باشگاه فوتبال شهرداری اردبیل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

باشگاه فوتبال شهرداری اردبیل[ویرایش]

Shahrdari Ardabil
نام کاملباشگاه فوتبال شهرداری اردبیل
لقب‌(ها)شیاطین سرخ ارتش سرخ سبلان
تاریخ بنیان‌گذاری۱۳۷۰
نام ورزشگاهاستادیوم جهان پهلوان تختی اردبیل
گنجایش۶.۰۰۰ نفر
مالکشهرداری اردبیل
مدیرعاملاباصلت ابراهیمی
سرمربیسجاد پارسی
لیگلیگ دسته سوم فوتبال ایران
وبگاه
عکس تیمی ۱۴۰۲

باشگاه فوتبال شهرداری اردبیل یکی از زیر مجموعه‌های باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری اردبیل است که در سال ۱۳۷۰ در اردبیل تأسیس شد .

شهرداری اردبیل سابقه قهرمانی لیگ دسته دوم را در کارنامه خود دارد .

آشیانه عقاب ها

احیا مجدد تیم فوتبال شهرداری اردبیل[ویرایش]

پس از اعلام عدم حمایت شهردار وقت اردبیل از تیم فوتبال شهرداری اردبیل به جهت مغایرت با قانون و در حالیکه تیم های باشگاهی باشگاه فوتبال شهرداری تبریز ، باشگاه فوتبال شهرداری آستارا ، باشگاه فوتبال شهرداری بندرعباس و باشگاه فوتبال شهرداری همدان حمایت شهرداری ها را داشتند این تیم منحل گردید.[۱]طبق موافقت رئیس فدراسیون فوتبال ایران و سازمان لیگ مجوز مجدد تیم فوتبال شهرداری اردبیل جهت حضور در مسابقات فوتبال لیگ دسته ۳ کشور در دی ماه ۱۳۹۸ صادر شد. اما بخاطر انصراف از مسابقات در اواسط فصل طبق قانون این تیم به دو پله پایین‌تر یعنی لیگ استانی سقوط کرد.[۲]

شهردار اردبیل در تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۱۶ گفت اقدام لازم برای احیای تیم فوتبال بزرگسالان شهرداری اردبیل انجام گرفته‌است و امید می‌رود در آینده نه‌چندان دور با همراهی شورای اسلامی شهر و فراهم‌آوردن زمینه بازگشت این تیم به عرصه رقابت‌های فوتبال کشور، دوباره شاهد دمیده شدن نشاط و امید به روحیه جوانان عزیز و قدرشناس شهر ورزش‌دوست اردبیل باشیم.

شهردار اردبیل همچنین برای اختصاص اعتبار لازم جهت برطرف کردن برخی نیازهای اساسی سازمان فرهنگی- ورزشی مانند احداث زمین چمن تمرین تیم‌های ورزشی، تأسیس آکادمی ورزشی و احداث ساختمان دانشکده علمی- کاربردی شهرداری قول مساعد داد.

تیم فوتبال شهرداری اردبیل که از سال ۱۳۷۰ تأسیس شد، به عنوان یکی از تیم‌های پرطرفدار استان به‌شمار می‌رفت و زمانی مدعی صعود به لیگ برتر فوتبال کشور و جزو تیم‌های مطرح لیگ دسته یک بود.

این تیم سال ۹۸ با موافقت رئیس فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مجوز دوباره‌ای برای حضور در مسابقات فوتبال لیگ دسته سه کشور دریافت کرده بود اما در پی انصراف از مسابقات در اواسط فصل، به ۲ پله پایین‌تر (لیگ استانی) سقوط کرد.[۱]

شعار هواداران تیم شهرداری اردبیل[ویرایش]

شهرداری حمله ائله سن قهرمان سان ، آذربایجانیما سن افتخار سان

گربه سیاه تیم‌های لیگ برتری[ویرایش]

شهرداری اردبیل یک مس کرمان صفر1

شهرداری اردبیل چهار صنعت نفت آبادان یک 2

گل گهرسیرجان یک شهرداری اردبیل دو 3

شهرداری اردبیل سه آلومینیوم اراک یک

باخت پرسپولیس به شهرداری اردبیل[ویرایش]

تیم فوتبال پرسپولیس در دیداری تدارکاتی با نتیجه ۲–۱ مقابل شهرداری اردبیل شکست خورد.

