اندرو بلیک (دانشمند)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اندرو بلیک
زادهٔ۱۲ مارس ۱۹۵۶ ‏(۶۸ سال)[۱]
ملیتبریتانیا
تحصیلاتمدرسه راگبی
محل تحصیلدانشگاه کمبریج (BA)
دانشگاه ادینبرو (پی‌اچ‌د)
جایزه(ها)همکار انجمن سلطنتی
FREng[۲]
وبگاه
پیشینه علمی
شاخه(ها)
محل کاردانشگاه ادینبرو
دانشگاه آکسفورد
مؤسسه تحقیقاتی مایکروسافت
دانشگاه کمبریج
موسسه آلن تورینگ
پایان‌نامهParallel computation in low-level vision (۱۹۸۳)
استاد راهنمادونالد میچی

اندرو بلیک (انگلیسی: Andrew Blake؛ زادهٔ ۱۲ مارس ۱۹۵۶[۱]) دانشمند در زمینه ریاضی و الکترونیک و از دانش‌آموختگان مؤسسه فناوری ماساچوست اهل بریتانیا است. او مدیر سابق آزمایشگاه مؤسسه تحقیقاتی مایکروسافت کمبریج و دانشمند برجسته مایکروسافت، مدیر سابق موسسه آلن تورینگ، رئیس مرکز هوش مصنوعی سامسونگ در کمبریج، استاد افتخاری در دانشگاه کمبریج، عضو کلر هال، کمبریج و محقق برجسته در بینایی رایانه‌ای است.[۴][۵][۶]

تحصیلات[ویرایش]

بلیک در مدرسه راگبی تحصیل کرد و در سال ۱۹۷۷ از کالج ترینیتی، کمبریج با مدرک کارشناسی هنر در علوم ریاضی و برق فارغ التحصیل شد. پس از یک سال با بورسیه تحصیلی کندی در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و دو سال در صنعت الکترونیک دفاعی تحقیقاتش را ادامه داد.

بلیک دوره کارشناسی را در دانشگاه کمبریج گذراند و مدرک پی‌اچ‌دی را از دانشگاه ادینبرو در سال ۱۹۸۳ به سرپرستی دونالد میچی دریافت کرد.[۷]

حرفه و تحقیقات[ویرایش]

بلیک او تا سال ۱۹۸۷ در دانشکده علوم رایانه دانشگاه ادینبرو به عنوان محقق دانشگاه جامعه سلطنتی مشغول به کار بود. از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۹، او یکی از اعضای هیات علمی دانشکده علوم مهندسی دانشگاه آکسفورد بود که در سال ۱۹۹۶ استاد همین موسسه شد، او برای سال‌های ۱۹۹۸-۹۹ محقق ارشد انجمن سلطنتی بود.

در سال ۱۹۹۹ او به عنوان دانشمند ارشد تحقیقاتی به مایکروسافت ریسرچ کمبریج نقل مکان کرد و در آنجا گروه ویژن رایانه را تأسیس کرد. بلیک در ۲۰۰۸ معاون مدیر عامل و در ۲۰۱۰ مدیر آزمایشگاه مؤسسه تحقیقاتی مایکروسافت کمبریج بود.[۸]

از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ او مدیر موسسه آلن تورینگ بود.[۹]

بلیک از سال ۲۰۱۸ رئیس مرکز هوش مصنوعی سامسونگ در کمبریج بوده است.[۱۰]

جوایز[ویرایش]

بلیک در سال ۱۹۹۸ به عنوان عضو آکادمی مهندسی سلطنتی (FREng)، در سال ۲۰۰۵ عضو انجمن سلطنتی (FRS) و در سال ۲۰۰۸ عضو پیوسته انجمن مهندسان برق و الکترونیک انتخاب شد.[۸] در سال ۲۰۰۶ آکادمی مهندسی سلطنتی به اندرو مدال نقره خود را اعطا کرد. او یک بار در سال ۱۹۹۲ با روبرتو سیپولا و بار دیگر در سال ۱۹۹۶ با ام. ایزارد برنده جایزه کنفرانس اروپایی بینایی رایانه شده است. او در سال ۲۰۰۱ جایزه دیوید مار مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک را دریافت کرد.[۱۱] او در سال ۲۰۰۷ مدال مانت‌باتن از مؤسسه مهندسی و تکنولوژی (IET) دریافت کرد.[۱۲] در سال ۲۰۱۰ بلیک به عضویت شورای انجمن سلطنتی انتخاب شد.[۸] در سال ۲۰۱۱، او و همکارانش در مایکروسافت ریسرچ مدال طلای آکادمی مهندسی سلطنتی مک رابرت را به دلیل مشارکت در یادگیری ماشینی در ضبط حرکت انسان مایکروسافت کینکت دریافت کردند. در سال ۲۰۱۲ به عضویت هیئت مدیره شورای تحقیقات علوم فنی و مهندسی EPSRC انتخاب شد، وی همچنین در همین سال مدرک افتخاری دکترای علوم را از دانشگاه ادینبرو دریافت کرد. در سال ۲۰۱۳ مدرک افتخاری دکترای مهندسی از دانشگاه شفیلد به او اعطا شد. در سال ۲۰۱۴، بلیک سخنرانی جوزیا ویلارد گیبز را در جلسات مشترک ریاضیات ارائه داد.[۸]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ BLAKE, Prof. Andrew. Who's Who. Vol. 2000 (online Oxford University Press ed.). A & C Black, an imprint of Bloomsbury Publishing plc. (نیازمند آبونمان)
  2. Anon (2017). "List of Fellows of the Royal Academy of Engineering". London: raeng.org.uk. Archived from the original on 8 June 2016. Retrieved 22 August 2020.
  3. الگو:Google scholar id
  4. «Andrew Blake - Author Profile - zbMATH Open». zbmath.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۱۸.
  5. «Andrew Blake». web.archive.org. ۲۰۱۶-۰۳-۰۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۱۸.
  6. «Andrew Blake». scholar.google.co.uk. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۱۸.
  7. «Andrew Blake Biography, Age, Height, Wife, Net Worth, Family». Celebrity Age Wiki (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۱۸.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ ۸٫۲ ۸٫۳ «Professor Andrew Blake | Home». web.archive.org. ۲۰۱۳-۱۲-۲۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۱۹.
  9. «Leadership - The Alan Turing Institute». web.archive.org. ۲۰۱۷-۰۲-۱۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ فوریه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۱۹.
  10. «Samsung AI centre to be based at Cambridge» (به انگلیسی). BBC News. ۲۰۱۸-۰۵-۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۱۹.
  11. «CVPR and ICCV Best Paper Awards». web.archive.org. ۲۰۱۴-۱۱-۱۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۲۱.
  12. «Archives Mountbatten Medallists - IET history - The IET». web.archive.org. ۲۰۱۳-۰۵-۰۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۲۳.