پرش به محتوا

العباس (موشک)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
العباس
نوعموشک بالیستیک کوتاه‌برد
خاستگاهعراق
تاریخچه خدمت
خدمترها شده[۱][۲][۳]
ویژگی‌ها
طول۱۴٫۵۱ متر[۲]
قطر۰٫۸۹ متر[۲]

ظرفیت حمل۱۴۰[۱][۲]-۴۵۰[۳] کیلوگرم، دارای قابلیت شیمیایی و بیولوژیکی[۳]
پیشرانسوخت مایع[۲]
برد
عملیاتی
۸۰۰[۱][۲]-۹۵۰[۳] کیلومتر
سامانهٔ
هدایت
ناوبری اینرسیایی
دقت۵۰۰۰ متر CEP[۲]
سکوی
پرتاب
ماز-۷۳۱۰

العباس یک موشک بالستیک کوتاه برد و زمین به زمین عراقی بود که نسخهٔ با برد بیشتر موشک الحسین به‌شمار می‌رفت و برای رسیدن به بیشتر مناطق خاورمیانه از جمله تنگه هرمز طراحی شده بود. این موشک از مشتقات موشک اسکاد بود.

تاریخچه[ویرایش]

موشک‌های اسکادی که عراق در طول جنگ ایران و عراق به دست آورد برای آنها مفید واقع نشد؛ زیرا برد این موشک‌ها تنها ۳۰۰ کیلومتر (۱۹۰ مایل) بود و قابلیت رسیدن به تهران پایتخت ایران را نداشت. عراقی‌ها موشک الحسین را توسعه دادند و بعدها موشک العباس را ساختند که حتی برد بیشتری داشت. این موشک در آوریل ۱۹۸۸ با موفقیت آزمایش شد. گزارش‌ها نشان می‌داد که عراقی‌ها ۸۰۰ کیلومتر (۵۰۰ مایل) با افزایش ظرفیت سوخت، افزایش اندازه مخازن سوخت، کشتن مخازن اکسیدکننده و پیشران از سایر اسکادها و کاهش ظرفیت بار از ۸۰۰ تا ۱۴۰ کیلوگرم (۱٬۷۶۰ تا ۳۱۰ پوند) توانستند به برد مورد نظر خود که بالای ۸۰۰ کیلومتر بود دست یابند. با این حال، عراقی‌ها بعداً به دلیل هدایت ضعیف موشک و بی‌ثباتی پرواز از آن استفاده نکردند. هنوز مشخص نیست این موشک به وضعیت عملیاتی رسیده و انباشته شده‌است یا خیر.

مشخصات[ویرایش]

موشک العباس با برد ۹۵۰ کیلومتر (۵۹۰ مایل) طراحی شده‌است. با این حال منابع گفته‌اند که این موشک فقط می‌تواند تا ۸۰۰ کیلومتر (۵۰۰ مایل) پرواز کند. قطر آن به‌مانند اسکاد ۰٫۸۸ متر (۲ فوت ۱۱ اینچ) بود اما طول آن ۱۴٫۵۰ متر (۴۷٫۶ فوت) بود که بیشتر از طول ۱۱٫۵ متر (۳۸ فوت) موشک اسکاد قبلی بود. عراقی‌ها محموله موشک اسکاد را به حدود ۱۴۰–۴۵۰ کیلوگرم (۳۱۰–۹۹۰ پوند) کاهش داده بودند. منابع نشان می‌دهند که این موشک دارای کلاهک شیمیایی/بیولوژیکی بود. موشک العباس فقط در برد ۵۰۰ متر (۱٬۶۰۰ فوت) دقیق بود و CEP ۵٬۰۰۰ متر (۱۶٬۰۰۰ فوت) داشت. گفته می‌شود که موشک ناپایدار است زیرا با ورود مجدد به مرکز ثقل خود می‌چرخد، همچنین هدایت ضعیفی داشت.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ "al-Abbas - Iraq Special Weapons". Federation of American Scientists. Archived from the original on 19 August 2018.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ ۲٫۵ ۲٫۶ "Iraq". Nuclear Threat Initiatives. Archived from the original on 31 October 2019.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ "Iraq's Missile Program Profile". Wisconsin Project on Nuclear Arms Control. Archived from the original on 25 January 2018.