تیم فوتبال پرسپولیس در دیداری تدارکاتی بعد از ظهر امروز در ورزشگاه درفشی‌فر با بازیکنان ذخیره خود به مصاف شهرداری اردبیل رفت.

در پایان شهرداری اردبیل در این بازی پنج فرصت گلزنی داشت که دو تای آنها را به گل تبدیل کرد. البته پرسپولیس نیز به جز گلی که در دقایق پایانی به ثمر رساند دو فرصت برای رسیدن به گل در نیمه دوم داشت که با بی‌دقتی بازیکنان از دست رفت.

در این دیدار علی دایی تأکید زیادی داشت تا بازیکنان با جدیت بیشتری به میدان بروند و از طرف دیگر سعی کرد با گفت‌وگو با بازیکنانش کمی آنها را از لحاظ روحی و روانی برای بازی روز جمعه مقابل ملوان بندر انزلی آماده کند.

در پایان بازی امید عالیشاه به شدت از ناحیه زانو دچار مصدومیت شد.

*بازیکنان تیم فوتبال شهرداری اردبیل در ساعت ۱۶:۳۰ با یک دستگاه اتوبوس به ورزشگاه درفشی‌فر آمدند.

* غلامرضا رضایی مهاجم مصدوم پرسپولیس امروز در تمرین پرسپولیس حاضر شد اما با سایر سرخ‌پوشان تمرین نکرد.

* بازیکنان پرسپولیس در دیدار مقابل حریف دسته دومی خود با لباس‌های فسفری و بازیکنان شهرداری اردبیل با پیراهن‌های سفید به میدان رفتند.

* در نیمه اول علیرضا حقیقی، هادی نوروزی، رضا نورمحمدی، محمدحسین کنعانی، فرشاد قاسمی، یونس شاکری، امید عالیشاه، مارکو، مهرداد کفش‌گری، محمدرضا خانزاده و میلاد کهن‌دانی به میدان رفتند این دیدار در نیمه اول با نتیجه صفر – صفر به پایان رسید هر چند که بازیکنان شهرداری اردبیل در این نیمه موقعیت‌های خوبی برای گلزنی داشتند.

* با شروع نیمه دوم رضا محمدی به جای علیرضا حقیقی در درون دروازه پرسپولیس قرار گرفت و تیم شهرداری اردبیل هم چندین تعویض را در ترکیب خود انجام داد.

* در ابتدای نیمه دوم داور این دیدار از یکی از بازیکنان پرسپولیس به خاطر اشتباهی که انجام داده بود عذرخواهی کرد و دلیل اشتباهش را عدم تمرکز اعلام کرد.

* ۱۰ دقیقه پایانی این مسابقه زیر نور ورزشگاه درفشی فر برگزار شد.

* بعد از یک ماه که تمرینات پرسپولیس به خاطر ایام ماه مبارک رمضان پشت درهای بسته وزشگاه درفشی فر برگزار می‌شد در تمرین امروز خبرنگاران و هواداران برای حضور در این مجموعه مشکلی نداشتند.

* در اواخر نیمه دوم بازیکنان شهرداری اردبیل روی دو اشتباه مدافعان و دروازه‌بان پرسپولیس موفق شدند دو بار دروازه شاگردان دایی را باز کنند.

* علی دایی در تمرین امروز با لباس شخصی حاضر بود و عملکرد بازیکنانش را زیر نظر داشت.

* در دقایق انتهایی این دیدار میلاد کهن‌دانی بازیکن جوان پرسپولیس موفق شد یکی از دو گل خورده تیمش را با یک ضربه بغل پا جبران کند.

* امیر عابدزاده و علیرضا حقیقی با شروع نیمه دوم این مسابقه زیر نظر بهزاد غلامپور به تمرینات اختصاصی دروازه‌بانی پرداختند.

* نیلسون دروازه‌بان برزیلی پرسپولیس به علت بیماری در تمرین امروز سرخ‌پوشان غایب بود.4

اولین حضور در جام حذفی[ویرایش]

تیم فوتبال شهرداری اردبیل در اولین روزهای تأسیس خود در دیدار رفت جام حذفی مصاف استقلال تهران پر مهره و پر ستاره رفت این دیدار در تاریخ ۲۳ آذر ۱۳۷۷ در تهران برگزار شد که تیم شهرداری اردبیل در پایان این مسابقه با نتجیه ۸ بر یک مغلوب حریف خود شد ولی در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۷۷ در اردبیل مقابل این تیم به تساوی صفر صفر رسید .

