اکبر لکستانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اکبر لکستانی
زادهٔ۲۷ آذر ۱۳۴۷
تهران
محل زندگیایالات متحده آمریکا
ملیتایرانی - آمریکایی
شناخته‌شده برایشهروند دو تابعیتی بازداشت شده در ایران
اتهام(های) جزاییتوهین به رهبری و فعالیت تبلیغی علیه نظام
مجازات(های) جزاییمجموعا بیش از 6 سال حبس و بازداشت

اکبر لکستانی (زادهٌ ۲۷ آذر ۱۳۴۷) روزنامه‌نگار ایرانی- آمریکایی، فعال حقوق بشر، زندانی سابق سیاسی، عضو و ریس سابق شورای شهر شوط از توابع استان آذربایجان غربی. اکبر لکستانی در مجموع بیش از ۶ سال در بازداشت و زندان های جمهوری اسلامی به سربرده. [۱][۲]

بازداشت و زندان در ایران[ویرایش]

او در اوایل سال ۸۶ با اتهامات توهین به مسئولان نظام و فعالیت تبلیغی علیه نظام بازداشت، و پس از یک ماه با تأمین وثیقه ۴۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت آزاد می‌شود. اتهامات پیشین او، از جمله مجموعه‌ای شامل سخنرانی در مسجد جامع شهر شوط برای استقبال نکردن مردم از رئیس‌جمهوری وقت محمود احمدی‌نژاد در شهریور سال ۸۵ عنوان شده بود.[۳][۴] در دی‌ماه سال ۸۶ دادگاه انقلاب شهرستان خوی آقای لکستانی را به سه سال زندان محکوم کرد که پس از انتقال به زندان و گذراندن بخشی از حکم حبس تعزیری، به دلیل اعتصاب غذا و بیماری‌های متعدد و وخامت حال جسمانی و نیز گزارش پزشک معتمد زندان و گزارش پزشک قانونی، با وثیقه از زندان ماکو به مرخصی اعزام شد و پس از مدتی به دلیل فشارهای وارده از سوی نیروهای امنیتی، مجبور به ترک کشور شد، اما مدتی بعد دوباره به ایران بازگشت.[۵][۶][۷][۸][۹][۱۰]

دستگیری بعد از ورود مجدد به ایران[ویرایش]

او در مهرماه ۱۳۹۸ به‌قصد دیدار با مادر سالخورده و مریضش از طریق مرز زمینی سرو از کشور ترکیه وارد خاک ایران شد. با وجود مختومه بودن پرونده قبلی قضایی اش به اتهام همکاری با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود در مرز سرو دستگیر به اطلاعات ارومیه انتقال داده شد. او در طول بازداشتش چند بار دست به اعتصاب غذا زد که پس از بیهوشی او را به بیمارستان امام خمینی انتقال داده و پس از مداوا او را به دلایل واهی اختلالات روانی به بیمارستان روانی رازی ارومیه انتقال دادند. او نهایتاً پس از تحمل حدود ۴۷ روز بازداشت به قید وثیقه از زندان آزاد و به ایالات متحده آمریکا بازگشت.[۱۱][۱۲][۱۳][۱۴][۱۵][۱۶][۱۷][۱۸][۱۹][۲۰]

شکایت از جمهوری اسلامی ایران[ویرایش]

او پس از بازگشت به آمریکا به دلیل دستگیری مجدد در ایران از دولت جمهوری اسلامی ایران، رهبر جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به دادگاه فدرال آمریکا شکایت نمود.

از جمله دلایل او برای شکایت در دادگاه فدرال تحمل بازداشت و شکنجه بدون ارتکاب جرم و نیز انتقال بی‌دلیل‌اش به بیمارستان روانی ارومیه بود.[۲۱][۲۲][۲۳][۲۴][۲۵][۲۶]

منابع[ویرایش]

