اندرو پیتر مکنزی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اندرو پیتر مکنزی
اندرو مکنزی در ژوئیه ۲۰۱۵
نام هنگام تولداندرو پیتر مکنزی
زادهٔ۷ مارس ۱۹۶۴ ‏(۶۰ سال)[۱][۲]
الدرزلی
ملیتبریتانیا
محل تحصیل
جایزه(ها)
وبگاه
پیشینه علمی
شاخه(ها)
محل کار
پایان‌نامهنقش استوکیومتری در ابررسانایی دمای بالا (۱۹۹۱)
استاد راهنماگیلبرت جورج لونزاریچ[۱]

اندرو پیتر مکنزی (به انگلیسی: Andrew Peter Mackenzie) متولد ۷ مارس ۱۹۶۴میلادی،[۲] استاد فیزیک و متخصص در حوزه مادهٔ چگال است. او برندهٔ جوایز بسیاری همچون «همکار انجمن سلطنتی» شده‌است.

تحصیلات[ویرایش]

مکنزی در مدرسه گرامر هاجسون در گلاسگو تحصیل کرده است. او همچنین در دانشگاه ادینبورگ تحصیل کرده و در سال ۱۹۸۷میلادی در همین دانشگاه به درجه کارشناسی علوم دست یافته است. وی برای ادامه تحصیل به دانشگاه کمبریج رفته و در سال ۱۹۹۱میلادی، با تحقیقاتی در زمینهٔ نقش استوکیومتری در ابررسانایی در دمای بالا با درجه دکترا فارغ‌التحصیل شد.[۶]

تحقیق و شغل[ویرایش]

مکنزی یک مقام پیشرو در جهان در زمینه سیستم‌های همبسته قوی است و به خاطر آزمایش‌های خود در این زمینه مشهور است. مشارکت او در زمینه فیزیک ماده چگال از رشد بلور‌های با درجه خلوص بالاتر مواد مورد علاقه تا توسعه تکنیک‌هایی برای انجام انتقال با وضوح بسیار بالا و اندازه‌گیری‌های ترمودینامیکی در دماهای بسیار پایین، جامع و کامل بوده است. کار او منجر به کشف چندین حالت کوانتومی جدید چند جسمی شده است. اقدامات او، شامل یک آنالوگ ابررسانا ابر سیال He3، یک کلاس جدید از حالات بحرانی کوانتومی و اولین نمونه از حالت کریستالی مایع است که توسط الکترون‌های همبسته قوی تشکیل شده است. او همچنین در توسعه طیف‌سنجی‌های حساس به سطح به‌عنوان کاوشگرهایی با دقت بالا در آینده سیستم‌های همبسته و به‌عنوان بخشی از تلاش طولانی‌مدت برای استفاده از آن‌ها در نسل جدیدی از الکترونیک کوانتومی نقش مؤثری داشته است.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام cv وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ MACKENZIE, Prof Andrew Peter. Who's Who. Vol. 2016 (online انتشارات دانشگاه آکسفورد ed.). A & C Black, an imprint of Bloomsbury Publishing plc. (نیازمند آبونمان) خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «whoswho» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام frs وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  4. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام frse وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  5. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام mott وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  6. "2011 Mott Medal and Prize". 2011-11-24. Retrieved 2023-09-23.