دیدار با تراکتور سازی تبریز[ویرایش]

دیدار تیم‌های شهرداری اردبیل و تراکتورسازی تبریز در چارچوب رقابت‌های فوتبال جام اتحادیه باشگاه‌های ایران با نتیجه مساوی پایان یافت. در این دیدار که عصر روز چهارشنبه در ورزشگاه شهید شیرودی شهرستان بیله سوار برگزار شد، دو تیم پس از ۹۰ دقیقه تلاش صفر - صفر مساوی شدند. این دیدار به علت زیرکشت بودن زمین ورزشگاه جهان پهلوان تختی اردبیل در ورزشگاه شهید شیرودی بیله سوار برگزار شد.5

بازگشت شهرداری اردبیل به مسابقات[ویرایش]

در حالی که هواداران این تیم پرشور اردبیلی از بازگشت این تیم به مسابقات نا امید شده بودند سرانجام بعد از مدت ها هیات فوتبال استان اردبیل برنامه لیگ استان اردبیل را در سال 1401 منتشر کرد که نام شهرداری اردبیل در این لیست دیده می شد.

عملکرد فصل به فصل[ویرایش]

فصل لیگ رتبه جام حذفی توضیحات
۱۳۷۷–۷۸ لیگ استان اردبیل ؟ [۲]
تا یک شانزدهم نهایی
۱۳۷۸–۷۹ لیگ استان اردبیل ؟
۱۳۷۹–۸۰ لیگ استان اردبیل ؟
۱۳۸۰–۸۱ لیگ استان اردبیل ۱ام ۱/۱۶ نهایی صعود
۱۳۸۱–۸۲ دسته سه (گروه ۴) ۱۲ام
شرکت نکرد
سقوط
۱۳۸۲–۸۳ لیگ استان اردبیل ؟
۱۳۸۳–۸۴ لیگ استان اردبیل ؟
۱۳۸۴–۸۵ لیگ استان اردبیل ؟
۱۳۸۵–۸۶ لیگ استان اردبیل ؟
۱۳۸۶–۸۷ لیگ استان اردبیل ؟
۱۳۸۷–۸۸ لیگ استان اردبیل ؟
۱۳۸۸–۸۹ لیگ استان اردبیل ؟
۱۳۸۹–۹۰ دسته دو (گروه ۱) ۷ام
۱۳۹۰ –۹۱ دسته دو (گروه ۱) ۶ام
۱۳۹۱–۹۲ دسته دو (گروه ۱) ۶ام
۱۳۹۲–۹۳ دسته دو (گروه ۱) ۱ام ۱/۳۲ نهایی صعود
۱۳۹۳–۹۴ لیگ آزادگان ۶ام ۱/۱۶ نهایی
۱۳۹۴–۹۵ لیگ آزادگان ۱۷ام
شرکت نکرد
سقوط
۱۳۹۵–۹۶ دسته دو (گروه ۲) ۱۱ام سقوط
۱۳۹۶–۹۷ دسته سه (گروه ۲) ۳وم
۱۳۹۷–۹۸ دسته سه (گروه ۱) ۷ام
۱۳۹۸–۹۹ دسته سه (گروه ۲) ۹ام سقوط
  • در فصل ۱۳۸۹–۹۰ شهرداری اردبیل با خرید امتیاز ذوب آهن اردبیل وارد مسابقات دسته دو کشور شد.
  • در فصول ۱۳۹۵–۹۶ و ۱۳۹۶–۹۷ شهرداری اردبیل با نام آبی پوشان اردبیل در مسابقات شرکت کرد .

منابع[ویرایش]

  1. «شهردار اردبیل:مجاز به تیم داری نیستیم». پایگاه خبری مهر |. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۰۷.
  2. «خبر خوش برای فوتبال‌دوستان اردبیلی؛ باشگاه شهرداری اردبیل احیا شد». پایگاه خبری تسنیم |. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۲۵.

موقعیت استادیوم تیم روی نقشه[ویرایش]

Map