بزرگراه وهن‌آباد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بزرگراه وهن‌آباد
بزرگراه ۴۸
جاده وهن‌آباد
جاده وهن‌آباد-رباط‌کریم
اطلاعات مسیر
طول۲۰ کیلومتر (۱۲ مایل)
تقاطع‌های بزرگ
انتهای شرقی جاده قدیم تهران-قم
انتهای غربی بزرگراه آیت‌الله سعیدی
آزادراه ۵ (ایران)
موقعیت
شهرهای بزرگتهران بزرگ
سامانه بزرگراهی
بزرگ‌راه‌های ایران
آزادراه‌ها

بزرگراه وهن‌آباد که از قدیم با نام جاده وهن‌آباد[۱][۲] یا با جاده وهن‌آباد-رباط‌کریم[۳] مشهور است، به طول ۱۹/۶ کیلومتر (حدود ۱۲ مایل)، از شریان‌های اصلی شهرستان رباط‌کریم است[۴][۵][۶] که از میان دهستان وهن‌آباد و از کنار وهن‌آباد عبور می‌کند. به همین خاطر به این نام شناخته می‌شود.

این بزرگراه با واسطه شهر ورامین و شهر ری و شهر کهریزک را از طریق فشافویه به شهر رباط‌کریم متصل می‌کند و سومین جاده بزرگ شرقی-غربی در جنوب غرب استان تهران پس از آزادراه غدیر و بزرگراه آزادگان است. این بزرگراه از میان دو شهرستان شهرستان ری و شهرستان رباط‌کریم عبور می‌کند.

این بزرگراه در مسیر خود به آزادراه ۵ (تهران-ساوه)[۷] و آزادراه ۷ خلیج فارس (تهران-قم)[۷] و بزرگراه آیت‌الله سعیدی متصل است.

مسیر[ویرایش]

از سمت شرق ابتدای این بزرگراه، از میانه جاده قدیم تهران-قم آغاز می‌شود که در انتهای آرادکوه و جنگل بیجین قرار دارد. پس از عبور از کنار ویجین بالا، به دریاچه فشافویه می‌رسد. پس از آن در شمال بزرگراه، تیپ ۲۰ مکانیزه رمضان سپاه پاسداران قرار دارد. در این مکان به خاطر ایجاد تقاطع به خاطر عبور آزادراه ۷ خلیج فارس (تهران-قم) از آن مسیر، این بزرگراه از طریق زیرگذر ادامه پیدا می‌کند، هرچند دسترسی و دور برگردان برای ورود و خروج به آزادراه ۷ را ایجاد کرده‌اند و در کمی پایین‌تر ایستگاه پمپ بنزین خلیج فارس هست. در بخش غربی بزرگراه، ابتدا با خط آهن انشعاب اول خط ۱ مترو تهران مواجه هستیم که گفته شده در آینده ایستگاه مترو وهن‌آباد تأسیس خواهد شد.[۳]

پس از آن نرسیده به روستای حکیم آباد، معدن شن و ماسه است. سپس با قبرستان تازه تأسیس وادی‌السلام رباط‌کریم مواجه هستیم. پس از پل قطار راه‌آهن سراسری ایران،[۸] نخست علی‌آباد و سپس امامزادگان عین و غین و وهن‌آباد و کاظم‌آباد مواجه هستیم. در ابتدای وهن‌آباد، این بزرگراه با جاده شهرستانک و مسیر ورودی غربی امامزادگان عین و غین متقاطع است. سپس تپه سفالی معمورین و مناطق تحت حفاظت وجود دارند. پس از عبور از شترخوار و سفیدار و نصیرشهر، به میدان آیت الله خمینی[۹][۱۰]می‌رسیم. در پایان، بزگراه آیت‌الله سعیدی و آزادراه تهران-ساوه، بزرگراه وهن‌آباد را به پایان می‌رساند.[۳]

حادثه خیزی[ویرایش]

واژگونی خودرو سواری[۱۱][۱][۱۲][۱۳] و تصادف در بزرگراه وهن آباد، آن را به یکی از حادثه خیزترین و مرگبارترین[۱۴] بزرگراه‌های جنوب استان تهران تبدیل کرده است.

کمبود روشنایی جاده‌ای وهن آباد[۹][۲][۱۵] و عدم نصب دوربین‌های ترافیکی[۲] و نامرغوبی کیفیت آسفالت[۱۶][۱۷] و ناهمواری سطح جاده،[۱۸][۱۹] عدم امنیت کافی[۱۷] عدم نصب علائم هشدار راهنمایی و رانندگی[۱۸][۲۰] و نبود دور برگردان کافی[۱۷] از عواملی است که به پر حادثه شدن بزرگراه تبدیل شده است.

