پرش به محتوا

الا پورنل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
الا پورنل
پورنل در ۲۰۱۷
نام هنگام تولدالا سامر پورنل
زادهٔ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۶ ‏(۲۷ سال)
وایت‌چپل، لندن، انگلستان
پیشهبازیگر
سال‌های فعالیت۲۰۰۹–اکنون

الا سامر پورنل (انگلیسی: Ella Summer Purnell؛ زادهٔ ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۶) بازیگر انگلیسی است. او کار خود را به عنوان بازیگر کودک در تئاتر وست اند و در فیلم‌های هرگز رهایم مکن (۲۰۱۰) و مالفیسنت (۲۰۱۴) آغاز کرد. از دیگر فیلم‌های او می‌توان به خانه دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب (۲۰۱۶)، چرچیل (۲۰۱۷) و ارتش مردگان (۲۰۲۱) اشاره کرد.

در تلویزیون، پورنل در مجموعهٔ مهیج ژاکت زردها (۲۰۲۱–۲۰۲۳) و مجموعهٔ علمی تخیلی فال‌اوت (از ۲۰۲۴) بازی کرده است. او همچنین صداپیشگی مجموعهٔ ماجراجویی آرکین (از ۲۰۲۱) را بر عهده داشته است.

اوایل زندگی[ویرایش]

اِلا سامر پورنل[۱] در ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۶، در منطقه وایت‌چپل، در شرق لندن متولد شد.[۲] او در دانشکده فارست، در مدرسه شهر لندن، برای دختران و بازیگران جوان تئاتر آیلینگتون حضور داشته است.[۳] او همچنین در کلاس‌های هفتگی در مدرسه تئاتر جوان سیلویا شرکت می‌کرد و بازیگری، آواز و رقص را آموزش می‌دید و توسط آژانس استعدادیابی داخلی آنها نمایندگی می‌کرد.

حرفه[ویرایش]

پورنل حرفه بازیگری خود را در سال ۲۰۱۱ و در سن ۱۴ سالگی با فیلم هرگز رهایم مکن در نسخه جوان‌تر روث آغاز کرد. نسخه اصلی این نقش را کیرا نایتلی برعهده داشت. این فیلم با نظر مثبت منتقدان همراه شد اما محبوبیت خوبی برای او به ارمغان نیاورد. یکی از نقش‌های مهم اِلا در فیلم مالفیسنت بوده است که در این فیلم نوجوانی مالفیسنت را به تصویر کشید. پورنل مهارت واقعی خود را در زمینه بازیگری، در سال ۲۰۱۶ و در فیلم خانه دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب نشان داد. الا پس از بازی در نقش اِما بلوم به محبوبیت بالایی رسید. این فیلم با کارگردانی تیم برتون و با اقتباس از رمانی به همین نام اثر رنسام ریگز، منتشر شد. پورنل در این فیلم با اوا گرین، ساموئل ال. جکسون و آلیسون جنی همبازی شد. خانه دوشیزه پرگرین به یکی از آثار موفق پورنل تبدیل گردید اما به دلیل تغییر دادن قدرت شخصیت اِما بلوم (نقشی که الا آن را برعهده داشت) منتقدان چنان رضایت کاملی نشان ندادند. شخصیت اِما در رمان قدرت آتش و در فیلم قدرت هوا را داشت که با شخصیت الیو قدرت اش عوض شده‌بود. اما خود پورنل از تعویض هویت این دو شخصیت ناراضی نبود و در مصاحبه ای گفت: «من یک شخصیت جدید و تازه را ایفا کردم و مشکلی با آن ندارم.»

پورنل در سال ۲۰۲۱ نقش جکی را در مجموعه تلویزیونی ژاکت زردها از شبکهٔ شوتایم ایفا کرد و همچنین در همان سال به عنوان صداپیشه شخصیت پاودر / جینکس در مجموعه پویانمایی آرکین: لیگ افسانه‌ها حضور یافت. پورنل در سال ۲۰۲۴، به عنوان نقش اصلی در سریال فال‌آوت حضور دارد.[۴]

فیلم‌شناسی[ویرایش]

فیلم[ویرایش]

سال نام نقش
۲۰۱۰ هرگز رهایم مکن روث جوان
چه جوری تا همیشه زنده باشی کِیْلی
۲۰۱۱ اینترودرز میا
۲۰۱۳ کیک-اس ۲ دولچه
۲۰۱۴ مالفیسنت مالیفیسنت نوجوان
وایلدلایک مکنزی
۲۰۱۶ افسانه تارزان جین جوان
خانه دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب اما بلوم
۲۰۱۷ چرچیل هلن گرت
دسترسی به تمام نقاط میا
۲۰۱۸ یوفو ناتالی
۲۰۲۱ ارتش مردگان کیت وارد

مجموعه تلویزیونی[ویرایش]

سال عنوان نقش یادداشت‌ها
۲۰۱۵ سایبر بولی مگان تله‌فیلم
۲۰۱۸–۲۰۱۹ تلخ شیرین تس نقش اصلی
۲۰۲۰ بلگریویا لیدی ماریا گری نقش اصلی
۲۰۲۱ ژاکت زردها جکی نقش اصلی، صداپیشه
۲۰۲۱ آرکین پاودر / جینکس نقش اصلی، صداپیشه
۲۰۲۴ فال‌آوت لوسی نقش اصلی
اعلام خواهد شد ارتش مردگان: وگاس گم شده کیت وارد صداپیشه

منابع[ویرایش]

  1. "Ella Summer PURNELL". Companies House service. Archived from the original on 11 July 2022. Retrieved 16 February 2021.
  2. Nugent, Annabel (23 April 2022). "Yellowjackets' Ella Purnell". The Independent. Archived from the original on 25 June 2022. Retrieved 25 June 2022.
  3. "Asa Butterfield and Ella Purnell Interview at Young Actors Theatre Islington – YouTube". YouTube. 8 April 2017. Archived from the original on 8 April 2017. Retrieved 26 January 2020.
  4. Davis, Clayton (10 April 2024). "'Fallout' Sets Emmys Campaign: Walton Goggins and Ella Purnell Go for Lead Drama, Aaron Moten Submits for Supporting (Exclusive)". Variety. Retrieved 14 April 2024.

پیوند به بیرون[ویرایش]