اوسکار بارتلت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اسکار اف. بارتلت
عضو سنای ویسکانسین
از حوزهٔ
12م
دوره مسئولیت
۱ ژانویه ۱۸۶۰ – ۱ ژانویه ۱۸۶۲
پس ازJohn W. Boyd
پیش ازWyman Spooner
عضو مجلس ایالتی ویسکانسین
از حوزهٔ والورس سوم
دوره مسئولیت
۱ ژانویه ۱۸۵۳ – ۱ ژانویه ۱۸۵۵
پس ازTimothy H. Fellows
پیش ازSamuel Pratt
اطلاعات شخصی
زاده۲ اکتبر ۱۸۲۳
شهرستان ویکتور، کایوگا، نیویورک، U.S.
درگذشتهنوامبر ۱۹۱۱ (۸۸ سال)
مریدین، نیویورک، U.S.
حزب سیاسی
همسر(ان)
  • ماریا هولیوک (ا. ۱۸۶۴–۱۸۶۴)
  • ماریا (باست) هولیوک (ا. ۱۸۶۹)
فرزندان
  • با ماریا هولیوک
  • ماریا آر. (کینگزلی)
  • (متولد ۱۸۶۴؛ مرگ ۱۸۹۰)
  • با ماریا باست
  • جان ام. بارتلت
  • (مرگ در سن ۱۹ سالگی)
مادرHannah (Earl) Bartlett
پدرRev. John Milton Bartlett
خدمات نظامی
وفاداریایالات متحده آمریکا
خدمت/شاخهداوطلبان ارتش ایالات متحده
ارتش اتحادیه
سال‌های خدمت۱۸۶۱–۱۸۶۵
درجهجراح ارشد
یگان
جنگ‌ها/عملیات‌جنگ داخلی آمریکا

اسکار اف. بارتلت (Oscar F. Bartlett) (زادهٔ ۲ اکتبر ۱۸۲۳ – درگذشتهٔ نوامبر ۱۹۱۱)، معلّم، کارگر مزرعه، پزشک و سیاستمدار آمریکایی اهل شهر کایوگا، نیویورک بود. او به عنوان جراح ارتش اتحادیه در طول جنگ داخلی آمریکا خدمت کرده و به مدت دو سال نمایندهٔ شهرستان والورس، ویسکانسین در مجلس سنای ایالت ویسکانسین و مجلس ایالتی ویسکانسین بود. وی قبل از ادغام حزب خاک آزاد و ایجاد حزب جمهوری‌خواه، عضو آن بود و پس از آن جمهوری‌خواه لیبرال شد.[۱]

پس‌زمینه[ویرایش]

بارتلت در ۲ اکتبر سال ۱۸۲۳ در ویکتوری، نیویورک چشم به جهان گشود. او یکی از ده فرزند کشیش جان ملیتون بارتلت (باپتیست سابق که به مریدان مسیح پیوست) و هانا (ارل) بارتلت بود. بارتلت در مدارس محلی تحصیل کرد و به اندازه‌ای خوب بود که اندکی پس از تحصیل خود در روستای کاتو، نیویورک، به تدریس پرداخت و این حرفه را به مدت ده سال انجام داد. او حرفهٔ خود را به عنوان یک کارگر مزرعه و معلّم حفظ نمود و در سن پانزده سالگی شروع به تحصیل در رشتهٔ پزشکی در مطب یک پزشک محلی به نام دکتر رابرت تریت پین کرد.[۲]

در ویسکانسین[ویرایش]

بارتلت در سال ۱۸۴۲ به ایالت ویسکانسین نقل مکان کرد و در ابتدا به عنوان کارگر مزرعه در دلوان مشغول به‌کار شد. سپس در ریسین به تدریس پرداخته و پیش از حرکت به سوی تروی شرقی به عنوان یک خرده فروش در یک فروشگاه عمومی در شهرستان والورث کار کرد. او بعضی اوقات در مدارس آنجا تدریس نمود و سپس تحصیلات پزشکی خود را با شرکت در سخنرانی‌های کالج پزشکی راش در شیکاگو، از سر گرفت و کارآموزی پزشکی خود را در کنار پزشک اهل شیکاگو به نام دکتر ان اس دیویس گذراند. پس از آن شروع به طبابت در تروی شرقی کرد.