  1. «ایستگاه خبر؛ جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ برابر با ۱۲ مه ۲۰۲۳ - BBC Persian». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۱۳.
  2. Channel، Aznews TV (۲۰۲۳-۰۵-۱۲). «نامه سرگشاده منوچهر محمدی، زندانی سیاسی سابق در خصوص وضعیت اکبر لکستانی • Aznews TV». Aznews TV. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۱۳.
  3. «اعتراض به سفر محمود احمدی‌نژاد به استان آذربایجان: مصاحبه با اکبر لکستانی». رادیو فردا.
  4. سایت، مدیر (۲۰۲۳-۰۱-۲۲). «قریب به شش سال بازداشت و زندان دوران طلایی مبارزات سیاسی اکبر لکستانی». Gunesh News | گونش نیوز. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۲۳.
  5. «روایت یک زندانی پیشین از روند درمان در زندان‌های ایران؛ اکبر لکستانی: حکومت وانمود می‌کند که مخالفان «مشکل روانی» دارند». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۸.
  6. «از بازداشت تا انتقال به بیمارستان اعصاب و روان، سرنوشت یک زندانی سیاسی دوتابعیتی». ایندیپندنت فارسی. ۲۰۲۱-۰۳-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۸.
  7. "خبرگزاری هرانا | اکبر لکستانی، پس از مراجعت از آمریکا بازداشت شد - خبرگزاری هرانا" (به انگلیسی). Retrieved 2022-02-08.
  8. «اکبر لکستانی - فعالیت سیاسی». ipa.united4iran.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۸.
  9. «گفتگو با عضو شورای شهر شُت ماکو در جلسه معارفه بخشدار جديد». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۲۳.
  10. «رييس شوراي شهر شوط ماكو تقاضاي عفو مشروط كرد». ایسنا. ۲۰۰۳-۰۸-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۲۳.
  11. «بازداشت شهروندان دوتابعیتی در ایران ادامه دارد؛ اکبر لکستانی هنگام ورود به کشور بازداشت و زندانی شده‌است». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۸.
  12. «نزدیکان اکبر لکستانی، شهروند دو تابعیتی زندانی در ایران می‌گویند از وضعیت او بعد از دو هفته اعتصاب خبر ندارند». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۸.
  13. فرهنگ، رادیو (۲۰۲۱-۰۳-۱۸). «از بازداشت تا انتقال به بیمارستان اعصاب و روان، سرنوشت یک زندانی سیاسی دوتابعیتی». رادیو فرهنگ. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۸.
  14. بشر، گزارشگر حقوق (۲۰۱۹-۱۰-۰۲). «اکبر لکستانی، فعال سیاسی و شهروند ایرانی مقیم آمریکا در بازگشت به ایران بازداشت شد». کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۸.
  15. "Iranian-American Citizen Arrested | Kurdistan Human Rights Network". KHRN (به انگلیسی). 2019-10-07. Retrieved 2022-02-08.
  16. "Iranian-American Citizen Taken to Hospital ue to Critical Health Condition | Kurdistan Human Rights Network". KHRN (به انگلیسی). 2019-11-06. Retrieved 2022-02-08.
  17. "Revealed: At Least Two More Dual Nationals in Iranian Prisons". IranWire | خانه (به انگلیسی). Retrieved 2022-02-08.
  18. لندن، کیهان (۲۰۱۹-۱۱-۰۹). «با وجود گذاشتن وثیقه، اکبر لکستانی زندانی دوتابعیتی را آزاد نمی‌کنند». KayhanLondon کیهان لندن. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۸.
  19. iranianuk.com (۲۰۲۲). «بازداشت شهروندان دوتابعیتی در ایران ادامه دارد؛ اکبر لکستانی هنگام ورود به کشور بازداشت و زندانی شده‌است». iranianuk.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۸.
  20. «شکایت «اکبر لکستانی» از رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده سپاه در دادگاه فدرال». رسانه خبری پیامِ ایرانی. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ فوریه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۸.
  21. "Akbar Lakestani vs. Islamic Republic of Iran | Ali Herischi". Ibhnew (به انگلیسی). Retrieved 2022-02-08.
  22. «شکایت «اکبر لکستانی» از رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده سپاه در دادگاه فدرال». جستجوگر هوشمند خبری (اخبار لحظه ای ایران و جهان). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۸.
  23. «شکایت اکبر لکستانی از رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده سپاه در دادگاه فدرال». IranWire | خانه. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۸.
  24. # (۲۰۲۱-۰۹-۱۲). «شکایت اکبر لکستانی از رهبر ایران و فرمانده سپاه به دلیل گروگانگیری و شکنجه در دادگاه فدرال آمریکا • Aznews TV». Aznews TV. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۸.
  25. "LAKESTANI v. ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN et al". Justia Dockets & Filings (به انگلیسی). Retrieved 2022-02-08.
  26. لندن، کیهان (۲۰۲۱-۱۱-۰۴). «گفتگو با اکبر لکستانی دربارهٔ شکایت وی علیه خامنه‌ای و سپاه پاسداران به دادگاه فدرال آمریکا؛ مسئول هر جنایتی در ایران خامنه‌ای است». KayhanLondon کیهان لندن. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۸.