الکسی ترویتسکی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
الکسی ترویتسکی
Alexey Troitsky
Алексе́й Алексе́евич Тро́ицкий
نام هنگام تولدالکسی الکسیویچ ترویتسکی
زادهٔ۱۴ مارس ۱۸۶۶
سن پترزبورگ،
درگذشتاوت۱۹۴۲(۷۶ سال)
لنینگراد (محاصره لنینگراد)
علت مرگگرسنگی شدید
ملیتاتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی
شناخته‌شده برایمطالعات وی درمورد مرحله پایانی بازی شطرنج، سرشناسی جهانی دارد.
کارهای برجستهابتکار مات با دو مهره اسب درمقابل یک پیاده که به شاخه ترویتسکی معروف است. مات شاه تنهای حریف، با شاه و دو اسب ممکن نیست مگر آن که از حریف تمپو بگیریم. وجود یک پیاده نزد حریف، به ۲ طریق می‌تواند باعث باخت تمپوی بازی حریف شود. اول اینکه پیاده حریف می‌تواند سد را شاه خود شود ودوم اینکه حریف با مهره پیاده حرکتی نا لازم انجام داده و تمپو ببازد.

الکسی الکسیویچ ترویتسکی (روسی: Алексе́й Алексе́евич Тро́ицкий؛ نویسه‌گردانی: Aleksej Alekséevič Tróickij؛ زاده ۱۴ مارس ۱۸۶۶ در سن پترزبورگ و مرگ در ماه اوت ۱۹۴۲ در لنینگراد در سن ۷۶ سالگی در اثر گرسنگی شدید طی پیامدهای محاصره لنینگراد)، یک استاد و نظریه‌پرداز روسی شطرنج بود.

بسیاری ترویتسکی را یکی از برجسته‌ترین نظریه پردازان مرحله پایانی بازی شطرنج می‌دانند. وی در سالهای جنگ جهانی دوم، هنگامی که لنینگراد تحت محاصره بود از شدت گرسنگی و ضعف تغذیه درگذشت و بخش بزرگی از یادداشتهای وی نیز در همین ماجرا از بین رفت. یکی از مطالعات مشهور وی که به شاخه ترویتسکی معروف است؛ ابتکار مات با دو مهره اسب در مقابل یک پیاده حریف است. مات شاه تنهای حریف، با شاه و دو اسب ممکن نیست مگر آن که از حریف تمپو بگیریم. وجود یک پیاده نزد حریف، به ۲ طریق می‌تواند باعث باخت تمپوی بازی حریف شود. اول اینکه پیاده حریف می‌تواند سد را شاه خود شود و دوم اینکه حریف ممکن است، با مهرهٔ پیادهٔ خود حرکتی نا لازم انجام داده و تمپو ببازد.[۱]

مسئله شطرنج[ویرایش]

ترویتسکی سال ۱۹۰۹ میلادی
abcdefgh
8
b8 black queen
c7 black knight
a4 white knight
d4 black king
g3 white queen
d2 white king
8
77
66
55
44
33
22
11
abcdefgh
سفید شروع کرده و بازی را می‌برد.

الکسی ترویتسکی، یکی از بهترین مسئله پردازان مرحله پایانی بازی شطرنج بود. ایروینگ چرنف در کتابی با عنوان «۲۰۰ پایان بازی درخشان» ۹ مورد از مسائلی که ترویتسکی طراحی کرده بود را انتشار داده‌است.

رشته اصلی حرکات:

۱. b۶! ♛e۸♘
۲. d۷! ♚c۴ ♘
۳. xc۷+ ♚b۴♕
۴. c۵+ ♚b۳♕
۵. c۳+ ♚a۴♕
۶. d۴+ ♚a۳♕
۷. c۵ ♕b۸♘
۸. a۱+♚b۴ ♕
۹. +a۶♘

و به این ترتیب سفید پیروز می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ اكتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱ اكتبر ۲۰۲۲. تاریخ وارد شده در |بازبینی=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  • Chernev, Irving (1989), 200 Brilliant Endgames, Dover, ISBN 0-486-43211-4
  • Nunn, John (1995), Secrets of Minor-Piece Endings, Batsford, ISBN 0-8050-4228-8
  • Seirawan, Yasser (2003), Winning Chess Endings, Everyman Chess, ISBN 1-85744-348-9