خدمات قانون‌گذاری[ویرایش]

بارتلت در سال ۱۸۵۲ به عنوان یک عضو حزب خاک آزاد در سومین مجلس محلی شهرستان والورث (تروی شرقی اسپرینگ پریری) انتخاب و جایگزین هم حزبی خود در حزب خاک آزاد به نام جوئل اچ. کوپر (که برای انتخابات مجدد، نامزد نشده بود) شد. او به کمیته‌های دائمی در مورد نسخ رسمی و دست‌نویس لوایح و در دانشکده‌های پزشکی و انجمن‌های پزشکی منصوب شد.[۳] بارتلت در سال ۱۸۵۳ دوباره در انتخاب شد ولی در مجلس بعدی ساموئل پرات (او نیز عضو حزب خاک آزاد بود که بعدها جمهوری‌خواه شد) جایگزین او شد. بارتلت همچنان کار طبابت خود را ادامه داد.

بارتلت در سال ۱۸۵۹ به عنوان عضو جمهوری‌خواه در سنای ویسکانسین انتخاب و جایگزین جان دبلیو بوید جمهوری‌خواه شد. او در سال ۱۸۶۱، به جای اینکه به دنبال انتخاب مجدد باشد، به ارتش اتحادیه پیوست و در جنگ داخلی آمریکا جراح ارتش شد. جانشین وی وایمن اسپونر، همکارش در حزب جمهوری‌خواه بود.

جنگ داخلی و پس از آن[ویرایش]

بارتلت ابتدا به هنگ پیاده‌نظام ششم ویسکانسین پیوست که در آنجا دستیار جراح بود؛ سپس به سومین پیاده‌نظام ویسکانسین رفته و در آنجا به جراح ارشد ارتش تبدیل شد. او در ۱۹ ژانویه ۱۸۶۴ با ماریا هولیوک ازدواج کرد ولی همسرش کمی بعد در همان سال چشم از جهان فروبست. او پس از آنکه به شدت بیمار شد در ژانویهٔ ۱۸۶۵ چاره‌ای به جز استعفا نداشت. پس از استعفا به خانهٔ خود بازگشت ولی به قدری به دلیل ابتلا به روماتیسم ناتوان شده و در حقیقت قادر به حرکت نبود که برای چندین سال کار طبابت را کنار گذاشت.

بازگشت به شهرستان کایوگا[ویرایش]

بارتلت در سال ۱۸۶۸ به کاتو، نیویورک بازگشت و در روستای مجاور مریدی به طبابت پرداخت. او در ۲۵ مه ۱۸۶۹ با بیوهٔ برادر همسر نخستش به نام ماریا (باست) هولیوک ازدواج کرد. ماریا از ازدواج قبلی‌اش صاحب دو فرزند بود و با هم نیز صاحب یک پسر به نام جان شدند که در سن ۱۹ سالگی از دنیا رفت. هر دوی آنها در زندگی اجتماعی فعال بودند. (بارتلت به حزب جمهوری‌خواه وفادار ماند).

بارتلت در نوامبر ۱۹۱۱ چشم از جهان فروبست. او مدتی قدیمی‌ترین پزشک شهر بود که طبابت می‌کرد.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. "Members of the Wisconsin Legislature 1848–1999 State of Wisconsin Legislative Bureau. Information Bulletin 99-1, September 1999. pp. 1, 27 بایگانی‌شده در دسامبر ۹, ۲۰۰۶ توسط Wayback Machine
  2. Biographical Review; The Leading Citizens of Cayuga County, New York. Biographical Review Pub. Co. 1894. pp. 505-509. Retrieved November 2, 2019.
  3. Manual for the use of the assembly, of the state of Wisconsin, for the year 1853 (Report). Madison: Brown and Carpenter, Printers. 1853. pp. 71, 84, 99, 110. Retrieved November 2, 2019.
  4. "Dr. Oscar Bartlett, Self-Made Man, Was One of Cato's Favorite Sons", reprinted in Red Creek Herald November 23, 1961; p. 2, col. 3