوشت بز هستند. می‌توان آن را با پیاز، گشنیز و لیموترش چاشنی دار و تزیین‌کرد. معمولاً تورتیاهای ذرت دست‌ساز همراه آن می‌آید.[۱]

در سال‌های اخیر، کسابیریا یک اقتباس محبوب از بیریا بوده‌است، سبکی از تاکو که از یک بیریای گوشتی تشکیل شده‌است که با پنیر ذوب‌شده در تاکو سرو می‌شود که با خواباندن در بیرییا قرمز شده‌است. با این که کسابیریا، که به‌عنوان تاکو قرمز نیز شناخته‌می‌شود، یک غذای سنتی مکزیکی نیست به دلیل محبوبیتش در اینستاگرام در ایالات متحده محبوب شده‌است.[۲][۳]

بیریا با کوسومه
دیگ بیریا
بیریا

منابع[ویرایش]

  1. Tamez and Barreras, Abraham and Roxana (2021-02-26). "Birria: its successful ancestral secret recipe". interesante. Archived from the original on 2021-08-02. Retrieved 2021-07-20.
  2. Tsai, Luke (2019-11-21). "How Quesabirria Became the California's Hottest Taco Trend". Eater SF (به انگلیسی). Retrieved 25 May 2021.
  3. Kindelsperger, Nick (2020-09-08). "Meet the quesabirria, Chicago's new cheesy, beefy and messy taco obsession". Chicago Tribune. Retrieved 25 May 2021.