اکبرخان زند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اکبرخان زند
زادهتهران
دودماندودمان زند
پدرزکی‌خان زند
تصویری از اکبرخان زند.

اکبر خان زند از امرا و شاهزادگان ایرانی سلسله زندیه بود که در جنگ برادرکشی که بعد از مرگ کریم‌خان در سال ۱۷۷۹ اتفاق افتاد، نقش پر رنگی داشت.

پیشینه[ویرایش]

او پسر ارشد زکی خان زند و برادر مادری کریم‌خان زند بود. پدرش پس از خلع ابوالفتح خان زند ، برای دفع علی‌مرادخان زند به اصفهان لشکر کشید و شیراز را به اکبرخان سپرد و خود در راه اصفهان در منزل ایزدخواست کشته شد و ابوالفتح‌خان به شیراز آمد و به سلطنت نشست. اکبرخان نیز که در حاکمیت دوبارهٔ ابوالفتح‌خان از صادق‌خان زند در هراس بود، شیراز را ترک کرد و به اصفهان رفت و به علی‌مرادخان پیوست. هنگامی که علی‌مرادخان شیراز را به محاصره گرفت، اکبرخان همراه او بود. علی‌مرادخان سرانجام، پس از نُه ماه محاصره، شیراز را به تصرف درآورد و چندی بعد به اکبرخان بدبین شد و او را به دست جعفرخان زند سپرد. جعفرخان نیز به فرمان علی‌مرادخان او را کور کرد و سپس کشت.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. Hambly, Gavin R.G (1991). "Agha Muhammad Khan and the establishment of the Qajar dynasty". The Cambridge History of Iran, Vol. 7: From Nadir Shah to the Islamic Republic. Cambridge: Cambridge University Press. pp. 104–144. ISBN 9780521200950.
  • Perry, John R. (1984). Encyclopaedia Iranica, Vol. I, Fasc. 7. pp. 713–714 http://www.iranicaonline.org/articles/akbar-khan-zand-d. {{cite encyclopedia}}: Missing or empty |title= (help)
  • Perry, John R. (2011). Encyclopaedia Iranica, Vol. XV, Fasc. 6. pp. 561–564 http://www.iranicaonline.org/articles/karim-khan-zand. {{cite encyclopedia}}: Missing or empty |title= (help)
  • Perry, John R. (2010). Encyclopaedia Iranica, Vol. XV, Fasc. 6 http://www.iranicaonline.org/articles/zand-dynasty. {{cite encyclopedia}}: Missing or empty |title= (help)