انگور اده

مختصات: ۳۲°۳۰′۵۶″ شمالی ۶۹°۱۶′۵۷″ شرقی / ۳۲٫۵۱۵۵۶°شمالی ۶۹٫۲۸۲۵۰°شرقی / 32.51556; 69.28250
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انگور اده
انګور اډه
Angoor Ada
روستا
انگور اده
انگور اده در مناطق قبیله‌ای فدرال واقع شده
انگور اده
انگور اده
موقعیت انگور اده در نقشه
انگور اده در پاکستان واقع شده
انگور اده
انگور اده
انگور اده (پاکستان)
مختصات: ۳۲°۳۰′۵۶″ شمالی ۶۹°۱۶′۵۷″ شرقی / ۳۲٫۵۱۵۵۶°شمالی ۶۹٫۲۸۲۵۰°شرقی / 32.51556; 69.28250
کشور پاکستان
بخشمناطق قبیله‌ای فدرال
مناطق قبیله‌ای فدرالوزیرستان جنوبی
منطقه زمانییوتی‌سی +۵ (PST)

انگور اده (به لاتین: Angur Ada) شهری در دره برمل است که در مرز بین وزیرستان جنوبی، خیبر پختونخوا پاکستان و استان پکتیکا افغانستان (ولسوالی برمال) واقع شده‌است.[۱] این یکی از معدود گذرگاه‌های آسان از این مرز کوهستانی و یکی از دو گذرگاه بین پکتیکا و وزیرستان است، گذرگاه دیگر رود گومل است.

روستای شکین افغانستان در غرب انگور اده واقع شده‌است. اولین بار مرز دیورند در سال ۱۸۹۵ مشخص شد، از طرف شرق منطقه اصلی بازار عبور می‌کند و بیشتر مناطق مسکونی و ساخته شده را به‌طور قانونی در افغانستان قرار می‌دهد. با این حال، نیروهای نظامی و دروازه‌هایی که کنترل مرزها را اداره می‌کنند، چند صد متر در غرب مرز و در نتیجه غرب منطقه اصلی بازار قرار دارند و تقریباً تمام منطقه ساخته شده روستایی را در کنترل نیروهای پاکستانی قرار می‌دهند.

جمعیت منطقه پشتون است، عمدتاً از قبایل وزیر و خاروتی هستند.[۲][۳] عمدتا از قبایل وزیر و خاروتی می‌باشند. در سال ۲۰۰۳ گزارش شد که ۸ نفر که مطنون به خبرچینی برای نیروهای آمریکا بودند، در انگور اده به ضرب گلوله کشته شدند.[۲][۳]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Angur Ada». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ News, A. B. C. "Hunt for Osama bin Laden Narrowed to 40 Square Miles". ABC News (به انگلیسی). Retrieved 2021-10-18. {{cite web}}: |نام خانوادگی= has generic name (help)
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «Bin Laden's hideout in wilds of Pakistan». Christian Science Monitor. ۲۰۰۳-۰۹-۱۵. شاپا 0882-7729. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۰-۱۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]