گفته شده سعی شده با نصب چراغ‌های بزرگراهی در چند فاز، از حوادث رخداده جلوگیری کنند.[۲۱][۲۲][۲۳][۱۰][۲۴][۲۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «واژگونی خودرو سواری در جاده «وهن آباد» یک فوتی بر جا گذاشت». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۳-۰۵-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۰.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ «باید روشنایی جاده «وهن آباد» رباط کریم تأمین شود». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۲-۰۱-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۰.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ «جاده وهن آباد-رباط کریم · استان تهران، ایران». جاده وهن آباد-رباط کریم · استان تهران، ایران. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۰.
  4. پرس، مشرق (۲۰۲۳-۰۵-۱۶). «کاهش تصادفات «جاده وهن آباد» در دستور کار فرمانداری قرار گرفته است». مشرق پرس. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۰.
  5. 5200 (۲۰۲۳-۰۵-۱۵). «فرماندار: روشنایی جاده وهن‌آباد از مطالبات جدی مردم رباط کریم است». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۰.
  6. «کاهش تصادفات «جاده وهن آباد» در دستور کار فرمانداری قرار گرفته است». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۳-۰۵-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۰.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ Tik4. «املاک وهن آباد | مشاور خرید و فروش و اجاره زمین و باغ و سوله وهن اباد». amlakvahnabad.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۰.
  8. YJC، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | (۱۴۰۲/۱۲/۱۷–۱۵:۳۰). «کلافگی رانندگان از ترافیک زیرگذر پل قطار در جاده وهن آباد - رباط کریم». fa. دریافت‌شده در 2024-05-20. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ AGENCY، خبرگزاری صدا و سیما | IRIB NEWS (۱۳ فروردین ۱۴۰۳). «تامین روشنایی جاده وهن آباد ، رباط کریم». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۰.
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ «تامین روشنایی جاده وهن آباد ، رباط کریم». صاحب‌خبر. ۲۰۲۴-۰۴-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۰.
  11. شهرداری رباط‌کریم. «واژگونی خودرو سواری در جاده وهن آباد یک فوتی بر جای گذاشت». www.robatkarim.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۰.
  12. «واژگونی خودرو سواری در جاده وهن آباد یک قربانی گرفت». صاحب‌خبر. ۲۰۲۳-۰۵-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۰.
  13. «واژگونی خودرو سواری در جاده «وهن آباد» یک فوتی بر جا گذاشت». پایگاه خبری _ تحلیلی شجر نیوز. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۰.
  14. «جاده‌هایی از جنس مرگ!». اقتصاد آنلاین. ۲۰۲۲-۰۱-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۰.
  15. شبکه تهران سیما. «پیگیری مشکلات جاده وهن آباد رباط کریم». tv5.ir.
  16. «وضعیت نامناسب جاده وهن آباد به رباط کریم رانندگان را به دردسر انداخت». شهر خبر. ۲۰۲۳-۰۶-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۰.
  17. ۱۷٫۰ ۱۷٫۱ ۱۷٫۲ تلوبیون. «پیگیری مشکلات جاده وهن آباد شهرستان رباط کریم - 24 فروردین 1403». telewebion.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۰.
  18. ۱۸٫۰ ۱۸٫۱ «دو حادثه کمتر از ۲۴ ساعت در جاده وهن آباد/جاده‌های خراب بدون علائم رانندگی». www.khabaronline.ir. ۲۰۲۱-۰۱-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۰.
  19. «نامناسب بودن کیفیت آسفالت جاده وهن آباد رباط کریم». خبرگزاری صدا و سیما. ۱۸ مهر ۱۴۰۲.
  20. admin2 (۲۰۲۴-۰۴-۱۲). «جان انسان‌ها، قربانی بی‌توجهی در جاده وهن آباد رباط کریم». سپیده نیوز. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۰.
  21. sara (۲۰۲۴-۰۲-۱۳). «رهایی از تاریکی و مرگ: جاده وهن آباد رباط کریم بالاخره روشن شد». پایگاه خبری تحلیلی پیام گلستان | رباط کریم و بهارستان. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۰.
  22. «Farsnews | روشنایی محور وهن آباد رسماً افتتاح و به بهره‌برداری رسید». Fars. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۰.
  23. «میز خدمت مسؤولان در وهن آباد رباط کریم». خبرگزاری فارس.
  24. «باید روشنایی جاده «وهن آباد» رباط کریم تأمین شود». نیوزین. ۲۰۲۲-۰۱-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۰.
  25. «دفتر امام جمعه شهرستان رباط کریم». www.namazjome-robatkarim.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۲۰.
  • اطلس بزرگ تهران چاپ مؤسسه کارتوگرافی و جغرافیایی گیتاشناسی سال ۱۳۸۵